Gå til innhold

Psykisk tortur

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer på hva som er psykisk tortur? Er det delte meninger om dette? Kan noen gi eksempler. Kan man bli psykisk torturert i skolen, hjemme, jobb, av en spesifikk person eller flere på en gang? Hvordan føler man seg inni når man blir utsatt for det? Og hva kan man gjøre for å passe på man ikke gjør det selv?

Endret av AnonymBrukerx
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBrukerx skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på hva som er psykisk tortur

all tortur er jo psykisk tortur, men tror du mener psysisk tortur uten å gjøre noe fysisk mot den personen.

Vell om din partner/lærer/forelder ut av det blå begynner å overforklare ting til deg og roser deg veldig mye for ting alle klarer. Rett å slett behandler deg som det er et stort gap mellom din kronologiske alder og mentale fungering uten å kalle deg dum. Det ville vert et eksempel.  Å bare si rett ut at du er litt dum ofte, er en annen. Begge er et angrep på psyken din. Altså tortur.

• Liker 1
Skrevet
Chomsky89 skrev (1 minutt siden):

all tortur er jo psykisk tortur, men tror du mener psysisk tortur uten å gjøre noe fysisk mot den personen.

Vell om din partner/lærer/forelder ut av det blå begynner å overforklare ting til deg og roser deg veldig mye for ting alle klarer. Rett å slett behandler deg som det er et stort gap mellom din kronologiske alder og mentale fungering uten å kalle deg dum. Det ville vert et eksempel.  Å bare si rett ut at du er litt dum ofte, er en annen. Begge er et angrep på psyken din. Altså tortur.

interessant

enn å bli sviket og løyet til?

Skrevet

Med psykisk tortur tenker jeg psykisk mishandling over tid hvor man har blitt kontrollert, manipulert og blitt fanget i et garn over tid, uten at man har hatt handlingsmuligheter eller mulighet til å komme seg unna. En vanvittig desperasjon og følelse av å ikke komme noe vei. Fanget som i et gissel.

• Liker 2
Skrevet
Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Med psykisk tortur tenker jeg psykisk mishandling over tid hvor man har blitt kontrollert, manipulert og blitt fanget i et garn over tid, uten at man har hatt handlingsmuligheter eller mulighet til å komme seg unna. En vanvittig desperasjon og følelse av å ikke komme noe vei. Fanget som i et gissel.

hvordan vetman om det har skjedd?

AnonymBruker
Skrevet

Å gjøre det slutt pga usikkerhet, for å deretter angre seg/bli sammen igjen er visst psykisk tortur. 

Alt man lærer av kg! 

Anonymkode: b9b22...517

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man er offer for partnervold er det ofte også psykisk tortur inn i bildet. 

Anonymkode: f3ad3...df0

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBrukerx skrev (10 minutter siden):

enn å bli sviket og løyet til?

Det må være et bevist angrep på din psyke. Svik og løgn kan jo være det, men majoriteten av gangene er det vell for å gjøre egen situasjon bedre, ikke å gjøre din verre.  

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Skrevet
Chomsky89 skrev (4 minutter siden):

Det må være et bevist angrep på din psyke. Svik og løgn kan jo være det, men majoriteten av gangene er det vell for å gjøre egen situasjon bedre, ikke å gjøre din verre.  

flere ganger? 

Skrevet
AnonymBrukerx skrev (Akkurat nå):

flere ganger? 

Nå havner vi dypt nedi semantikken her.  Men ja, jeg tror det vil være innenfor, vertfall vist han vet at du vet at han ofte gjør dette. Da tvinger han deg jo i en situasjon hvor du håper på det beste, men frykter det verste. Ikke godt for psyken.  

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det korrekte begrepet er psykisk vold

Ja, eller bare tortur. ettersom all tortur er psykisk, enten den er fysisk eller ikke.

https://snl.no/tortur

Tortur er mere utbredt i det norske språket, så kanskje lettere å bygge videre på.

Endret av Chomsky89
Skrevet
AnonymBrukerx skrev (2 minutter siden):

jeg føler mef torturert. for meg er vold kun fysisk. fo rmeg. 

Vold er også psykisk vold, materiell vold, seksuell vold og latent vold, ikke bare fysisk vold.

Lever du i et forhold hvor du utsettes for psykisk vold? Da kan du ta kontakt med krisesenteret. De har døgnåpent.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Chomsky89 skrev (19 minutter siden):

Ja, eller bare tortur. ettersom all tortur er psykisk, enten den er fysisk eller ikke.

https://snl.no/tortur

Tortur er mere utbredt i det norske språket, så kanskje lettere å bygge videre på.

Psykisk vold er et utbredt begrep.

Anonymkode: 8c3d0...a3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBrukerx skrev (21 minutter siden):

jeg føler mef torturert. for meg er vold kun fysisk. fo rmeg. 

Hva med å lese linken? 

Anonymkode: 8c3d0...a3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...