AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #21 Skrevet 2. august 2023 Jeg lå med en kari traa ullgenser og fant plutselig ut at den var full av hull... Billene hadde trolig spist på meg mens jeg lå og sov. Og under overmadrassen fant jeg ei svær larve... Det var ikke så koselig. Jeg tok en skikkelig rasia av huset , men 3 år etterpå er de fortsatt her... De er stort sett på det ene soverommet som er fuktig, der har jeg også skolopendere.. De kommer seg inn på noe vis. Det er fleskebiller jeg har. Ser de aldri på badet eller i boden... Men finner noen på kjøkkenet også. Bryr meg ikke lengre , de er jo ikke farlige . Biter ikke. Anonymkode: 76dc1...227
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #22 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvor lang tid tok det før du ble kvitt de? Oppdaget en bille i fjor, men tenkte ikke mer på det. Trodde det var bare den. Hadde ikke hørt om brun pelsbille, så jeg gjorde ikkje noe mer enn å fjerne den. Siden mai i år, har jeg finnet masse larver og biller. Siste mnd har jeg kun funne bille. Støvsuger som en galning. Fryser klær, ull osv. Holder på å bli gal! Anonymkode: 02b12...278 Ja, man blir helt sprø 🫣 Det tok ca fire år før de sluttet å dukke opp hos meg, og det ble verre før det ble bedre, desverre. Jeg hadde den svarte pelsbillen med to, små prikker på ryggen. Fant både larver og biller. De liker støv, skinn, silke, stoff og klær, og siden de er bitte, bitte små er de vanskelig å oppdage. Larvene kan og spise døde innsekter, og om du får skader på klær og møbler er det larvene sin skyld. Hold det skinnende rent over en tid (og ja, det er en jobb 🥲), rist alle klær, sengetøy, håndklær etc godt, støvsug seng og sofa (alle stoffmøbler). De siste to årene lærte jeg å leve med problemet for da fant jeg kanskje én død annahver måned. Du kan jo og få fryst ned klærne og sengetøy, og om du plages veldig så tror jeg dette er et lurt tiltak for å prøve å bli kvitt problemet raskere enn meg, men det må være ordentlige, kalde frysere for larvene tåler lav temperatur. Men husk nå da, at når du blir kvitt dem, er det jo fort gjort å få dem i hus igjen da de kan komme seg inn gjennom vindu feks, slik som skjedde meg. De kan fly nemlig 🥲 Anonymkode: 8c304...eda
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #23 Skrevet 3. august 2023 Tusen takk for svar! 💞 Jeg får bare fortsette kampen, og håpe det gir seg etterhvert 🤞🏻 Anonymkode: 02b12...278
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #25 Skrevet 30. august 2025 Jeg er ho som oppdaget de for 2 år siden hos meg.. Det går mye bedre! 2 år med masse støvsuging, både i og under møbler. Har vært overalt med støvsugeren i grunn! 😅 fryste alle klær, sengklær osv. Det som ikke blir brukt så mye, pakket jeg ned i vakuumposer. Hittil i år har jeg kun funne en bille og to larver! 😁 Anonymkode: 02b12...278 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #26 Skrevet 30. august 2025 Husker ikke om jeg deltok i tråden. Det er fortsatt en kamp. I perioder tror vi det er borte, men pang - ny koloni. Enten gjemmer de seg veldig godt, ellers er det nye biller som kommer flyvende inn. I sommer var vi stort sett på reise i 6 uker - og da gikk vi fra å ikke ha sett en bille på to-tre måneder, til å finne de overalt, hver dag. Så nå står alle gulvtepper ute, og vi går systematisk gjennom skuffer og hyller - igjen. Så de siste tre ukene har jeg funnet en og en liten larve i hjørner under ting... Ingen store larver, ingen biller. Men har lært å ikke bli skuffet når jeg plutselig finner en koloni på et sted det har vært for stille for lenge. Anonymkode: c562c...6c9 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #27 Skrevet 30. august 2025 Er dette jeg frykter, så støvsugeren min blir min bestevenn en god stund til!! 🫣 Har lest at man ikke blir kvitt de, når man først har fått de i hus.. 😩 Anonymkode: 02b12...278
