Gå til innhold

Utslett av mat - lege?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i det siste begynt å få utslett av melk og noen melkeprodukter. Det er ingen andre plager, utover utslett som ikke klør. Antar at det er allergi siden utslettet oppstår etter få minutter. Burde jeg sjekke hos lege hva det egentlig jeg er allergisk mot? Kan man bli mer allergisk etterhvert? 

Anonymkode: 98867...210

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør sjekke det ja. 

Det som er kjipt, men viktig å vite, er at om du er allergisk mot noe, så er det lett å bli allergisk mot mer ting om du fortsetter å utsette kroppen for det du er allergisk mot. Det gjelder i alle fall kontaktallergi.

Hvis jeg bruker noe som gir meg utslett over tid, kan jeg utvikle nye alvorlige allergier. Jeg kan ende opp med allergi mot katten min, og det er det siste jeg vil, så jeg tar allergi på alvor.

Anonymkode: e601d...9ce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt et utslett noen måneder som jeg ikke har sjekket. Jeg tenker at så lenge man ikke er syk så er de tikke viktig. Når man vet hvorfor man har det, så tenker jeg det ikke er vits. 

Anonymkode: ee376...901

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg tenker at det kan være greit å vite om det er allergi eller intoleranse. Hvis det er allergi burde man la være å få i seg melk eller den delen av melk man ikke tåler men hvis det er intoleranse er det kanskje ikke krise om noe av det man spiser inneholder melk. Eller tar jeg feil? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg tenker at det kan være greit å vite om det er allergi eller intoleranse. Hvis det er allergi burde man la være å få i seg melk eller den delen av melk man ikke tåler men hvis det er intoleranse er det kanskje ikke krise om noe av det man spiser inneholder melk. Eller tar jeg feil? 

Intoleranse gir vel ikke utslett, men hodepine og magevondt/ og eller kvalme. Oppkast og slim. 

Allergi kan gi utslett. 

Hvorfor lege? Kan du ikke kutte ut melkeprodukter bare? 

Melk inneholder to ting: melkeprotein og laktose. Spiser og drikker du laktosefri og fremdeles får utslett så er det melkeprotein. Det er melkeprotein i mange ting, og mange ferdigprodukter og tørrvarer. 

Anonymkode: e7408...108

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå ser det ut til at jeg i tillegg til melk også reagerer på egg. Så da skal jeg bare droppe melk og egg og ikke bestille legetime? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå ser det ut til at jeg i tillegg til melk også reagerer på egg. Så da skal jeg bare droppe melk og egg og ikke bestille legetime? 

Du vet best hvordan dette påvirker deg selv, ingen på et forum kan vite om du bør dra til legen eller ikke.

Anonymkode: 1e540...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...