Carinio Skrevet 8. juli 2021 #1 Skrevet 8. juli 2021 Hvor lang tid tok det før du ble frisk og testet negativt? 1
Justlooking Skrevet 8. juli 2021 #3 Skrevet 8. juli 2021 Det er vel ikke så mange som kjenner til noen som har hatt corona kanskje? Jeg kjenner til en person det siste halvannet året og vedkommende merket ingen ting. Vet ikke mer enn det dessverre ….
K@tt Skrevet 8. juli 2021 #4 Skrevet 8. juli 2021 (endret) Jeg hadde korona tidligere i år. Var ikke noe særlig syk, var som en vanlig forkjølelse eller mild influensa. Jeg hadde vel symptomer i tre- fire dager: feber, forkjøla, slapp, tett nese og én dag med null luktesans. Jeg har ikke testet meg siden jeg fikk den positive testen, så jeg vet ikke hvor lang tid det tar for å få en negativ test. Man trenger ikke å teste seg for å gå ut av isolasjon, så jeg har ikke hatt behov for å teste meg igjen. Har lest at man kan teste positiv i to-tre måneder etter man har hatt korona, men vet ikke om dette stemmer. Endret 8. juli 2021 av K@tt 3
Carinio Skrevet 8. juli 2021 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2021 2 hours ago, K@tt said: Jeg hadde korona tidligere i år. Var ikke noe særlig syk, var som en vanlig forkjølelse eller mild influensa. Jeg hadde vel symptomer i tre- fire dager: feber, forkjøla, slapp, tett nese og én dag med null luktesans. Jeg har ikke testet meg siden jeg fikk den positive testen, så jeg vet ikke hvor lang tid det tar for å få en negativ test. Man trenger ikke å teste seg for å gå ut av isolasjon, så jeg har ikke hatt behov for å teste meg igjen. Har lest at man kan teste positiv i to-tre måneder etter man har hatt korona, men vet ikke om dette stemmer. Så om en tester positivt på covid 19 pa fks ferie. Og ikke er smittsom men testen er positiv kan en Heller ikke reise tilbake til norge? Hva om det tar flere mnd før testen blir negativ? En Kan jo ikke bare være der en må jo få mulighet til og reise hjem til jobb og familie og hjemmet sitt.. 1
Gekko Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 Jeg kjenner folk som ble syke med Covid-19 i mars/april 2020. Disse ble testet mange ganger etter at de var symptomfrie. Noen teste da negativt, men flere testet positivt i flere måneder. I vår kommune har de sluttet å teste folk etter den første positive testen. Da forholder de seg til at man må bli symptomfri, og så har de en isolasjonperiode på noen dager etter dette. Man må minst være i karantene i 10 dager, men har har man symptomer lenger blir også isolasjontiden lenger. Hvis du er fast i utlandet og har testet positivt så må du ta kontakt med det lokale helsevesenet og evt den norske ambassaden der du er. Du vil antakelig kunne få registrert at du er smittet og kunne reise hjem når isolasjonsperioden er over.
K@tt Skrevet 9. juli 2021 #7 Skrevet 9. juli 2021 Carinio skrev (16 timer siden): Så om en tester positivt på covid 19 pa fks ferie. Og ikke er smittsom men testen er positiv kan en Heller ikke reise tilbake til norge? Hva om det tar flere mnd før testen blir negativ? En Kan jo ikke bare være der en må jo få mulighet til og reise hjem til jobb og familie og hjemmet sitt.. Vet ikke, men om man har hatt korona har man jo grønt koronapass så jeg antar man kan bruke dette?
Carinio Skrevet 13. juli 2021 Forfatter #8 Skrevet 13. juli 2021 On 7/9/2021 at 6:20 PM, K@tt said: Vet ikke, men om man har hatt korona har man jo grønt koronapass så jeg antar man kan bruke dette? Ikke om personen ble testet positivt I utlandet..
Arianna Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 Om du tester positivt er det i utgangspunktet 10 døgn isolasjon. Dette vurderes av fastlege. Har man feber utover disse 10 døgnene må isolasjonen forlenges. Man skal være feberfri minst 24 timer før man kan avisoleres. De aller fleste er ute av isolasjon og «frisk» etter 10 døgn. Man kan ha hoste og andre symptomer som fatuige, nedsatt smak- og luktesans osv utover disse 10 døgnene uten at dette nødvendigvis forlenger isolasjonen. Det er ikke normalt å ta ny test etter gjennomgått covid. Dette fordi mange har «rester» i kroppen, og vil teste positivt mange måneder etter gjennomgått infeksjon, selv om man ikke har fått en resmitte.
