AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #1 Skrevet 7. juli 2021 Jeg er så lei av kvalme og magesmerter🥲har vært på gastroskopi. Kun litt rødme i mage. Vet noen om en bra privatklinikk i Bergen? Klarer ikke å reise noe sted; ligger mesteparten av dagen… Tenker jeg må prøve å løse dette via kosthold. Spiser glutenfritt, drikker ikke melk, det går i vanlig mat. Kjøtt, fisk eller kylling og grønnsaker. Supper, smoothie, havregrøt. Mikroskopiske mengder mørk sjokolade. Aldri alkohol. Bruker nexium; kan dette forverre magen?😌gastrologen som satte meg på det🤷♀️ Anonymkode: 1a046...29e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #2 Skrevet 7. juli 2021 Har også alvorlige tarmproblemer. Det eneste som funker 100 % er å være fastende, altså tom mage - DA er tarmen min fornøyd (men ikke hodet og resten av kroppen selvfølgelig, så hurra for oss som har en kropp som «samarbeider» 😤). Jeg har prøvd alt av medisiner relatert til tarmproblemer fra gastrokirurg (og inngrep). Men minst mulig mat, null godteri (ikke potetgull heller) og null brus (både lettbrus og alt med sukker) gjør at jeg fungerer best mulig, selvom tarmen fremdeles er smertefull osv, så er dette den «dietten» som fungerer best for meg. Men hvis du har andre diagnoser/sykdommer i tillegg blir ting mer krevende og ikke så firkanta (jeg har spiseforstyrrelse som følge av det psykiske også, og overspiser i de periodene jeg er svært deprimert, noe som fucker opp tarmen ekstremt mye). Du må bare teste deg fram, og finne din egen diett/livsstil som fungerer for din tarm Anonymkode: f66f9...059
Kittykat Skrevet 7. juli 2021 #3 Skrevet 7. juli 2021 Min datter har irritabel tarm (ibs på engelsk) og hun spiser glutenfritt og bruker mat som er lav fodmap. Det går mye i det samme som du spiser. Hun har også vært på gastroskopi og endoskopi før hun fikk diagnosen irritabel tarm. Hun har også vært hos en ernæringsfysiolog som har hjulpet henne. Hun har også brukt probiotika en periode, men hun syntes ikke det virket så bra. Nå skal hun snart begynne å teste ut diverse matvarer for å se om hun tåler dem eller ikke. Du må også teste deg fram og finne ut hvilken mat du tåler uten å bli dårlig i magen. Er det mulig for deg å gå til legen og be om henvisning til en ernæringsfysiolog i forhold til dette? Da får du en som kan hjelpe deg på rett vei. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #4 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har også alvorlige tarmproblemer. Det eneste som funker 100 % er å være fastende, altså tom mage - DA er tarmen min fornøyd (men ikke hodet og resten av kroppen selvfølgelig, så hurra for oss som har en kropp som «samarbeider» 😤). Jeg har prøvd alt av medisiner relatert til tarmproblemer fra gastrokirurg (og inngrep). Men minst mulig mat, null godteri (ikke potetgull heller) og null brus (både lettbrus og alt med sukker) gjør at jeg fungerer best mulig, selvom tarmen fremdeles er smertefull osv, så er dette den «dietten» som fungerer best for meg. Men hvis du har andre diagnoser/sykdommer i tillegg blir ting mer krevende og ikke så firkanta (jeg har spiseforstyrrelse som følge av det psykiske også, og overspiser i de periodene jeg er svært deprimert, noe som fucker opp tarmen ekstremt mye). Du må bare teste deg fram, og finne din egen diett/livsstil som fungerer for din tarm Anonymkode: f66f9...059 Å hjelpes🤭jeg har ME og lavt stoffskifte, og strever med å holde vekten oppe i 50 kg😌det å faste fører nesten til besvimelse. Men er på den veien selv; får bare gjort noe før middag-ligger ofte resten av dagen🤭🥴 Mat er blitt et mareritt… Anonymkode: 1a046...29e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #5 Skrevet 7. juli 2021 Kittykat