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #28 Skrevet 30. august 2025 Jeg har blitt kvitt dem, men kjenner jeg sliter psykisk av hele prosessen selv flere år senere. Hos oss var det en jævel som formere seg i støvsugerpose, og hele kåken ble infisert. Helt forferdelig. Men siden vi var to stk, og ikke hadde barn, og hadde sommerferie, så gikk det. Hadde det skjedd igjen så hadde jeg leid inn proffe. Dette er hva vi gjorde: Grundig rengjorde hele leiligheten i alle kriker og kroker. Tørt, ingen kjemikalier eller vann, bare støvsuging/tørking. Begynte med ett rom. Vasket alle tekstiler på 90 grader, unntatt ull som vi vasket på 30 og hev tørre inn i fryseren. Lot dem ligge i 4 døgn på kaldeste nivå. Vi har stor fryser, så det hjalp. De andre tekstilene ble vasket og så pakket inn i nye vakumtette poser og oppbevart ute på tørr terasse enn så lenge. Deretter omtrent demonterte vi alle møbler, Lister og ga oss tilgang til under skap og kriker og kroker på gitt rom. Støvsuget flere ganger, med 20 minutters mellomrom. "Gasset" rommet, skuffer, skap og bak lister med 4 ulike insekssprsyer. Lukket døren og lot det jobbe. Etter 24 timer gikk jeg inn igjen på rommet, støvsuget, la frem limfeller med åte, og gasset på nytt. Gjentok prosessen i nok dager til jeg ikke fikk noe på limfellene. Kjøpte ny madrass til sengen, ikke fordi jeg så noe men av psykiske grunner. Gjorde dette i alle rom. Stengte av en del av leiligheten, ett rom eller to og gasset, mens jeg ryddet, kastet(!!) Masse, vasket, støvsuge og var kjempe paranoid. Støvsuget samme rom flere ganger i timen, alle kriker og kroker. Kastet blader fra bokhyllen hvor jeg fant en larve eller skall av larve, la viktige ting i fryseren og gasset. Som nevnt måtte vi kaste en hel haug med ting og tang. Nesten alle møbler og ting gikk ut på terrassen, i vakumposer eller tette plastbokser. Og dem ble der. Enten til de var klarert via fryseren til å komme inn igjen, eller til en manuell gjennomgang av meg, eller til vinteren kom og det ble -15 grader ute. Hele prosessen tok måneder, med kanskje 2-3 uker i starten med 15 timer daglig arbeid. På den andre siden har leiligheten aldri vært så ren og ryddig som etterpå. Men jeg gjør ikke det igjen. Da bestiller jeg skadedyrsfirma om omfanget er så ille. Vi hadde kanskje 400 biller den støvsugerposen som rømte litt etter litt over tid, så vi ante ikke hvor de kom fra før vi tømte den. Så vi skaffet oss håndatøvsuger etter det. Den gang var vi akkurat ferdige å studere, nettopp kjøpt vår første leilighet og hadde ikke økonomisk mulighet til å ta opp mer lån. Heller ikke fra foreldre. Masse lykke til ts, håper det ordner seg! De er ikke farlige, men forstår hvor ekkelt du synes det er og ikke finner roen i eget hjem. Anonymkode: c5b69...62d 2
yabbadoo Skrevet 31. august 2025 #29 Skrevet 31. august 2025 🤯 takk for svar! Jeg holder på med dette nå. Forstår ikke hvorfor det ikke er mer fokus på disse små jævlene? Skjeggkre er jo en enkel kamp i forhold. Har vært i kontakt med skadedyrsfirma som fhi som sier det må støvsuges hyppig og at gift verken er effektivt eller å anbefale mot harmløse insekter. Håper så intenst at at kommer en effektiv bekjempelsesmetode mot disse her. Det er jo helt forferdelig. Er på hyttetur i helgen, men føler jeg bare burde være hjemme og støvsuge. Holdt på sånn siden vi kom hjem fra ferie i juli og oppdaget disse over alt i hele huset. 1
yabbadoo Skrevet 31. august 2025 #30 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 7.46): Jeg er ho som oppdaget de for 2 år siden hos meg.. Det går mye bedre! 2 år med masse støvsuging, både i og under møbler. Har vært overalt med støvsugeren i grunn! 😅 fryste alle klær, sengklær osv. Det som ikke blir brukt så mye, pakket jeg ned i vakuumposer. Hittil i år har jeg kun funne en bille og to larver! 😁 Anonymkode: 02b12...278 Dette gir meg håp! Hvordan har støvsugingsrutinene dine vært denne perioden? Er det fremdeles støvsuging daglig? Og måtte du fjerne lister osv?
