Natta1980 Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Jeg vurderer å kjøpe en 10 kilo sekk med tørrfor fra royal canin til katten min, siden det lønner seg økonomisk. Men har hørt at den kan bli muggete eller dårlig lenge før den blir oppspist. Noen som har noen erfaringer med dette? Dumt spørsmål, kanskje, men hvis den skulle bli dårlig, går det eventuelt an å fryse ned f.eks halvparten når man har kjøpt den? Katten min har 2 kg i cirka 1 måned.
Lady Lovelylocks Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Jeg kjøper store sekker med kattemat. Riktignok bare 8 kg, men har aldri opplevd at det blir dårlig. Oppbevares i en plastkasse med lokk. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #3 Skrevet 10. juli 2021 Jeg kjøper 2 kg til katten min, og når den begynner å bli tom er hun ikke like glad i den lenger. Når jeg åpner en ny pose, så hiver hun seg over den. Men hun er kresen da, og bruker mer enn en mnd. på 2 kg. Broren min kjøper bare 10 kg til katten sin og det går fint. Hvordan merker man om kattematen er dårlig, egentlig? Jeg synes den lukter ganske dårlig alltid ... Anonymkode: 080e6...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #4 Skrevet 10. juli 2021 Legg så mye du kan i frysern, så holder den seg bedre. Anonymkode: f20d0...8f3 2
Durinur Skrevet 10. juli 2021 #5 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan merker man om kattematen er dårlig, egentlig? Jeg synes den lukter ganske dårlig alltid ... Anonymkode: 080e6...2a8 Det som skjer er vel at fettet harskner. Da mister den næringsinnhold, og blir mindre god på smak. Derfor er det viktig å lagre maten uten at den kommer i kontakt med oksygen mer enn den må. For eksempel kan det være lurt å ha den i en lufttett beholder, så ta ut 1 - 2 kg av gangen i en mindre beholder som brukes til det daglige. Da slipper man at det blir like mye luftkontakt for all maten i den store sekken, og den holder seg bedre. Unngå også at det kommer vann eller fukt ned i sekken med kattematen. Som med menneskemat er et tørt, mørkt sted og så lite åpning/lukking som mulig aller best. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #6 Skrevet 10. juli 2021 Frøkna her er så sær, så vi kan ikke kjøpe større enn 2 kg. Prøvde 10 kg en gang, måtte kaste halve sekken. Anonymkode: 75e06...a46
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #7 Skrevet 10. juli 2021 Vi kjøper bare 10kg Har ikke merket noe til at katten spiser mindre etterhvert, men han er heller ikke så kresen på mat. Han spiser nesten alt når jeg tenker meg om Anonymkode: 83230...f81
Spell Skrevet 10. juli 2021 #8 Skrevet 10. juli 2021 Om man oppbevarer maten tørt og kjølig, og tar ut 1-2 kg om gangen i egen boks som nevnt, så går dette greit i 3-4 mnd. Med 2 kg i mnd, så vil man bruke 5 mnd på en sekk, noe jeg tror kan være litt i lengste laget. Fettet harskner, og dette er ikke sunt for katten, og smaker så klart heller ikke godt. Om du skal kjøpe stor sekk, så ville jeg gått for maks 8 kg om gangen for din katt. Siden den ikke spiser så mye, så vil det ikke være veldig mye å spare på stor sekk. Har ingen erfaring med frysing av tørrfor, men leser at det kan gå an, men da burde man ikke ta opp mye av gangen, og må da selvsagt beregne litt tid til tining. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #9 Skrevet 10. juli 2021 Du kan fryse ned i porsjonsstørrelser. Om dyret f.eks skulle være allergisk mot midd, så er det beste måten å holde det unna foret på. Anonymkode: 2f4c2...4f8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå