Gå til innhold

Ditt beste tips mot forstoppelse hos baby?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er ditt beste tips når det baby er forstoppet?

Hun får gråt med svisker i en gang om dagen. Hun tåler ikke malt(får mer vondt i magen), sykler med bena, masserer magen, varmt bad og varm klut mot endetarmen. 

Andre tips?

Lurer også på hvordan dere fikk baby til å like vann? Jeg tilbyr vann flere ganger ved hvert måltid, men hun spytter det bare ut igjen....

Anonymkode: ca6b6...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor gammelt er barnet?

Vann kom etterhvert. Han ammet såpass godt at jeg stresset ikke med vann, han fikk leke med forskjellige drikkeflasker og etterhvert løsnet det av seg selv.

Anonymkode: 460a6...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet?

Vann kom etterhvert. Han ammet såpass godt at jeg stresset ikke med vann, han fikk leke med forskjellige drikkeflasker og etterhvert løsnet det av seg selv.

Anonymkode: 460a6...427

Det glemte jeg å skrive, ja, beklager!

Hun er 5,5mnd og får flaske. Tenker på dette med vanner siden hun nå er forstoppet, ville hjulpet om hun fikk i seg mer væske..

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi ga sånn sviskemos på glass fra Nestlé. Vsr ganske effektivt så ville prøvd meg frem med mengden. Etterhvert gikk vi over på lactulose, men da var han over ett-to år.

Anonymkode: 874db...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det å drikke vann løsnet etter en stund med begge mine. De var vel nærmere året da de begynte å drikke rikelig med vann.

Ang forstoppelse så har jeg også hatt en flaskebaby som slet veldig med det. For oss fungerte ingenting (svisker og andre råd), så vi måtte starte med laktulose. Det er ufarlig, ikke avhengighetsskapende og påvirker ikke tarmens funksjon (slik som reseptbelagte midler). Den gjør kun at avføringen blir myk ved å ta opp ekstra veske i tarmen. Det har fungert veldig bra her, så kanskje ta det opp med lege dersom ingenting annet fungerer?

Anonymkode: 502c0...2d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi ga sånn sviskemos på glass fra Nestlé. Vsr ganske effektivt så ville prøvd meg frem med mengden. Etterhvert gikk vi over på lactulose, men da var han over ett-to år.

Anonymkode: 874db...c18

Gitt hun hjemmelaget sviskemos idag både alene og i grøten, uten hell.

Hun har hatt fin avføring frem til for en ukes tid tilbake. Da ble den først hard, og nå er det to dager siden hun hadde avføring sist, og normalen hennes er 1-2 om dagen.

Det å drikke vann løsnet etter en stund med begge mine. De var vel nærmere året da de begynte å drikke rikelig med vann.

Ang forstoppelse så har jeg også hatt en flaskebaby som slet veldig med det. For oss fungerte ingenting (svisker og andre råd), så vi måtte starte med laktulose. Det er ufarlig, ikke avhengighetsskapende og påvirker ikke tarmens funksjon (slik som reseptbelagte midler). Den gjør kun at avføringen blir myk ved å ta opp ekstra veske i tarmen. Det har fungert veldig bra her, så kanskje ta det opp med lege dersom ingenting annet fungerer?

Anonymkode: 502c0...2d2

Bare forsatte du å tilby vann til måltidene?

Nå har hun foreløpig bare vært forstoppet i to dager, men hatt hard avføring i ei lita uke, så om hun det ikke løsner i løpet av helgen så får jeg kontakte lege på mandagen.

Hun er noe plaget, ikke veldig, derfor tenker jeg å se an. Hun får ut luft, men ikke avføring.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun får gråt med svisker i en gang om dagen. Hun tåler ikke malt(får mer vondt i magen), sykler med bena, masserer magen, varmt bad og varm klut mot endetarmen. 

Andre tips?

Lurer også på hvordan dere fikk baby til å like vann? Jeg tilbyr vann flere ganger ved hvert måltid, men hun spytter det bare ut igjen....

Kjøp glass med sviskemos fra nestle på helgø meny. Gi dette, det er godt og avførende. Du kan også gi brune bananer, overmodne pærer, aprikoser.

Anonymkode: b58fe...b70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøp glass med sviskemos fra nestle på helgø meny. Gi dette, det er godt og avførende. Du kan også gi brune bananer, overmodne pærer, aprikoser.

Takk for tips! Hun får hjemmelaget sviskemos daglig, aprikos fikk hun igår, og pærer dagen før det. 

Banan har jeg derimot ikke prøvd, så det skal jeg teste ut, takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har både byttet grøtmerke og prøvd grøter for litt eldre babyer, som har litt mer fiber; det fungerte best her. 

Anonymkode: 82a0f...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gitt hun hjemmelaget sviskemos idag både alene og i grøten, uten hell.

Hun har hatt fin avføring frem til for en ukes tid tilbake. Da ble den først hard, og nå er det to dager siden hun hadde avføring sist, og normalen hennes er 1-2 om dagen.

Bare forsatte du å tilby vann til måltidene?

Nå har hun foreløpig bare vært forstoppet i to dager, men hatt hard avføring i ei lita uke, så om hun det ikke løsner i løpet av helgen så får jeg kontakte lege på mandagen.

Hun er noe plaget, ikke veldig, derfor tenker jeg å se an. Hun får ut luft, men ikke avføring.