Fortunatus Skrevet 31. august 2025 #31 Skrevet 31. august 2025 Vi har også disse og har hatt dem i hvertfall 2 år. Tatt dem med videre på flyttelass også (vi informerte også ved forrige salg at vi hadde sett dem i leiligheten). Har slutta å stresse med de, for vi har som du sier plutselig funnet dem i en eske med gamle leker eller i skuff med kluter. Nå har jeg lagt ut limfeller i en del rom for å se om jeg kan ha en viss orientering om hvor de er. Men mistenker de er under noen lister i et rom. Så vi støvsuger også ofte, har bare møbler som står opp av gulvet og oppbevarer ikke klær på gulvet. I klesskap i klær vi bruker daglig har vi også bare trådkurver. Jeg har kjøpt noe sånne sedertre kuber og disse limfellene. Er det noen som har funnet noen effektive midler mot de? Det som jeg synes er rart er at de spiser aldri på ull eller møbler eller noe hos oss. Så vi tror også vi har noen få kolonier rundt omkring, så handler jo om å rydde ofte og mye.
yabbadoo Skrevet 31. august 2025 #32 Skrevet 31. august 2025 Fortunatus skrev (1 time siden): Vi har også disse og har hatt dem i hvertfall 2 år. Tatt dem med videre på flyttelass også (vi informerte også ved forrige salg at vi hadde sett dem i leiligheten). Har slutta å stresse med de, for vi har som du sier plutselig funnet dem i en eske med gamle leker eller i skuff med kluter. Nå har jeg lagt ut limfeller i en del rom for å se om jeg kan ha en viss orientering om hvor de er. Men mistenker de er under noen lister i et rom. Så vi støvsuger også ofte, har bare møbler som står opp av gulvet og oppbevarer ikke klær på gulvet. I klesskap i klær vi bruker daglig har vi også bare trådkurver. Jeg har kjøpt noe sånne sedertre kuber og disse limfellene. Er det noen som har funnet noen effektive midler mot de? Det som jeg synes er rart er at de spiser aldri på ull eller møbler eller noe hos oss. Så vi tror også vi har noen få kolonier rundt omkring, så handler jo om å rydde ofte og mye. Vi har cedertrekuler i alle skuffer, men har egentlig bare funnet et par larveskall i en eneste skuff i huset. Har sprayet med insektsnix som er et slags tørkepulver som skal tørke ut billene langs lister, men finner jo likevel mest levende biller, så vet ikke om det er effektivt eller om jeg bare ser dem før de rekker å tørke ut. Tror ikke den hjelper på larvene dessverre.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #33 Skrevet 31. august 2025 Fortunatus skrev (2 timer siden): Vi har også disse og har hatt dem i hvertfall 2 år. Tatt dem med videre på flyttelass også (vi informerte også ved forrige salg at vi hadde sett dem i leiligheten). Har slutta å stresse med de, for vi har som du sier plutselig funnet dem i en eske med gamle leker eller i skuff med kluter. Nå har jeg lagt ut limfeller i en del rom for å se om jeg kan ha en viss orientering om hvor de er. Men mistenker de er under noen lister i et rom. Så vi støvsuger også ofte, har bare møbler som står opp av gulvet og oppbevarer ikke klær på gulvet. I klesskap i klær vi bruker daglig har vi også bare trådkurver. Jeg har kjøpt noe sånne sedertre kuber og disse limfellene. Er det noen som har funnet noen effektive midler mot de? Det som jeg synes er rart er at de spiser aldri på ull eller møbler eller noe hos oss. Så vi tror også vi har noen få kolonier rundt omkring, så handler jo om å rydde ofte og mye. Hos oss er tynne bomullplagg problemet - der tygger de stadig hull. Jeg har dyre skinnvesker og ullkåper men det holder de seg merkelig nok unna. Jeg har stort sett klart å holde de unna klesskap det site året - trikset er sedertreolje, som jeg drypper på tørkeballer, og legger i skapet, det liker de dårlig. Bruker ikke noe sterkere av hensyn til dyr og barn. Har ingenting rett på gulvet - tepper, ja, men de står som sagt ute en måned nå til alle egg er klekt, da jeg mistenker de hadde fest her i sommerferien. Alle møbler har bein slik at robotstøvsuger kommer under. Har slengt et nammenam brukt bomullsplagg på gulvet i hvert rom, lar det ligge stille i 3-4 dager, da er det alltid noen små biller som har krøpet under. Har funnet at dette er den mest effektive fellen for de unge og dumme larvene. Anonymkode: c562c...6c9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #34 Skrevet 31. august 2025 Supplerer; grunnen til at plagget er brukt er at de små jævlene lever på rester av hud og hår, og matrester. Så et annet grep er at vi aldri legger brukte klær tilbake i skap og skuffer. Alt vi har brukt går rett i skittentøyet hver dag. Og at også tepper, putetrekk, sofatrekk, og alt, jevnlig kjøres i vaskemaskin. Spiser aldri mat i sofa, etc. Anonymkode: c562c...6c9
Smirk Skrevet 31. august 2025 #35 Skrevet 31. august 2025 yabbadoo skrev (9 timer siden): Dette gir meg håp! Hvordan har støvsugingsrutinene dine vært denne perioden? Er det fremdeles støvsuging daglig? Og måtte du fjerne lister osv? Første året var en stor prosess. Fikk panikk! Da var det støvsuging anna hver dag. Fjernet lister. Gulv der jeg hadde ullpapp, og skifter underlag. Fant mye under gulvet. No har jeg roet meg. Støvsuger etter behov. Er bare mer nøye rundt lister, i kanter enn tidligere. Støvsuger i skap og kommoder 2 ganger i året. I år har jeg bare funnet 2 larver og en bille. Ingen rester etter larver.
yabbadoo Skrevet 31. august 2025 #36 Skrevet 31. august 2025 Smirk skrev (19 minutter siden): Første året var en stor prosess. Fikk panikk! Da var det støvsuging anna hver dag. Fjernet lister. Gulv der jeg hadde ullpapp, og skifter underlag. Fant mye under gulvet. No har jeg roet meg. Støvsuger etter behov. Er bare mer nøye rundt lister, i kanter enn tidligere. Støvsuger i skap og kommoder 2 ganger i året. I år har jeg bare funnet 2 larver og en bille. Ingen rester etter larver. Åhnei! Hadde håpet å ikke måtte bytte gulv da. Litt usikker på hva som er under gulvet i første etasje her, det ser ikke ut som ullpapp, men det kan jo ligge ullpapp under selv om det ikke ligger det helt ut i kantene. I andre etasje har vi lagt gulv selv, så der vet jeg det ikke er ullpapp, men det er jo biller der også. Fant du mye levende under gulvet? Og hvor mye snakker man, tusenvis liksom? 😂🤯🫣 nå når jeg vet om dette er jeg ganske sikker på at det hadde vært brune pelsbiller der vi bodde før også. Fant enorme mengder larveskinn da vi rev kjøkkenet, men da dret jeg i det og tenkte bare at det hadde vært noen insekter der en gang, pussig nok. Nå tenker jeg at de sikkert var der mens vi bodde der også, men så ingenting som fikk meg til å våkne på de 5 årene vi bodde der. Kanskje mye forsvant da vi rev kjøkken og gulv, men kan ikke huske å ha sett noe under gulvet eller noe levende. Nå har vi bodd her i 5 år, og kanskje de har formert seg og kost seg i de 5 årene, helt til de nå ble så mange på en gang at jeg reagerte.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #37 Skrevet 31. august 2025 Det finnes en metode skadedyrfirmaer kan bruke men det koster endel- fra 10.000 kr. Et firma kan ta med alt som kan vaskes et sted og fryse det i store frysere- og med kjøligere temperaturer enn i vanlige frysere man har hjemme i fryseren. Kulde dreper larver og biller. Men det må være ganske kaldt. Hvis det blir over 15 kuldegrader noen dager denne vinteren man man prøve å putte klær osv. i poser og sette på feks verandaen noen dager. Anonymkode: 522cb...0b4
yabbadoo Skrevet 31. august 2025 #38 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det finnes en metode skadedyrfirmaer kan bruke men det koster endel- fra 10.000 kr. Et firma kan ta med alt som kan vaskes et sted og fryse det i store frysere- og med kjøligere temperaturer enn i vanlige frysere man har hjemme i fryseren. Kulde dreper larver og biller. Men det må være ganske kaldt. Hvis det blir over 15 kuldegrader noen dager denne vinteren man man prøve å putte klær osv. i poser og sette på feks verandaen noen dager. Anonymkode: 522cb...0b4 Men dette hjelper jo ingenting hvis de er under lister, under gulv og bak kjøkkenskap 🤯 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #39 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes en metode skadedyrfirmaer kan bruke men det koster endel- fra 10.000 kr. Et firma kan ta med alt som kan vaskes et sted og fryse det i store frysere- og med kjøligere temperaturer enn i vanlige frysere man har hjemme i fryseren. Kulde dreper larver og biller. Men det må være ganske kaldt. Hvis det blir over 15 kuldegrader noen dager denne vinteren man man prøve å putte klær osv. i poser og sette på feks verandaen noen dager. Anonymkode: 522cb...0b4 Det hjelper jo ingenting. Tekstiler - selv møbler - har vi kontroll på. Grunnen til at de kommer tilbake i bølger er at de ligger under parkett, under sokkler, bak et skap mot veggen..... Anonymkode: c562c...6c9 1
Fortunatus Skrevet 21. september 2025 #40 Skrevet 21. september 2025 Hvordan går det med dere andre? Her ser vi at det er en økning så nå er jeg i en oppgitt periode.. Sett 3 larver i dag, har ikke sett larver på et år omtrent. Har lagt ut sånne sedertrekuber og flere limfeller rundt omkring. Og støvsugeren skal få bo fast ute i boden det neste året når den ikke er i bruk..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå