Gå til innhold

Havnet i feil kø for vaksinering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har diabetes og skulle egentlig vært ferdig vaksinert for lenge siden. 

Havnet i stedet i "ordinær kø" og får første dose på fredag.

Noen som vet om jeg må ta andre dose så sent som det er lagt opp til, eller om det er noen sjanse for at man kan få andre dose raskere når de blir gjort oppmerksom på at jeg er i risikogruppe?

Anonymkode: 39d8d...303

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe koronatelefonen og spørre med en gang i stedet for å få svar du ikke kan stole på her.

Anonymkode: 94349...05a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kan ringe koronatelefonen og spørre med en gang i stedet for å få svar du ikke kan stole på her.

Anonymkode: 94349...05a

Jepp. Jeg havnet også i feil kø, men jeg fulgte jo med på hvor de var i vaksineringen slik at da de kom til min gruppe og jeg ikke hørte noe så ringte jeg inn og fikk vaksinen nøyaktig en time senere. Det gjelder å følge med selv også.

Anonymkode: 71612...191

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Risikogrupper skal ha 6 uker i mellom. Da må du sjekke om du er meldt i risikogruppe.

Anonymkode: 1549b...ba9

AnonymBruker
Skrevet

Avstanden mellom de to vaksinedosene har ikke med køer å gjøre, men at kroppen din skal ha tid til å reagere på vaksinen og utvikle antistoffer.

Anonymkode: a359f...400

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Avstanden mellom de to vaksinedosene har ikke med køer å gjøre, men at kroppen din skal ha tid til å reagere på vaksinen og utvikle antistoffer.

Nåja. Andre dose kan tas allerede etter 3 uker, så det stemmer nok ikke helt. 

Anonymkode: 6df87...33a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei.

Jeg har diabetes og skulle egentlig vært ferdig vaksinert for lenge siden. 

Havnet i stedet i "ordinær kø" og får første dose på fredag.

Noen som vet om jeg må ta andre dose så sent som det er lagt opp til, eller om det er noen sjanse for at man kan få andre dose raskere når de blir gjort oppmerksom på at jeg er i risikogruppe?

Diabetes i seg selv har aldri vært i risikogruppen

https://www.diabetes.no/felles/korona-ofte-stilte-sporsmal/

Anonymkode: 33857...250

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nåja. Andre dose kan tas allerede etter 3 uker, så det stemmer nok ikke helt. 

Anonymkode: 6df87...33a

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86Eejd/norske-eksperter-trygt-aa-droeye-andre-dose-av-pfizer-vaksine

"Hun sier hun ikke er overrasket over at beskyttelsen varer lenger, fordi vaksiner ofte fungerer best med et langt intervall mellom dose én og to."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er merkelig, for jeg ble meldt inn som i risikogruppe og den eneste grunnen til det må være diabetes 2 (går ikke på medisiner heller). Kjenner andre med dia1 som fikk vaksine tidlig pga risikogruppe, så det er nok mange leger som er uenige der 😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er merkelig, for jeg ble meldt inn som i risikogruppe og den eneste grunnen til det må være diabetes 2 (går ikke på medisiner heller). Kjenner andre med dia1 som fikk vaksine tidlig pga risikogruppe, så det er nok mange leger som er uenige der 😉

Leger kan melde inn,men det er ikke de som sitter med siste ordet så du har ikke har ikke havnet i feil kø da det å ha diabetes i seg selv ikke defineres som noe risiko

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Riktignok er ikke personer med diabetes definert som risikogruppe, men de er definert som en av gruppene med underliggende sykdom. Dermed skulle TS vært i en av de prioriterte gruppene som skulle kommet før de "friske" gruppene, men etter den gruppen med risiko for alvorlig forløp. 

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/hvem-kan-fa-koronavaksine/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Leger kan melde inn,men det er ikke de som sitter med siste ordet så du har ikke har ikke havnet i feil kø da det å ha diabetes i seg selv ikke defineres som noe risiko

Vel, jeg ringte og hørte om dette var riktig, og fikk da til svar at så lenge legen hadde meldt meg var det riktig. Så jo, man må kunne si at legen hadde siste ord.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jepp. Jeg havnet også i feil kø, men jeg fulgte jo med på hvor de var i vaksineringen slik at da de kom til min gruppe og jeg ikke hørte noe så ringte jeg inn og fikk vaksinen nøyaktig en time senere. Det gjelder å følge med selv også.

Anonymkode: 71612...191

Jo, men jeg huket av for at jeg ammer, og trodde det var derfor jeg ikke fikk den med en gang, men har blitt bevisst på at det ikke skal ha noen innvirkning nå i senere tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, jeg ringte og hørte om dette var riktig, og fikk da til svar at så lenge legen hadde meldt meg var det riktig. Så jo, man må kunne si at legen hadde siste ord.  

Stemmer dessverre. Og dette er det mange frekke folk som har utnyttet. Tigget til legen om prioritering, og fått det på syltynt grunnlag.

Anonymkode: 9486c...cf4

• Liker 1
Skrevet

Når du er i risikogruppen så skal du ha andre dose etter 6 uker. Jeg ble og "forlagt" men ble meldt opp i midten av juni og fikk dato for dose 2 akkurat 6 uker senere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

F6D59C00-65E5-4B09-9C26-CBA1F1F81F5C.png

Anonymkode: e245e...36f

FHI regner ikke med at personer under 50 år har forhøyet risiko, heller ikke dem med diabetes. Vær likevel obs på at det kan være store individuelle forskjeller avhengig av om du har dårlig regulert sykdom eller andre sykdommer.

Lider du av hjerte-karsykdom, kronisk lungesykdom, nyresvikt eller kreft i tillegg til diabetes, kan du få et mer alvorlig sykdomsforløp. Er du i tillegg over 65 år gammel, øker risikoen betraktelig.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen måtte selv ta kontakt da han ikke hørte noe. Jeg fikk time før han, men etter å ha snakket med de som styrer det, fikk han komme til med en gang. Han har diabetes. 

Anonymkode: f64ba...55a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

FHI regner ikke med at personer under 50 år har forhøyet risiko, heller ikke dem med diabetes. Vær likevel obs på at det kan være store individuelle forskjeller avhengig av om du har dårlig regulert sykdom eller andre sykdommer.

Lider du av hjerte-karsykdom, kronisk lungesykdom, nyresvikt eller kreft i tillegg til diabetes, kan du få et mer alvorlig sykdomsforløp. Er du i tillegg over 65 år gammel, øker risikoen betraktelig.

Jeg har en velregulert dia 2, ble prioritert i vaksinekøen. Er nå ferdig vaksinert forhåpentligvis. Er 33 år.

Anonymkode: e245e...36f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...