Ts

Hos vår fungerer dette bedre (se bilde).

Vi legger det i vann over natten, heller ut vannet i vasken, skyller aprikosene godt om morgenen eller utpå dagen. Legger aprikosene i nytt vann i ei gryte. Koker det til de blir veldig gode og myke. Moser aprikosene sammen med vannet i gryten med stavmikser. Legger i kjøleskapet for dagens bruk (serverer eventuelt også med en gang). Fryser resten ned i isterninger. Det er det beste for vår lille. Vi har slitt med magen hele veien og dette hjelper hver gang. Vi blander også aprikosmosen inn i grøten når vi føler for det. Litt kaldpresset oliven olje extra virgin i grøten (5ml) hjelper også på smøringen av tarmene. OBS feil sort matolje kan være skadelig og gi opphoping av skadelig fett i kroppen. Vi bruker Extra virgin olivenolje kaldpresset fra Ybarra fra matbutikken (se bilde).

Skjermbilde 2021-07-08 kl. 22.16.28.png

Skjermbilde 2021-07-08 kl. 22.20.27.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos vår fungerer dette bedre (se bilde).

Vi legger det i vann over natten, heller ut vannet i vasken, skyller aprikosene godt om morgenen eller utpå dagen. Legger aprikosene i nytt vann i ei gryte. Koker det til de blir veldig gode og myke. Moser aprikosene sammen med vannet i gryten med stavmikser. Legger i kjøleskapet for dagens bruk (serverer eventuelt også med en gang). Fryser resten ned i isterninger. Det er det beste for vår lille. Vi har slitt med magen hele veien og dette hjelper hver gang. Vi blander også aprikosmosen inn i grøten når vi føler for det. Litt kaldpresset oliven olje extra virgin i grøten (5ml) hjelper også på smøringen av tarmene. OBS feil sort matolje kan være skadelig og gi opphoping av skadelig fett i kroppen. Vi bruker Extra virgin olivenolje kaldpresset fra Ybarra fra matbutikken (se bilde).

Skjermbilde 2021-07-08 kl. 22.16.28.png

Skjermbilde 2021-07-08 kl. 22.20.27.png

Hei, takk for svar!

Jeg har gitt henne aprikosmos rent, uten hell. Jeg kan derimot prøve å gi det i grøten hennes i morgen, med litt olje. Tusen takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for tips! Hun får hjemmelaget sviskemos daglig, aprikos fikk hun igår, og pærer dagen før det. 

Banan har jeg derimot ikke prøvd, så det skal jeg teste ut, takk!

Gule bananer har motsatt effekt bare så du vet. Overmodne bananer hjelper men gule gjør det ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, takk for svar!

Jeg har gitt henne aprikosmos rent, uten hell. Jeg kan derimot prøve å gi det i grøten hennes i morgen, med litt olje. Tusen takk!

Melkeallergikeren min (annet barn) derimot hadde kronisk forstoppelse og grønn bæsj til vi kutta ut melk. Har deres det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har både byttet grøtmerke og prøvd grøter for litt eldre babyer, som har litt mer fiber; det fungerte best her. 

Anonymkode: 82a0f...2f7

Jeg har ikke en gang tenkt på å bytte grøt merke.. Veldig takknemlig for dette tipset, det har ikke sneiet tankene mine en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen tåler ikke banan i det hele tatt (brun eller ei) så ville vært forsiktig med det. Ellers er moden pære og Kiwi også fint! Kiwi setter skikkelig fart på magen til min baby 😄

Anonymkode: d4d82...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke en gang tenkt på å bytte grøt merke.. Veldig takknemlig for dette tipset, det har ikke sneiet tankene mine en gang.

Hvilken grøt gir du nå da og hvor mye grøtpulver bruker du versus hvor mye væske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Noen tåler ikke banan i det hele tatt (brun eller ei) så ville vært forsiktig med det. Ellers er moden pære og Kiwi også fint! Kiwi setter skikkelig fart på magen til min baby 😄

Anonymkode: d4d82...638

Mens noen har allergi for kiwi så det er også noe å være forsiktig med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Melkeallergikeren min (annet barn) derimot hadde kronisk forstoppelse og grønn bæsj til vi kutta ut melk. Har deres det? 

Datteren min har grønn avføring, men det fikk hun først når vi byttet til NAN HA1, og som jeg har forstått så er det ganske vanlig på denne erstatningen. 

MPA var noe jeg tenkte tidligere grunnet mye mage vondt + grønn rennende avføring, men HS sa det var lite sannsynlig da hun ikke hadde hatt det slik siden fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Andre tips?

Anbefaler å gi vann utenom måltider også og vi fikk barnet til å like vann ved å bruke denne tutekoppen fra ikea til 29,90kr. Jeg har hørt at det er visst mange som har babyer og småbarn som liker den spesielt godt.

Skjermbilde 2021-07-08 kl. 22.26.33.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Datteren min har grønn avføring, men det fikk hun først når vi byttet til NAN HA1, og som jeg har forstått så er det ganske vanlig på denne erstatningen. 

MPA var noe jeg tenkte tidligere grunnet mye mage vondt + grønn rennende avføring, men HS sa det var lite sannsynlig da hun ikke hadde hatt det slik siden fødsel.

Hadde hun ikke vondt i magen før hun startet på NAN HA1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...