Carinio Skrevet 13. juli 2021 Forfatter #10 Skrevet 13. juli 2021 8 minutter siden, Arianna said: Om du tester positivt er det i utgangspunktet 10 døgn isolasjon. Dette vurderes av fastlege. Har man feber utover disse 10 døgnene må isolasjonen forlenges. Man skal være feberfri minst 24 timer før man kan avisoleres. De aller fleste er ute av isolasjon og «frisk» etter 10 døgn. Man kan ha hoste og andre symptomer som fatuige, nedsatt smak- og luktesans osv utover disse 10 døgnene uten at dette nødvendigvis forlenger isolasjonen. Det er ikke normalt å ta ny test etter gjennomgått covid. Dette fordi mange har «rester» i kroppen, og vil teste positivt mange måneder etter gjennomgått infeksjon, selv om man ikke har fått en resmitte. Ja men hvordan fungerer det når en fks har blitt testet positivt I spania.. spania har ikke digital løsning som helsenorge.no hvordan skal en kunne bevise gjennomgått covid 19 bed flyplassen fks? Ved papir dokumentasjon?
Arianna Skrevet 13. juli 2021 #11 Skrevet 13. juli 2021 Carinio skrev (Akkurat nå): Ja men hvordan fungerer det når en fks har blitt testet positivt I spania.. spania har ikke digital løsning som helsenorge.no hvordan skal en kunne bevise gjennomgått covid 19 bed flyplassen fks? Ved papir dokumentasjon? Man må få med all dokumentasjon man kan på gjennomgått infeksjon. Helst på engelsk. Du må da i innreisekarantene når du kommer til Norge, så sendes papirene dine til fastlege. Han vil vurdere om papirene er valide, og evt videresende til msis som da registrerer gjennomgått infeksjon ☺️ Når fastlegen får papirene vurderes det også om du skal være videre i innreisekarantene. Mange av de som tester positivt grunnet rester har bare svakt positivt, noe man ser på mikrobiologen, noe fastlegen tar med i vurderingen om du er resmittet eller bare testet positivt grunnet rester.
Carinio Skrevet 13. juli 2021 Forfatter #12 Skrevet 13. juli 2021 4 minutter siden, Arianna said: Man må få med all dokumentasjon man kan på gjennomgått infeksjon. Helst på engelsk. Du må da i innreisekarantene når du kommer til Norge, så sendes papirene dine til fastlege. Han vil vurdere om papirene er valide, og evt videresende til msis som da registrerer gjennomgått infeksjon ☺️ Når fastlegen får papirene vurderes det også om du skal være videre i innreisekarantene. Mange av de som tester positivt grunnet rester har bare svakt positivt, noe man ser på mikrobiologen, noe fastlegen tar med i vurderingen om du er resmittet eller bare testet positivt grunnet rester. Ok så da skal en bare ta med seg dokumentasjon på når vedkommende tester positivt I engelsk og vise det ved grensen that's it? Jeg har hørt at om en har gjennomgått covid 19 of tatt 1 dose med vaksinasjon at en ikke trenger og testes eller gå I karantene/isolasjon..
Arianna Skrevet 13. juli 2021 #13 Skrevet 13. juli 2021 Carinio skrev (1 minutt siden): Ok så da skal en bare ta med seg dokumentasjon på når vedkommende tester positivt I engelsk og vise det ved grensen that's it? Jeg har hørt at om en har gjennomgått covid 19 of tatt 1 dose med vaksinasjon at en ikke trenger og testes eller gå I karantene/isolasjon.. Kan være de må testes på grensen. Dette har jeg inntrykk av varierer litt. Spørs også hvilket land man kommer fra, og hvordan kommunene opererer. Her også virker det å variere litt. Her er det i alle fall slik at om man ikke har et grønt pass å vise til må man testes og i karantene frem til fastlege/smittesporingsteam har vurdert dokumentasjonen man har med seg ☺️
Carinio Skrevet 13. juli 2021 Forfatter #14 Skrevet 13. juli 2021 (endret) 10 minutter siden, Arianna said: Kan være de må testes på grensen. Dette har jeg inntrykk av varierer litt. Spørs også hvilket land man kommer fra, og hvordan kommunene opererer. Her også virker det å variere litt. Her er det i alle fall slik at om man ikke har et grønt pass å vise til må man testes og i karantene frem til fastlege/smittesporingsteam har vurdert dokumentasjonen man har med seg ☺️ Ok. Her er det slik at min samboer testet negativt for covid 19 for innreise til spania han måtte reise til spania da han har en datter der som er under 18 år han ikke har sett på mange mange år jeg og min samboer har barn sammen 3 stk og han er bosatt I norge og betaler skatt til norge og har lov til og være I norge.. han har også tatt dose 1 av vaksinen I norge men testet positivt på dag 7 I spania.. mens var datter testet negativt.. han og vår datter har vært I isolasjon I mange dager nå så det jeg lurer på er vel egenklig når er det de kan komme tilbake til norge? Etter 10/14 dager I isolasjon? Må de testes på nytt I spania 24 timer for ankomst? Hvilke dokumenter skal de vise ved flyplassen? Endret 13. juli 2021 av Carinio
