bebbst Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Jeg var hos tannlegen istad fordi jeg ikke er fornøyd med smilet mitt. De fire nederste fortennene mine er trangstilte og jeg ønsker å rette de opp. Også er de fire øverste fortennene mine veldig korte og store, og ganske brede. De har jeg lyst til å gjøre lenger og «slankere». Tannlegen anbefalte invisalign både oppe (for å rette et veldig svakt overbitt - gir en illusjon av «lengre» tenner) og nede, men invisalign kan jeh ikke gjøre av andre grunner. Så da anbefalte hun skallfasetter oppe og kroner nede for å rette opp de transtile fortennene. Raskt resultat, men da fjerner de noe av tennene for å sette på kronen. har noen erfaring med kroner på fortennene? 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Jeg har hatt krone på ene fortanna siden 2018. Hittil er jeg veldig fornøyd utseendemessig, men jeg tør aldri å tygge harde ting med den (eple, gulrot, etc) for jeg er alltid ekstra redd for at den skal falle av. Jeg føler at jeg liksom kjenner at den ikke sitter like godt fast som vanlige tenner. Anonymkode: dd194...eee 2
bebbst Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #3 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har hatt krone på ene fortanna siden 2018. Hittil er jeg veldig fornøyd utseendemessig, men jeg tør aldri å tygge harde ting med den (eple, gulrot, etc) for jeg er alltid ekstra redd for at den skal falle av. Jeg føler at jeg liksom kjenner at den ikke sitter like godt fast som vanlige tenner. Anonymkode: dd194...eee Jeg er veldig redd for at det skal se «fake ut», så dette var godt å høre. Men bortsett fra det, er det noen andre ulemper du har lagt merke til? Jeg har sånn sett friske tenner som jeg skal slipe vekk for å få kroner. Er det egentlig verdt det? 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 bebbst skrev (1 time siden): Jeg er veldig redd for at det skal se «fake ut», så dette var godt å høre. Men bortsett fra det, er det noen andre ulemper du har lagt merke til? Jeg har sånn sett friske tenner som jeg skal slipe vekk for å få kroner. Er det egentlig verdt det? Det ser ikke fake ut. De er kjempeflinke å lage tenner så akkurat det trenger du ikke bekymre deg for. Min originale tann var død etter fall på sykkel for mange år siden, og var begynt å bli misfarget, så jeg hadde ikke «noe valg». Om du i utg.punktet har friske tenner så må du nesten ta en vurdering selv på om du syns det er verdt det. Anonymkode: dd194...eee
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #5 Skrevet 10. juli 2021 Hvorfor gamle med å file ned friske tenner? Du får dem aldri tilbake. Rart tannlegen anbefaler eller gir forslag om det. Anonymkode: 56241...17e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #6 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor gamle med å file ned friske tenner? Du får dem aldri tilbake. Rart tannlegen anbefaler eller gir forslag om det. Anonymkode: 56241...17e "GAMBLE" ikke gamle Anonymkode: 56241...17e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #7 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor gamle med å file ned friske tenner? Du får dem aldri tilbake. Rart tannlegen anbefaler eller gir forslag om det. Anonymkode: 56241...17e Tviler sterk på at tannlegen har anbefalt eller kommet med forslag om dette på eget initiativ. Det er nok ts som har bedt henne komme med forslag til løsninger. Anonymkode: 354c0...c7c
frekvens Skrevet 10. juli 2021 #8 Skrevet 10. juli 2021 Det synes ikke at jeg har krone. Problemet er at de ikke varer evig. Jeg har betalt i dyre dommer så det er surt å måtte se tusenlappene fly på nytt nå etter noen år.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #9 Skrevet 10. juli 2021 10 hours ago, bebbst said: Jeg er veldig redd for at det skal se «fake ut», så dette var godt å høre. Men bortsett fra det, er det noen andre ulemper du har lagt merke til? Jeg har sånn sett friske tenner som jeg skal slipe vekk for å få kroner. Er det egentlig verdt det? Nei. Jeg mistet begge fortennene i en ulykke. Du fjerner ikke "litt". Det blir igjen stubber. Så det er ingen vei tilbake. De er mer utsatt for bakterier, etc. Så sjansen er vel stor for at du må rotfylle (jeg rotfylte mine i utgangspunktet, på grunn av at de var skadet - usikker på hva som er praksis når man gjør det "frivillig"). Når de er rotfylte blir de skjøre og det er bare et spørsmål om tid, som regel, før tanna under knekker. Da må den ut og du må inn med implantat... Ca. 30 000 per tann. De ser pene ut, så det er ikke noe problem. Men de må byttes ut hvert 10-15 år. Du skal være veldig, veldig misfornøyd med fortennene dine for at det skal være verdt det, er mitt tips. Anonymkode: 612ce...ecf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå