Gå til innhold

Plutselig veldig hovent svelg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har flere ganger nå opplevd at halsen/svelget/øvre svelg plutselig føles veldig hovent, og det blir veldig vanskelig å svelge. Når jeg da svelget vann, spytt osv, er det en veldig rar følelse i halsen, nesten som om deler av halsen er lammet og at den ene siden av svelget er veldig hovent. Det føles ikke ut som angst-klump, og jeg har aldri i mitt liv følt det sånn som jeg har opplevd nå i det siste.

har noen opplevd det samme? Eller vet noen hva dette kan være/hva jeg skal gjøre? 

Anonymkode: afca2...8c7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noe du reagerer på? Allergi? 

Anonymkode: 9d125...692

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje en tur til legen hadde hjulpet?

Anonymkode: 54f43...fa2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe du reagerer på? Allergi? 

Vet ikke. Har aldri reagert på noe før, så syns det virker rart om jeg plutselig skulle få allergi 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke. Har aldri reagert på noe før, så syns det virker rart om jeg plutselig skulle få allergi 

Bestill time hos fastlegen. Oppstår dette igjen, ringer du direkte til legevakten og ber om hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke rart, og det høres ut som allergi. Legg merke til om dette skjer etter at du har spist noe spesielt, for eksempel eple eller nøtter.

Anonymkode: c492d...62e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke rart, og det høres ut som allergi. Legg merke til om dette skjer etter at du har spist noe spesielt, for eksempel eple eller nøtter.

Har prøvd å se om det er mønster, men føler ikke det. Tror også jeg har spist samme mat ulike anledninger og ikke fått samme reaksjoner, derfor skjønner jeg ingenting, da jeg tenkte først det kunne være allergi 

• Liker 1
Skrevet

Jeg får dette ofte etter netter med åpent vindu nå i pollenperioden. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har prøvd å se om det er mønster, men føler ikke det. Tror også jeg har spist samme mat ulike anledninger og ikke fått samme reaksjoner, derfor skjønner jeg ingenting, da jeg tenkte først det kunne være allergi 

Det kan også være kombinasjoner av ting du får i deg, og allergier kan også være variable. Det vil si at du kan reagere på en matvare én dag og ikke en annen - kommer an på dagsformen og en rekke ting.

Hvis du skriver ned hva du spiser hver dag i noen uker, får du kanskje en bedre idé om det kan være noe der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dysfagi er det første jeg tenker på. Det kan være mange grunner til det. Kontakt fastlege. 

Anonymkode: 311ed...b1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva det kan være, men ved ubalanse i stoffskiftet kan svelgvansker og ubehag rundt dette være vanlig. 

Anonymkode: ab067...7ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel blitt vaksinert mot covid

Anonymkode: 3e50b...89f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du har vel blitt vaksinert mot covid

Anonymkode: 3e50b...89f

Ja er vaksinert

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan også være kombinasjoner av ting du får i deg, og allergier kan også være variable. Det vil si at du kan reagere på en matvare én dag og ikke en annen - kommer an på dagsformen og en rekke ting.

Hvis du skriver ned hva du spiser hver dag i noen uker, får du kanskje en bedre idé om det kan være noe der.

Det visste jeg ikke. Og god ide, skal starte å skrive ned, takk!

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dysfagi er det første jeg tenker på. Det kan være mange grunner til det. Kontakt fastlege. 

Sikkert lurt å kontakte lege, sånn for sikkerhets skyld.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dysfagi som kommer og går? Høres rart ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dysfagi som kommer og går? Høres rart ut. 

Ja tenkte jeg og, for dysfagi vil vel være konstant, eller?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja tenkte jeg og, for dysfagi vil vel være konstant, eller?

Det vil som regel være en nevrologisk utløsende årsak, skade eller sykdom (kreft eller infeksjon). Dysfagi kan selvsagt bli bedre og forsvinne, da dysfagi er et symptom og ikke en direkte sykdom. Kan ikke si at jeg har erfaring med dysfagi som varierer såpass mye, som det Ts beskriver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...