Gå til innhold

Når kan jeg ta test?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Går på p-piller, og har komt til uka hvor jeg egentlig skulle få mensen (5 dager ut på brettet). Men jeg har bare fått en liten småblødning (brunt, ser litt "gammelt" ut). Pleier ikke å ha forstyrrende blødninger, bare akkurat nå. Men denne ligner ikke en menstrasjonsblødning.

Når kan jeg ta graviditetstest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke slike at du kan teste deg fra første dag etter du venter mensen da?

Men det kan da neppe kalles forstyrrende blødninger når du blør når du skal ha mensen? Selv om mengden er mindre enn vanlig? Mine erfaringer tilsier at det er ganske vanlig med ulik mengde/farge på menstruasjonsblodet.

Skrevet

Vel, det er veldig lite. Og det ligner ikke slike blødninger jeg pleier å ha. Det er liksom ikke "ferskt" blod. Men jeg har menssmerter i magen (mensmurringer), så jeg vet ikke riktig.

Skrevet

Jeg har opplevd det samme. Stort sett hadde jeg ganske jevn mens da jeg gikk på p-piller, men nå og da kunne jeg få en litt sterkere mens og iblant en liten 'pinglemens' med gammelblod-farge. Jeg var aldri gravid eller hadde andre problemer.

Men for all del: ta gjerne en test! Det hjelper nok om du går og ruger på tanken om at du kan være gravid! :)

Skrevet

Når du går på p-piller er det vanskelig å vite når du kan ta en test og få et sikkert resultat.

Ja, man kan ta en test "fra den dagen blsøningen ikke kom som forventet", men det gjelder dem som ikke går på hormonell prevensjon, og baserer seg på at den dagen mensen skulle kommet, da er det gått ca 2 uker fra eggløsningen, rundt en uke fra egget festet seg (Dette er CA tider, det er ulikt fra kvinne til kvinne!), og da har kroppen produsert nok hcg til at du kan får utslag på en test.

For en som går på p-piller så skal man ikke ha EL i det hele tatt, derfor kan man ikke regne helt på en måten. Dersom du har blitt gravid har du jo hatt EL, og det kan ha skjedd nårsomhelst i syklusen. Dersom du har glemt en pille, tatt den for sent, hatt diare eller kastet opp, så øker jo det risikoen for at pillene ikke har fungert, og i så fall vet du ca hvor lenge siden dette er, og kan regne litt utfra det da.

Ta en test du. Dersom den er negativ og du forsatt ikke får mensen, så tester du igjen om en uke. Av og til kan mensen bli nesten helt borte når man går på p-piller. Dersom du fortsatt ikke får utslag på en graviditets test og neste mens heller ikke kommer oppsøker du en lege for å forsikre deg om at alt er som det skal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...