AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #1 Skrevet 11. juli 2021 Jeg vet jo at det er normalt med smerter og ubehag til en viss grad altså, men hvor mye smerter er innenfor normalen? De siste gangene jeg har fått mensen har jeg hatt det helt grusomt. Så vondt at jeg ikke klarer å ligge i ro, gråter og stønner av smerte. Høres nesten ut som en fødende kvinne. Prøvd med paracet, ibux og naproxen uten effekt. Nå prøvde jeg tramadol som hadde effekt. Men tramadol er sterke saker… 3 timer i smertehelevete etter mensen meldte sin ankomst er det hele over og jeg kjenner null og niks til mensen. Sånn har det vært hver gang. Normalt? Blir bekymret. Har bestilt time hos gynekolog, men må vente en stund pga ferie Anonymkode: 5ef8b...6bb
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #2 Skrevet 11. juli 2021 Paralgin forte er bedre Anonymkode: 6389e...d29
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #3 Skrevet 11. juli 2021 Har det sånn nesten hver mensen periode😔 Prøvd å få hjelp, men blir bare avfeid med at sånn er det bare. Bruker naproxen, men ikke alltid at det fungerer. Har måttet være hjemme fra jobb flere ganger. Et tips er å drikke mye vann i uken før menstruasjon(det gjør at det kommer mindre smerter), og å ta naproxen rett FØR du får mensen eller med en gang du kjenner at de kommer. Det bremser prostaglandinene(det som gjør at det blir sterke smerter) Anonymkode: b116b...4d7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #4 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har det sånn nesten hver mensen periode😔 Prøvd å få hjelp, men blir bare avfeid med at sånn er det bare. Bruker naproxen, men ikke alltid at det fungerer. Har måttet være hjemme fra jobb flere ganger. Et tips er å drikke mye vann i uken før menstruasjon(det gjør at det kommer mindre smerter), og å ta naproxen rett FØR du får mensen eller med en gang du kjenner at de kommer. Det bremser prostaglandinene(det som gjør at det blir sterke smerter) Anonymkode: b116b...4d7 Seriøs kilde på det med å drikke mye vann uka før? Anonymkode: d9c14...456 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #5 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Paralgin forte er bedre Anonymkode: 6389e...d29 Det har jeg desverre ikke tilgjengelig. Kan gynekolog evnt skrive ut smertestillende ? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har det sånn nesten hver mensen periode😔 Prøvd å få hjelp, men blir bare avfeid med at sånn er det bare. Bruker naproxen, men ikke alltid at det fungerer. Har måttet være hjemme fra jobb flere ganger. Et tips er å drikke mye vann i uken før menstruasjon(det gjør at det kommer mindre smerter), og å ta naproxen rett FØR du får mensen eller med en gang du kjenner at de kommer. Det bremser prostaglandinene(det som gjør at det blir sterke smerter) Anonymkode: b116b...4d7 Problemet er at jeg prøver å bli gravid. Så jeg har jo et håp om at mensen ikke kommer😅 derfor tør jeg heller ikke å ta naproxen i forkant, da man ikke skal ta det ved graviditet…. Anonymkode: 5ef8b...6bb
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #6 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Seriøs kilde på det med å drikke mye vann uka før? Anonymkode: d9c14...456 Det har jeg ikke. Det er bare min egen erfaring. Bare ignorer det du😉 Anonymkode: b116b...4d7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #7 Skrevet 12. juli 2021 Har du nylig tatt covidvaksinen…? Anonymkode: 1da7d...1cf
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #8 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du nylig tatt covidvaksinen…? Anonymkode: 1da7d...1cf Nei har ikke tatt den 😊 Anonymkode: 5ef8b...6bb
