Gå til innhold

Hvordan spise sunt på ferie/reise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er en jente i 20-årene, og lurer på om noen her inne har noen tips til hvordan man kan spise sunt på ferie? Jeg skal med samboeren min på "Norgesferie" på en campingplass, i 1 uke. Det er kjøkken der som alle kan lage mat på (men synes det er litt vanskelig/ekkelt å lage ordentlig middag der) og griller utenfor. Ellers er det jo matbutikker og flere restauranter/take away.

Vi var der ifjor også, men da spiste vi bare kebab/pizza og grillmat som pølser og hamburger. Men jeg tåler ikke gluten så veldig godt. Har ikke utredet det (ennå) og er nok ikke så alvorlig som cøliaki, men jeg har vondt i magen hver eneste morgen etter jeg spiser det.

Jeg har slitt med overspising/trøstespising i flere år, men er blitt mye bedre det siste året pga behandling. Jeg har en veldig ulogisk og svart/hvit tankegang når det kommer til mat, at jeg enten spiser veldig sunt eller veldig usunt. Det skal lite til for å tippe meg over, og jeg mister kontrollen lett når jeg spiser noe usunt... Men er slank og normalvektig likevel altså. Alle måltidene utenom middag går greit, for jeg spiser mye frukt og glutenfrie knekkebrød osv utenom.

Har noen tips til sunne middager man kan spise på reise og ferie? Eventuelt "sunn" takeaway eller sunne ferdigretter på butikken... Ferdigmat er jo ikke like sunt som å lage det selv, men det er vel et bedre alternativ enn å spise kebab hver dag... Har også tenkt på sånn "real turmat"?😅

Anonymkode: f3204...cec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

* Aller helst tips som er glutenfrie.... Gjerne også vegetar, da jeg ønsker å spise så lite animalsk som mulig. 

Tusen takk for alle tips!❤️

Anonymkode: f3204...cec

Skrevet

Alle produktene fra "Grønne Folk", som bare fås på Rema, er veldig sunne. Alle er veganske også, tror også de er glutenfrie. Og så går det jo an å ha litt fisk, kylling eller annen kjøtt ved siden av om man vil ha det mer mettende, og f.eks. en rømmeklatt til curryen eller chiligryta.

AnonymBruker
Skrevet

Avocado og spekeskinke

oliven og oster

Anonymkode: 913d1...585

• Liker 2
Skrevet

Uten at jeg vet sikkerhet vil jeg tro det er masse kalorier i Real turmat, de er jo laget for å gi energi til folk i hard aktivitet.

Sunn grillmiddag er jo kyllingfilet. Finnes jo flere grillversjoner med noe marinade. Spist feks med couscoussalat, må du bare koke couscous og det bør gå greit på lite kjøkken. Eller med litt ris (boil in bag feks) og masse tzatziki laget på Drømmelett (og grønnsaker).

Vil du ha hamburger? Dropp dressing, du kan evt lage en enkel dressing selv på Drømmelett. MÅ du ha ost, velger mager ost. Bruk enten et halvt brød på en burger, eller dropp brød helt og bruk salatblader som «brød» og spis heller en burger ekstra. 

Mye fisk som kan legges på grillen. Lag «skattekiste» ved siden av, grønnsaker og poteter med litt olje og krydder pakkes inn i aluminiumsfolie og grilles.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på å spise litt mer usunt enn vanlig. Og det å kun spise kebab, pizza, pølser, og gjerne is, godteri, brus og alkohol på toppen.

Det jeg sier er at du ikke må bli for streng, da sprekker du.

Typisk middag for oss når vi er på reise med eget kjøkken og grill er; mengder med gode grønnsaker, og en ren proteinkilde som kjøtt eller fisk, gjerne på grillen. Er råvarene gode holder det med en god olivenolje til. Eller tapasfat/småretter med tomat-mozarellasalat, skivet kylling, skinke, guacemole, lakseruller, med mer. 

Til frokost lager vi eggerøre, har gjerne litt laks, og mengder med grønnsaker som tomater, agurk og paprika. 

Ta turen til grønnsakshandel, fiskehandel, slakter, og kjøp med ferske egg fra bonde. Lag en matplan for uka. Da faller dere ikke for fett/salt og usunt - for det er raskt beslutningen man tar om man må bestemme seg når man først er sulten. 

Anonymkode: e4351...1c1

• Liker 1
Skrevet
cilla89 skrev (Akkurat nå):

Uten at jeg vet sikkerhet vil jeg tro det er masse kalorier i Real turmat, de er jo laget for å gi energi til folk i hard aktivitet.

Sunn grillmiddag er jo kyllingfilet. Finnes jo flere grillversjoner med noe marinade. Spist feks med couscoussalat, må du bare koke couscous og det bør gå greit på lite kjøkken. Eller med litt ris (boil in bag feks) og masse tzatziki laget på Drømmelett (og grønnsaker).

Vil du ha hamburger? Dropp dressing, du kan evt lage en enkel dressing selv på Drømmelett. MÅ du ha ost, velger mager ost. Bruk enten et halvt brød på en burger, eller dropp brød helt og bruk salatblader som «brød» og spis heller en burger ekstra. 

Mye fisk som kan legges på grillen. Lag «skattekiste» ved siden av, grønnsaker og poteter med litt olje og krydder pakkes inn i aluminiumsfolie og grilles.

Så litt sent at du ønsket vegetar. Men Kiwi har feks Dagens Burger i vegetar også 👍

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta laksefilet i folie, og kutte opp alt du vil av grønnsaker i samme folie. Jeg pleier å ta poteter i små biter, paprika, løk, hvitløk, brokkoli etc. Mye smør, salt og pepper. Da slipper du også unna eventuell kontaminasjon av gluten fra grillen når det er innepakket i folie.

Du kan grille kylling, ha salat og potetsalat til. 

Lag pastasalat med egg og pasta i, og masse grønt.

Det er mye enkelt å grille altså, bare google "sunn grillmat" :) Poenget er bare å få i seg en god proteinkilde, ellers holder det lenge med salat til.

Anonymkode: 437fc...5d0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker Real Turmat, synes de er geniale på ferie. De dagene vi ikke spiser på restaurant, spiser vi RT. Det er forskjellig kaloriinnhold i disse, alt fra 500-1000 pr pose. Så hvis du er veldig rigid så kan du jo kjøpe de som er «light meal». Finnes jo sikkert 30 forskjellige smaker, og de har flere vegetarretter.

Anonymkode: 8a82b...42a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...