skrev (3 minutter siden): Min datter har irritabel tarm (ibs på engelsk) og hun spiser glutenfritt og bruker mat som er lav fodmap. Det går mye i det samme som du spiser. Hun har også vært på gastroskopi og endoskopi før hun fikk diagnosen irritabel tarm. Hun har også vært hos en ernæringsfysiolog som har hjulpet henne. Hun har også brukt probiotika en periode, men hun syntes ikke det virket så bra. Nå skal hun snart begynne å teste ut diverse matvarer for å se om hun tåler dem eller ikke. Du må også teste deg fram og finne ut hvilken mat du tåler uten å bli dårlig i magen. Er det mulig for deg å gå til legen og be om henvisning til en ernæringsfysiolog i forhold til dette? Da får du en som kan hjelpe deg på rett vei. Har vært til noen uten at det hjalp. En satte meg på aciglusamin(eller noe sånt). Har testet mat over 20 år nå, og lander ofte på havregryn. Brød er no-go. Men det virker som det bare blir verre; er ganske fortvilet. Klarer ikke å jobbe eller å fungere særlig😌 Anonymkode: 1a046...29e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #7 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Lav fodmap 👍🏻 Anonymkode: 5b44d...cee Tror jeg skal prøve det. Ga det et halvhjertet forsøk for ca 9 år siden, men det er fornuftig å prøve igjen nå☺️ Jeg sliter veldig med at det er lite mat jeg liker. Så det sitter hardt inne å begrense mitt begrensede kosthold enda mer. Men kan det hjelpe så🤷♀️☺️why not! Har du en god bok eller nettside å anbefale? Anonymkode: 1a046...29e 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #8 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror jeg skal prøve det. Ga det et halvhjertet forsøk for ca 9 år siden, men det er fornuftig å prøve igjen nå☺️ Jeg sliter veldig med at det er lite mat jeg liker. Så det sitter hardt inne å begrense mitt begrensede kosthold enda mer. Men kan det hjelpe så🤷♀️☺️why not! Har du en god bok eller nettside å anbefale? Anonymkode: 1a046...29e https://lavfodmap.no/ Anonymkode: 30610...27e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #9 Skrevet 7. juli 2021 https://tidsskriftet.no/2019/09/debatt/tilsetningsstoffer-er-vi-fore-var Coop kutter ut: https://www.lmfnorge.no/undersider/nyhetsartikkel/coop-forbyr-omstridte-tilsetningsstoffer-i-alle-egne-nye-matvarer?Action=1&PID=19 Noe å tenke på. Har selv et barn med ulcerøs kolitt, og vi har kutta ut alle de nevnte stoffene som er nevnt. Om det er pga kostholdet eller medisiner, vet vi ikke enda. En blanding er nok sannsynlig. Men barnet er uten symptoner og alle prøver er nå fine, og er dermed i det som kalles remisjon. Anonymkode: 0f42f...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #10 Skrevet 7. juli 2021 Du bør kanskje snakke med ernæringsfysiolog? Jeg har også IBS, og jeg ble bedre av lav fodmap. Men det fungerer ikke for alle. Anonymkode: 96c1d...cd8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #11 Skrevet 7. juli 2021 Takk for alle råd☺️cbd prøvde jeg faktisk ca 12 mnd, pga andre smertetilstander. Kan være jeg reagerer på faste medisiner, men de har jeg jo brukt i årevis. aldri vært så ille så nå. Blir low fodmap. Vet ikke om det er vits i med ernæringsfysiolog; har jo prøvd det😌 Anonymkode: 1a046...29e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #12 Skrevet 7. juli 2021 Lav fodmap hjalp mye her. Det er kjempekjedelig I noen måneder til du begynner å reintrodusere matvarene i og kan begynne å spise mere spennende igjen. Anonymkode: f3893...ebf
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #13 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lav fodmap hjalp mye her. Det er kjempekjedelig I noen måneder til du begynner å reintrodusere matvarene i og kan begynne å spise mere spennende igjen. Anonymkode: f3893...ebf Så bra☺️ja hører mange har god nytte av det🌸 Anonymkode: 1a046...29e
