Gå til innhold

Brune pelsbiller og museumbiller.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Fortunatus skrev (1 time siden):

Hvordan går det med dere andre? Her ser vi at det er en økning så nå er jeg i en oppgitt periode.. Sett 3 larver i dag, har ikke sett  larver på et år omtrent.

Har lagt ut sånne sedertrekuber og flere limfeller  rundt omkring. Og støvsugeren skal få bo fast ute i boden det neste året når den ikke er i bruk.. 

Har ikke sett noen på en uke. I dag tok jeg tre. 

Men det var fordi jeg løftet frem et speil jeg mistenkte at de koste seg bak. 

Ryddet også yttergarderoben uten å se tegn til larver eller skall i dag, så det var en lettelse. 

Anonymkode: c562c...6c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det færre voksne biller denne uken, endelig. Så to levende i går, ellers har jeg ikke sett noen hele uken. Har mannet meg opp til å gå gjennom lekekassene en stund, og begynte på det i går. Da fant jeg en veldig liten larve blant kosebamsene, som nå har fått kjørt seg på forhåpentligvis høyeste temperatur i tørketrommelen. I kommoden med lego fant jeg en veldig liten larve, så all legoen ble faktisk lagt i bløt i kokende vann, og tålte det! Ellers finner jeg lite larveskall etter den opprinnelige ryddesjauen. Hvor kommer alle billene fra?? 

vi har også støvsugeren permanent ute i boden nå når den ikke er i bruk, mens posen ligger i frysen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har ikke sett noen på en uke. I dag tok jeg tre. 

Men det var fordi jeg løftet frem et speil jeg mistenkte at de koste seg bak. 

Ryddet også yttergarderoben uten å se tegn til larver eller skall i dag, så det var en lettelse. 

Glemte presisere; dette er bittesmå larver. 

Har ikke sett en bille på to måneder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og støvsugeren bor i uteboden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var speilet et sånt som står på bakken eller et som henger på veggen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2021 den 20.15):

Bor du ikke på Østlandet? Trodde de er problem på Østlandet først og fremst. Folk på sørlandet har ikke hørt om de.. 

Anonymkode: c9e1e...e22

Folk reiser jo med kofferter og bager mellom østlandet og alle andre deler av dette landet, og tar med seg insekter i bagasjen til og fra disse stedene. Kanskje tar en østlending med seg noen bugs fra hjemmet sitt på østlandet, bor på hotell i Bodø, og så drar han derfra, og neste gjest som bor på samme hotellrommet får insektene med seg i sin koffert hjem til Lofoten.  Og så får de disse insektene i hjemmet sitt der...

Bare for å ta et eksempel på hvordan insektene kan flytte lynraskt fra en landsdel til en annen.

Anonymkode: 05019...273

Skrevet

Ja vi merker også flere biller nå, så derfor jeg tok en ekstra sjekk på de rommene jeg mistenker.. under noe greier på gulvet lå det 3 levende larver. 

De fellene fungerer ganske dårlig, fant en diger husedderkopp i den ene, da skvatt jeg.. nå kommer jo vinteren så da er det lettere å ta sånne større støvsugerrunder og få ting ut på verandaen. 

Må hvertfall prøve å hindre at de sprer seg for mye.

AnonymBruker
Skrevet
yabbadoo skrev (4 timer siden):

Var speilet et sånt som står på bakken eller et som henger på veggen? 

Står på bakken.

Har erfart at de elsker mørke plasser, der støv samles, som får ro over tid. 

Så passer på å eksponere slike plasser regelmessig - etter at det har fått stått i fred en tid. 

Skrevet

Ja merker også de liker best steder hvor det er lite bevegelse i luften og er mørkt og støvete.  

AnonymBruker
Skrevet
Fortunatus skrev (17 minutter siden):

Ja merker også de liker best steder hvor det er lite bevegelse i luften og er mørkt og støvete.  

Under sokkelen på kjøkkenbenken er en favoritt her. Lar den være i fred en god stund, åpner så, og rengjør godt. 

Skrevet

Er det en grunn til at dere lar dem være i fred? 😂 jeg støvsuger som en gal og tenker at jo flere jeg tar raskt, jo bedre. Men finner få larver. I dag har jeg funnet en da, i en plastboks med småting som stod i en hyll i gangen. De er over alt, men bare en og en, her. 

Skrevet
yabbadoo skrev (22 timer siden):

Er det en grunn til at dere lar dem være i fred? 😂 jeg støvsuger som en gal og tenker at jo flere jeg tar raskt, jo bedre. Men finner få larver. I dag har jeg funnet en da, i en plastboks med småting som stod i en hyll i gangen. De er over alt, men bare en og en, her. 

Tror det har noe med at det ikke skal bli så altoppslukende? Jeg kan ikke støvsuge hver dag uten kjøkkenskap, og hvis det er kort tid i mellom er det vanskelig å finne noen.

Eneste fordelen med de her dyrene er jo de formerer seg jo veldig sakte.. 

AnonymBruker
Skrevet
yabbadoo skrev (På 21.9.2025 den 19.22):

Har opplevd at om du forstyrrer dem mye så er de "overalt" og på merkelige steder.

Lar jeg dem være litt i fred så kryper de under et nammenam brukt ullplagg innerst i garderoben, og jeg kan ta 10 om gangen, og resten av skapet er fritt for dem. 

Samme under sokkel på kjøkken. Plager meg null at de er der. Så tar vi bare en runde en sjelden gang. Plager dem heller litt mer med hyppig støvsuging i sofaer og slik, der vi ikke vil ha dem. Og inviterer heller til rave under kjøkkenbenken. 

AnonymBruker
Skrevet
Fortunatus skrev (2 timer siden):

Tror det har noe med at det ikke skal bli så altoppslukende? Jeg kan ikke støvsuge hver dag uten kjøkkenskap, og hvis det er kort tid i mellom er det vanskelig å finne noen.

Eneste fordelen med de her dyrene er jo de formerer seg jo veldig sakte.. 

Akkurat dette er min erfaring. 

De er smarte... Har de blitt forstyrret et sted så finner de raskt et nytt sted. Og er mer kreativ enn det jeg klarer å være. 

Har lært meg at de ikke liker seg i høyden, i lyset, på varmekabler, på kalde rom, der vi går mye, skuffer som åpnes hver dag.. Og vet egentlig hvor de helst søker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat dette er min erfaring. 

De er smarte... Har de blitt forstyrret et sted så finner de raskt et nytt sted. Og er mer kreativ enn det jeg klarer å være. 

Har lært meg at de ikke liker seg i høyden, i lyset, på varmekabler, på kalde rom, der vi går mye, skuffer som åpnes hver dag.. Og vet egentlig hvor de helst søker. 

😂🤯 orker ikke forholde meg til at de er SMARTE de ekle larvene! 😂 men det er jo logisk det dere sier. Vet ikke helt hva jeg har sett for meg, at de skal stikke herfra hvis de ikke får fred, eller noe? Da skal jeg slappe litt av med tanken på at jeg ikke klarer/orker å støvsuge under sokkelen på kjøkkenet så ofte som jeg har tenkt jeg burde. Jeg freaker litt ut med tanken på at de har blitt så mange uten at jeg har sett en eneste en av dem, og tenker at nå når jeg har sett så mange voksne biller, så må gudene vite hvor mange de vil bli når de har lagt egg over alt. 

Men samtidig så tror jeg ikke de har like gode levekår her lengre, så fremover blir det kanskje roligere 🤞🏻

Skrevet

Jeg synes det er enklere å gjøre et skikkelig innsats når vinteren kommer. Det er kaldere inne og ute, lavere luftfuktighet som de heller ikke liker.

Vi har også en etasje vi ikke har sett de i det hele tatt, og det tror jeg er fordi det er rett på bakken, og det blir for kaldt for de på gulvet. og under listene i den etasjen så er neste vei ut. 

AnonymBruker
Skrevet
yabbadoo skrev (15 timer siden):

😂🤯 orker ikke forholde meg til at de er SMARTE de ekle larvene! 😂 men det er jo logisk det dere sier. Vet ikke helt hva jeg har sett for meg, at de skal stikke herfra hvis de ikke får fred, eller noe? Da skal jeg slappe litt av med tanken på at jeg ikke klarer/orker å støvsuge under sokkelen på kjøkkenet så ofte som jeg har tenkt jeg burde. Jeg freaker litt ut med tanken på at de har blitt så mange uten at jeg har sett en eneste en av dem, og tenker at nå når jeg har sett så mange voksne biller, så må gudene vite hvor mange de vil bli når de har lagt egg over alt. 

Men samtidig så tror jeg ikke de har like gode levekår her lengre, så fremover blir det kanskje roligere 🤞🏻

Husker ikke om jeg har skrevet det før. 

Men vi har to brukte ullplagg, som tydelig var en favoritt... Vi har fjernet alt som ligger mot gulvet på soverommet, med unntak av disse plaggene. De ligger på gulvet i garderoben (plassbygd). Virker som om de søker dit, i alle fall etter en stund. Sjekker vi hver dag er de ikke der. Men ca annenhver uke så tar vi 5-6 stykker, og finner aldri noen ellers i garderoben. 

Uanset...

Jeg ser slik på det at jeg ikke visste hvordan de ser ut før. Og et og annet kryp er det jo i et hus. har også merket meg at de ligger heeeelt stille når du løfter på en ting, det ser bare ut som en liten, brun prikk. Så når jeg tar en runde og løfter på ting som har ligget stille en stund så bøyer jeg meg ned, har godt lyst, og tørkepapir klar i handen. For begynner jeg å støvsuge og bråke på rommet tror jeg at de bare piler under en sokkel eller list. 

AnonymBruker
Skrevet

I to hus som vi pusset opp, fant vi de i ullpapp som ble lagt under gulvet, det er det de liker. Ullpapp som gulvunderlag ble brukt mye for bare 15-20 år siden, så gulvet trenger ikke engang å være så gammelt. Men det må skiftes om man vi bli kvitt de larvene. Ja de bor under parkett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I to hus som vi pusset opp, fant vi de i ullpapp som ble lagt under gulvet, det er det de liker. Ullpapp som gulvunderlag ble brukt mye for bare 15-20 år siden, så gulvet trenger ikke engang å være så gammelt. Men det må skiftes om man vi bli kvitt de larvene. Ja de bor under parkett.

Folk bruker ullpapp fortsatt. Vi brukte det til oppretting når vi la gulv nå. De kaninhrunn bo overalt. Fant ingen under gulvet hos oss selv om det var gammelt teppe under, men de bodde inni sofaen her. Tuslet litt rundt, men larvene var i hovedsak i et oppbevaringsrom under sofaen😤 Ikke funnet de noe annet sted i huset, sett et par biller i andre etasje, men ingen larver i/bak skap osv🤨😂

Anonymkode: bb9fc...866

Skrevet

Sjekka limfellene under kjøkkenskapene nå. De var tomme utenom 1 felle som det var noen få biller i.. Men mer på fellene i de andre delene av huset. Så plasserer feller rundt omkring nå for å få en bedre oversikt... men ja, finner jo liksom levende biller litt her og der så ikke så lett å vite nøyaktig hvor de er.. jaja, blir rimelig støvfritt her nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...