Arianna Skrevet 13. juli 2021 #15 Skrevet 13. juli 2021 Carinio skrev (1 minutt siden): Ok. Her er det slik at min samboer testet negativt for covid 19 for innreise til spania han måtte reise til spania da han har en datter der som er under 18 år han ikke har sett på mange mange år jeg og min samboer har barn sammen 3 stk og han er besatt I norge og betaler skatt til norge og har lov til og være I norge.. han har også tatt dose 1 av vaksinen I norge men testet positivt på dag 7 I spania.. mens var datter testet negativt.. han og vår datter har vært I isolasjon I mange dager nå så det jeg lurer på er vel egenklig når er det de kan komme tilbake til norge? Etter 10/14 dager I isolasjon? Må de testes på nytt I spania 24 timer for ankomst? Hvilke dokumenter skal de vise ved flyplassen? Forstår. Har han hatt covid tidligere? Om ikke er nok smitten reell, og han må da være isolert i 10 døgn (om ikke Spania har andre regler for dette, det vet jeg ikke). Man bør forsøke å få med dokumentasjon fra de som tok test, evt en legeerklæring på noe vis og ta med. Om de har system med qr-kode er også dette veldig greit, da er det lettere for lege i Norge å vurdere dokumentasjonen. Han må nok bare spørre seg frem i Spania og få med alt han kan av dokumentasjon - jo tydeligere jo bedre. Trolig må han testes på grensen og settes i innreisekarantene frem til papirene er vurdert. Men det kommer som sagt an på hvordan kommunen opererer - anbefaler å ringe smittesporing eller koronatelefon i din kommune og forhøre litt ☺️
Carinio Skrevet 13. juli 2021 Forfatter #16 Skrevet 13. juli 2021 (endret) 6 minutter siden, Arianna said: Forstår. Har han hatt covid tidligere? Om ikke er nok smitten reell, og han må da være isolert i 10 døgn (om ikke Spania har andre regler for dette, det vet jeg ikke). Man bør forsøke å få med dokumentasjon fra de som tok test, evt en legeerklæring på noe vis og ta med. Om de har system med qr-kode er også dette veldig greit, da er det lettere for lege i Norge å vurdere dokumentasjonen. Han må nok bare spørre seg frem i Spania og få med alt han kan av dokumentasjon - jo tydeligere jo bedre. Trolig må han testes på grensen og settes i innreisekarantene frem til papirene er vurdert. Men det kommer som sagt an på hvordan kommunen opererer - anbefaler å ringe smittesporing eller koronatelefon i din kommune og forhøre litt ☺️ Nei han har ikke hatt covid 19 tidligere men tatt 1 dose av vaksinen for mer en 1 mnd siden. Ja jeg har ringt korona tlf og de har sagt at så lenge han har dokumentasjon på at han har tatt labratorisk godkjent test som viser positivt så er han under samme definisjon gjennomgått covid og slipper og gå I karantene..jeg blir så forvirret og redd for at han og datter vår kan bli bortvist.. selvom han har jobb og familie og bostedsadresse I norge..😪😪 karantene eller isolasjon er ingen frykt her men bortvisning..test kan han ta ved ankomst ikke noe problem det og vi har testresultatet fra spania som viser positivt og dato når testen ble tatt..da betyr det vel at han har gjennomgått covid 19? Eller hvor mange dager nå det gå for og bli regnet med som gjennomgått? Endret 13. juli 2021 av Carinio
Carinio Skrevet 13. juli 2021 Forfatter #17 Skrevet 13. juli 2021 Leste nå på nett at jan ikke kan bortvises siden han bor I norge Det følger av covid-19-forskriften § 4a og innreiserestriksjonsforskriften § 4a at testen skal være tatt i løpet av de siste 24 timene før ankomst til Norge. Utlendinger som kommer til Norge uten slik attest kan bortvises. Norske statsborgere og utlendinger som er bosatt i Norge kan ikke bortvises, men kan få bot for manglende attest.
Arianna Skrevet 13. juli 2021 #18 Skrevet 13. juli 2021 Carinio skrev (47 minutter siden): Nei han har ikke hatt covid 19 tidligere men tatt 1 dose av vaksinen for mer en 1 mnd siden. Ja jeg har ringt korona tlf og de har sagt at så lenge han har dokumentasjon på at han har tatt labratorisk godkjent test som viser positivt så er han under samme definisjon gjennomgått covid og slipper og gå I karantene..jeg blir så forvirret og redd for at han og datter vår kan bli bortvist.. selvom han har jobb og familie og bostedsadresse I norge..😪😪 karantene eller isolasjon er ingen frykt her men bortvisning..test kan han ta ved ankomst ikke noe problem det og vi har testresultatet fra spania som viser positivt og dato når testen ble tatt..da betyr det vel at han har gjennomgått covid 19? Eller hvor mange dager nå det gå for og bli regnet med som gjennomgått? Neineinei, bortvist blir han selvsagt ikke. Han bor jo her! Han får nok ikke reise tilbake før han er avisolert, men utover det er det «verste» som kan skje testing og evt innreisekarantene i denne situasjonen, tenker jeg ☺️
Anbefalte innlegg