wizardunicorn Skrevet 7. juli 2021 #14 Skrevet 7. juli 2021 Har IBS og hjelper en del å spise lavfodmap, men til tider blir jeg dårlig i magen av å drikke vann... Så det går litt opp og ned. Det beste for meg er å unngå stress, spise glutenfritt og melkefritt og holde meg laaaangt unna løk/hvitløk og bønner og generelt prosessert mat. Har en idé om hva jeg tåler og ikke tåler, men hver dag er ofte hit or miss. Gambler på hvert måltid jeg spiser, selv om jeg passer på kosten. Kan være fryktelig frustrerende til tider og når andre skal lage mat til meg er eller jeg spiser ute det umulig å ikke bli servert ting magen ikke tåler, men det blir jo en sjanse man tar. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #15 Skrevet 7. juli 2021 wizardunicorn skrev (15 minutter siden): Har IBS og hjelper en del å spise lavfodmap, men til tider blir jeg dårlig i magen av å drikke vann... Så det går litt opp og ned. Det beste for meg er å unngå stress, spise glutenfritt og melkefritt og holde meg laaaangt unna løk/hvitløk og bønner og generelt prosessert mat. Har en idé om hva jeg tåler og ikke tåler, men hver dag er ofte hit or miss. Gambler på hvert måltid jeg spiser, selv om jeg passer på kosten. Kan være fryktelig frustrerende til tider og når andre skal lage mat til meg er eller jeg spiser ute det umulig å ikke bli servert ting magen ikke tåler, men det blir jo en sjanse man tar. Ja stress forverrer; det er sikkert! Er begynt å mislike mer og mer folk når de lager drama i min magesyke hverdag🥴 Haha. Blir folkesky på hele magen. Anonymkode: 1a046...29e 1
pia mater Skrevet 7. juli 2021 #16 Skrevet 7. juli 2021 Har spist streng lav fodmap i snart en måned! Anbefaler appen Noba, der kan du scanne strekkoder for å finne fodmap-nivå og masse oppskrifter. Det er skikkelig dritt, mye å sette seg inn i, men alt for å føle seg bedre. 3
wizardunicorn Skrevet 7. juli 2021 #17 Skrevet 7. juli 2021 En slager er når folk rundt meg forsøker å lage mat jeg kan spise, med masse fløte og løk/hvitløk i "men det er glutenfritt!!". Det må være det mest irriterende med IBS, at alle tror du har cøliaki og ikke forstår hva du faktisk kan spise og ikke, til tross for at du gir dem lister med hva du tåler og ikke. Setter pris på forsøket, men jeg blir grisedårlig uansett 3
pia mater Skrevet 7. juli 2021 #18 Skrevet 7. juli 2021 wizardunicorn skrev (Akkurat nå): En slager er når folk rundt meg forsøker å lage mat jeg kan spise, med masse fløte og løk/hvitløk i "men det er glutenfritt!!". Det må være det mest irriterende med IBS, at alle tror du har cøliaki og ikke forstår hva du faktisk kan spise og ikke, til tross for at du gir dem lister med hva du tåler og ikke. Setter pris på forsøket, men jeg blir grisedårlig uansett Og alle som tydeligvis forstår hvordan du har det. "Broren til naboen på hytta har jo cøliaki, og katta til kollegaens tante har laktoseintoleranse!" Ja, flott det, men nå har jeg ibs da. Er ganske fersk med å spise strengt lav fodmap, men tror ikke jeg tørr å spise andre sin mat på leeenge. Er alltid noe man ikke tenker over som er høy fodmap.
wizardunicorn Skrevet 7. juli 2021 #20 Skrevet 7. juli 2021 En annen ting med å bli sammenlignet med cøliakere og laktoseintolerante er mangelen på forståelse for at IBS er mye mer enn bare det å ha diare eller å være forstoppet. Spiser jeg ting jeg ikke tåler kjenner jeg det på hele kroppen og får både mage-smerter og leddsmerter og kan bli helt fjern i toppen. Det er ikke bare å bli litt dårlig i magen, blir dårlig i hele kroppen og kan være satt ut av spill i flere dager. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå