Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Agnia?

Little Tomato

Anbefalte innlegg

skruf skrev (På 7.7.2021 den 9.40):

I Norge uttaler de fleste Agnes som nettopp a-G-nes. Agnes er et nydelig navn synes jeg. 

Men Agnia vil fort høres ut som angina i norske ører

Ekspander  

Jeg vurder nesten å gi et navn Agnes for at det blir enklere for barnet nå.  Og vi kunne jo bruke Agnia (slikt vi uttaler det og som egentlig ligner ikke på angina) hjemme som kjælenavn :) OG besteforeldre fra min side kunne også bare bruke Agnia for enkelhets skylt :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Syntes det var fint jeg. Likner jo ikke på angina når man uttaler det heller. Det er jo et helt annet trykk, tonefall og lyder enn angina.

Jeg kjenner flere med litt uvanlige navn. Så fort navnet henger på en person så oppfattes det helt annerledes enn når man bare ser navnet på en liste f.eks. Om barnet har utenlandske aner er det hvertfall ikke rart og er et navn som er enkelt å uttale på norsk. 

Anonymkode: 1e479...60b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Tomato skrev (På 7.7.2021 den 9.48):

Jeg vurder nesten å gi et navn Agnes for at det blir enklere for barnet nå.  Og vi kunne jo bruke Agnia (slikt vi uttaler det og som egentlig ligner ikke på angina) hjemme som kjælenavn :) OG besteforeldre fra min side kunne også bare bruke Agnia for enkelhets skylt :) 

Ekspander  

Det synes jeg høres ut som en god ide :) 

Agnes er som sagt nydelig navn, hadde jeg fått flere døtre så hadde det blitt ei lita Agnes her også :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres merkelig rart ut. Ser for meg ei gammel dame med en stor nese 🤭 

Anonymkode: 3d5d5...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 7.7.2021 den 9.41):

Hvorfor skal hun det, når hun ikke er norsk selv? TS skriver at hun ikke er norsk, og naturligvis velger man jo da ofte et navn fra samme nasjonalitet som en selv.

Men når det gjelder Agnia, så er jeg enig med de andre i tråden. Det er vrient for norske tunger å uttale og det minner for mye om angina, hjertelidelsen.

Ekspander  

Takk for det! :) Det fins veeeldig mange navn som vi kunne velge mellom som brukes både her i Norge og i Russland der jeg kommer fra (Emma, Nora, Nina, Anna, 40-50% av alle navn kanskje vi har til felles hehe). Men jeg sliter med å finne navnet jeg liker. Eller jeg liker veldig godt Agnia (som er en russisk variant av Agnes) men nå synes jeg ikke leger det var en god ide. Også synes jeg i hvert fall  at det er enda mer stygg hvis man har et etternavn som VELDIG TYDELIG ikke er norsk og samtidig et veldig norsk navn... Komisk det i mine øyne. Nesten bedre å bruke tydelig utenlandsk navn da :)

Endret av Little Tomato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Little Tomato skrev (På 7.7.2021 den 9.56):

Takk for det! :) Det fins veeeldig mange navn som vi kunne velge mellom som brukes både her i Norge og i Russland der jeg kommer fra (Emma, Nora, Nina, Anna, 40-50% av alle navn kanskje vi har til felles hehe). Men jeg sliter med å finne navnet jeg liker. Eller jeg liker veldig godt Agnia (som er russisk variant av Agnes) men nå synes jeg ikke leger det var en god ide. Også synes jeg i hvert fall  at det er enda mer stygg hvis man har et etternavn som VELDIG TYDELIG ikke er norsk og samtidig et veldig norsk navn... Komisk det i mine øyne. Nesten bedre å bruke tydelig utenlands navn da :)

Ekspander  

Hva med Airi? 

Anonymkode: 3d5d5...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det! :) Det fins veeeldig mange navn som vi kunne velge mellom som brukes både her i Norge og i Russland der jeg kommer fra (Emma, Nora, Nina, Anna, 40-50% av alle navn kanskje vi har til felles hehe). Men jeg sliter med å finne navnet jeg liker. Eller jeg liker veldig godt Agnia (som er russisk variant av Agnes) men nå synes jeg ikke leger det var en god ide. Også synes jeg i hvert fall  at det er enda mer stygg hvis man har et etternavn som VELDIG TYDELIG ikke er norsk og samtidig et veldig norsk navn... Komisk det i mine øyne. Nesten bedre å bruke tydelig utenlands navn da :)

Ekspander  

Internasjonale navn som Anna ville jeg gått for. Det er lett for alle å uttale, uansett hvor man kommer fra. Barnet skal sannsynligvis vokse opp i Norge (?) og da er det egentlig til barnets beste at det får et navn som er enkelt og lett å uttale på norsk.

Synes det er helt ok med et internasjonalt navn sammen med et typisk utenlandsk navn. Det går fint, ser ikke noe galt i det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glad jeg er født i en tid hvor foreldre gav barna sine skikkelige navn 😂 Angina.. wtf. Hørres ut som en kjønnssykdom.

Anonymkode: a8d5d...71c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 10.03):

Glad jeg er født i en tid hvor foreldre gav barna sine skikkelige navn 😂 Angina.. wtf. Hørres ut som en kjønnssykdom.

Ekspander  

Hun ønsker jo ikke å kalle barnet angina. Bare mange her som syntes det lignet. Dessuten, navn går i bølger. Du synes de navnene folk fikk på "din tid" er skikkelige fordi du vokste opp med de navnene rundt deg. Barn nå vil synes at navnene som gis nå er skikkelige navn. 

Anonymkode: 1e479...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 10.03):

Ekspander  

Jeg er ikke norsk og der jeg kommer fra Agnia er formen for Agnes. Så jeg prøver å finne et navn som kunne ha vært ok både for min familie utlandet og for å kunne brukes her i Norge :) Derfor jeg bare lurer på om hvordan det høres ut med den versjon som er vanlig for meg også (igjen fordi jeg bor her ikke så lenge og er ikke vokst opp her). Og angina også er angina hos oss altså hehe Jeg er kjempe overrasket at det minner om angina for folk her, fordi den gjør egentlig ikke det i det hele tatt når man uttaler navnet riktig. Så jeg ser nå at det ikke er så tydelig hvordan navnet uttales når man leser det. Derfor det kanskje ikke er et godt valg egentlig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for det! :) Det fins veeeldig mange navn som vi kunne velge mellom som brukes både her i Norge og i Russland der jeg kommer fra (Emma, Nora, Nina, Anna, 40-50% av alle navn kanskje vi har til felles hehe). Men jeg sliter med å finne navnet jeg liker. Eller jeg liker veldig godt Agnia (som er en russisk variant av Agnes) men nå synes jeg ikke leger det var en god ide. Også synes jeg i hvert fall  at det er enda mer stygg hvis man har et etternavn som VELDIG TYDELIG ikke er norsk og samtidig et veldig norsk navn... Komisk det i mine øyne. Nesten bedre å bruke tydelig utenlandsk navn da :)

Ekspander  

Emma, Nora, Nina og Anna er alle flotte navn 👍👍

Anonymkode: 4d224...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at jeg burde helst skrive Agnija enn Agnia (pga uttalelse), vanskelig med translitterasjon fra et annet alfabet.

Endret av Little Tomato
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 10.22):

Emma, Nora, Nina og Anna er alle flotte navn 👍👍

Anonymkode: 4d224...260

Ekspander  

Alle navn er flotte synes jeg! Men man velger det man føler noe spesielt for. Man gir jo ikke bare et navn til barnet sitt ...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vil takke alle som svarte :) Det var interessant å lese hva man mener, selv om jeg kunne ikke forvente at det blir SÅ ille. Jeg ser at dette funker ikke så greit som jeg trodde dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg leste hovedinnlegget så leste jeg det som Ag-ni-ja, og forbandt det ikke med angina 😅 

Uvanlig, men fint navn 😊

Anonymkode: 0391b...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  Little Tomato skrev (På 7.7.2021 den 10.23):

Jeg ser nå at jeg burde helst skrive Agnija enn Agnia (pga uttalelse), vanskelig med translitterasjon fra et annet alfabet.

Ekspander  

Jeg syns det var fint, jeg :). Og jeg forstår lettere hvordan det uttales med j'en inkludert. Det vil kanskje være lettere for henne uten mtp. staving da. Med jeg tenker også at det alltid finnes noen som ikke liker et navn, og veldig mange navn byr på litt ekstra når man skal stave dem, uten at det egentlig gjør så mye. Jeg har et "urnorsk" navn som jeg stadig må stave fordi det er i bruk med to ulike stavemåter og jeg har den minst vanlige. Håpløst på engelsk er det også. Men jeg lever godt med det likevel. 

Samme hva dere velger, så er jeg blant de som tenker at folk blir raskt vant til det. Noen syns det er en ulempe med et navn som skiller seg ut, men like mange syns det er helt ok eller fint. Det er et søskenpar med svært uvanlige navn som stammer fra Afrika, pga. afrikanske røtter, i barnehagen til barna mine. Jeg stusset litt første gang jeg hørte dem, særlig et av dem ga meg assosiasjoner til andre ord. Men nå kunne ikke de skjønne små hett noe annet i mine ører :) 

Anonymkode: 057a2...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan godt gi henne navnet Agnes, og kalle henne Agnia, det blir som mange andre russere Katharina= Katja, Nathalia= Natasja osv. Tatjana-Tanja. Det er jo tradisjon.

Anonymkode: fc043...865

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Tomato skrev (På 7.7.2021 den 9.15):

Hei! Tenker på navn Agnia for lille jente som kommer snart. Jeg er ikke norsk og der jeg kommer fra er den formen av navnet Agnes vanlig (selv om det er et sjeldent navn likevel).

Agnes liker jeg ikke så godt, selv om det er "teknisk sett" samme navn som Agnia. Så jeg lurer på hvordan Agnia høres ut for de andre? Vil gjerne høre hva synes dere? Er det vanskelig å uttale / bare rart eller synes dere det funker fint?  :) Vil ikke at barnet mitt får alt for mange "hva var det du sa?" - spørsmål om navnet :) og hvis Agnia blir alt for eksotisk , må vi prøve å finne et annet navn...    

Ekspander  

Stakkars... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  skruf skrev (På 7.7.2021 den 9.40):

I Norge uttaler de fleste Agnes som nettopp a-G-nes. Agnes er et nydelig navn synes jeg. 

Men Agnia vil fort høres ut som angina i norske ører

Ekspander  

I Oslo/på østlandet uttaler vi det Ang-nes.

Ag-nes med skarp G er vel mer vestlandsuttale. 

Anonymkode: 1d6fa...323

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...