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #9 Skrevet 12. juli 2021 Jeg har hatt det sånn, og det er ikke funnet noe galt med meg. Men jeg er heller ikke ordentlig utredet for endometriose, og mistenker at jeg har det. Jeg hadde menssmerter som ungdom og ung voksen, men så ille som du beskriver dem, ble de først over tid hos meg (var uten hormonprevensjon i flere år). Legen sa til meg at noen har svært sterke smerter, men når det ikke alltid har vært sånn, kan være en ekstra indikator på at det er noe galt. Hos meg ble det betydelig bedre etter to tette svangerskap. Anonymkode: 8def8...4df
enkefru Skrevet 12. juli 2021 #10 Skrevet 12. juli 2021 Naproxen i kombinasjon med paracet (begge i store doser) var det eneste som funket for meg i ca 10 år, før jeg omsider ble operert for endometriose,
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #11 Skrevet 12. juli 2021 Du må forebygge med NSAIDs før smertene kommer, og ta tilstrekkelig dose. Ellers dempes ikke smertene i tide. Du kan ha endometriose, men jeg ville ikke tatt en lapraskopi når plagene er såpass kortvarige. Anonymkode: 9762a...dcf 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #12 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har hatt det sånn, og det er ikke funnet noe galt med meg. Men jeg er heller ikke ordentlig utredet for endometriose, og mistenker at jeg har det. Jeg hadde menssmerter som ungdom og ung voksen, men så ille som du beskriver dem, ble de først over tid hos meg (var uten hormonprevensjon i flere år). Legen sa til meg at noen har svært sterke smerter, men når det ikke alltid har vært sånn, kan være en ekstra indikator på at det er noe galt. Hos meg ble det betydelig bedre etter to tette svangerskap. Anonymkode: 8def8...4df Hmm ok. Jeg har gått på p-piller i 10 år. Altså siden jeg var 16år. Jeg fikk mensen seint. Tror jeg var 15. husker ikke, men begynte trolig på p-piller før jeg hadde hatt mensen så mange ganger. Sluttet på p-pillene i september i fjor og har siden da hatt 3 sykluser med disse ekstreme smertene. Første gangen i desember, så i mai og nå i juli… AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du må forebygge med NSAIDs før smertene kommer, og ta tilstrekkelig dose. Ellers dempes ikke smertene i tide. Du kan ha endometriose, men jeg ville ikke tatt en lapraskopi når plagene er såpass kortvarige. Anonymkode: 9762a...dcf Jeg prøver å bli gravid.😊 Men uansett vanskelig å forebygge når jeg ikke aner når mensen kommer. Har enda uregelmessige sykluser etter p-pille slutt. Syklusene mine har variert mellom 21-46 dager. De ekstreme smertene kommer ved første bloddråpe omtrent. Anonymkode: 5ef8b...6bb
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #13 Skrevet 12. juli 2021 Jeg skjønner at NSAIDS ikke er det beste når du prøver å bli gravid, men det er virkelig det som er best. En høy startdose, egentlig før smertene starter, fungerer aller best. Ellers så er varme effektivt, en varmepute/flaske. Ellers så må du til legen og få sterkere smertestillende. Både Tramadol og Paralgin forte er effektivt. Anonymkode: d8ea6...254
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #14 Skrevet 12. juli 2021 Be fastlegen om paralgin forte - det hjelper. Og som noen andre her sier - varmeflaske er gull verdt! Anonymkode: 2bd6e...049
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #15 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg skjønner at NSAIDS ikke er det beste når du prøver å bli gravid, men det er virkelig det som er best. En høy startdose, egentlig før smertene starter, fungerer aller best. Ellers så er varme effektivt, en varmepute/flaske. Ellers så må du til legen og få sterkere smertestillende. Både Tramadol og Paralgin forte er effektivt. Anonymkode: d8ea6...254 Det største problemet er nok ikke en eventuell graviditet, men at jeg ikke aner når mensen kommer. Både mensen og smertene kommer som lyn fra klar himmel😬har som sagt bestilt time hos gynekolog, men det er stengt nå pga sommerferie AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Be fastlegen om paralgin forte - det hjelper. Og som noen andre her sier - varmeflaske er gull verdt! Anonymkode: 2bd6e...049 Skal kjøpe varmeflaske!😊 Anonymkode: 5ef8b...6bb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå