AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #1 Skrevet 7. juli 2021 Jeg er nybegynner på å fore med MUSH, og har derfor flere spørsmål, håper det er noen med erfaring som vil hjelpe meg litt her Har en lapphundtispe på 10 mnd, som til nå har fått tørrfor (Brit Care puppy og Nutrima Puppy). Vi har fått tips om å prøve råforing da hun har hatt litt trøbbel med mage/avføring. Men det jeg sliter med er å bestemme mengden hun skal ha. Vi lurer litt på å fortsatt gi henne litt tørrfor men gjerne mest Mush, om det lar seg gjøre. Kanskje 30% tørrfor og 70% mush? MUSH sier hun skal ha ca 2-4% av kroppsvekten sin i råfor daglig, det vil si 280-560 gram pr dag da hun er 14kg. Hvilken mengde bør vi legge oss på? Hun vokser jo fortsatt, gjerne mest i bredden/muskelmasse, men det er jo stor forskjell på 280 og 560 gram. Hun spiser liksom det hun får uansett så jeg føler ikke hun gir klare signal på hva som er for lite eller for mye. Har noen av dere erfarne noen tips og råd som jeg kan ta med meg? Anonymkode: 0334f...5a5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #2 Skrevet 7. juli 2021 Slutt å vei opp maten. Gi så hunden er fornøyd og følg med på ribbein / midle / hoftepartiet også justerer du bare fortløpende. Du finner ut av det etter hvert Anonymkode: 17f10...a6c 6
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #3 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slutt å vei opp maten. Gi så hunden er fornøyd og følg med på ribbein / midle / hoftepartiet også justerer du bare fortløpende. Du finner ut av det etter hvert Anonymkode: 17f10...a6c Takk! Du har et godt poeng der Anonymkode: 0334f...5a5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #4 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk! Du har et godt poeng der Anonymkode: 0334f...5a5 Men du har jo en pekepinn på forveilederen da 🙂 Jeg forer på VOM. 29 kg hund og gir ei pølse omdagen fordelt på to ganger. Ei pølse er ikke nok så tilsetter litt tørrfor. Kommer jo også an på aktivitetsnivået 🙂 Nå på sommeren er det mindre tur og ingen trening til forskjell fra høst, vinter og vår og da forer jeg mer. Anonymkode: 17f10...a6c 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #5 Skrevet 7. juli 2021 Fôrer på VOM, tar utgangspunkt i 3% av kroppsvekten i mengde, men skal jeg legge til litt tørrfôr så fjerner jeg 50-100 gram fra maten. Anonymkode: 09b5a...c0c 1
Ulven Skrevet 7. juli 2021 #6 Skrevet 7. juli 2021 Da vi fikk den siste valpen, ble den foret på vom, så vi fortsatt med det. For å være sikker på at han vokste som han skulle ble han veid på samme tid en gang i uka. Vi visste ca hva han skulle gå opp i vekt, og justerte foret deretter. Jeg husker ikke eksakt hvor mange prosent av kroppsvekten han fikk, men han lå høyt over normalen. Så vær obs slik at hunden ikke går sulten. Nå med voksne hunder helforer vi med vom og gir mat tre ganger om dagen. Veier all mat slik at de ikke går opp og ned i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #7 Skrevet 8. juli 2021 Jeg har forresten fôret på VOM i årevis, og periodevis legger til litt tørrfôr. Nå har jeg vunnet en acanasekk og har latt hundene spise kun det et par ukers tid, og HERREGUD så mye avføring og gass! Og acana er et godt fôr med høyt kjøttinnhold, men det kan ikke slå råfôring for min del. Når hundene spiser rått så er det lite avføring (1-2 ganger avføring om dagen maks), nesten luktfri avføring, så og si ikke noe gass fra hundene og penere tenner. Det er ikke et eneste tørrfôr jeg har prøvd som kan sammenlignes med resultatene jeg får med råfôring. Anonymkode: 09b5a...c0c 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #8 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har forresten fôret på VOM i årevis, og periodevis legger til litt tørrfôr. Nå har jeg vunnet en acanasekk og har latt hundene spise kun det et par ukers tid, og HERREGUD så mye avføring og gass! Og acana er et godt fôr med høyt kjøttinnhold, men det kan ikke slå råfôring for min del. Når hundene spiser rått så er det lite avføring (1-2 ganger avføring om dagen maks), nesten luktfri avføring, så og si ikke noe gass fra hundene og penere tenner. Det er ikke et eneste tørrfôr jeg har prøvd som kan sammenlignes med resultatene jeg får med råfôring. Anonymkode: 09b5a...c0c Helt enig her ass. Det er vært noen perioder der vi ha testa tørrfor og virker som halvparten kommer ut igjen. og stanken! Med VOM kommer det ut små kuler som ser ut som elgbæsj. Anonymkode: 17f10...a6c 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #9 Skrevet 9. juli 2021 Vi fôrer 50/50 med Mush og Gastrointestinal, grunnet sart mage på vår. Han får den mørk grønne posen som normalt inneholder lam, rein og elg, men som for øyeblikket har erstattet elg med storfe grunnet mangel på elgkjøtt. 3 kjøttboller samt 40g tørrfor x2 for tiden. Etter kastrering har aktivitetsnivået gått ned og matlysten opp, og han gikk fra ca 24kg til 28,5 på noen måneder. Før kastrering fikk han totalt 120g tørrfôr og 9 kjøttboller per dag, men etter å ha gått ned på aktivitetsnivå har han lagt seg ut litt (kuttet et måltid allerede rett etter kastrering), og vi har dermed kuttet ut en god del for å forsøke å slanke/at han i alle fall ikke blir større enn han er (har gått fra å være på grensa til undervektig, til å plutselig være på grensa til overvektig). Tenker vi bytter ut vanlig Gastrointestinal med light-varianten når 15-kilossekken vi nylig kjøpte går tom. Anonymkode: b0a99...8d7 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #10 Skrevet 9. juli 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Helt enig her ass. Det er vært noen perioder der vi ha testa tørrfor og virker som halvparten kommer ut igjen. og stanken! Med VOM kommer det ut små kuler som ser ut som elgbæsj. Anonymkode: 17f10...a6c Viktig at eier er fornøyd og at hunden ikke får fiber 😳 hvorfor man tror det er en indikasjon på god helse at tarmen ikke får jobbe md nosom helst fordi den spiser junk food hele livet, er for meg et gigantisk mysterium. Anonymkode: 442a8...cba 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #11 Skrevet 9. juli 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Vi fôrer 50/50 med Mush og Gastrointestinal, grunnet sart mage på vår. Han får den mørk grønne posen som normalt inneholder lam, rein og elg, men som for øyeblikket har erstattet elg med storfe grunnet mangel på elgkjøtt. 3 kjøttboller samt 40g tørrfor x2 for tiden. Etter kastrering har aktivitetsnivået gått ned og matlysten opp, og han gikk fra ca 24kg til 28,5 på noen måneder. Før kastrering fikk han totalt 120g tørrfôr og 9 kjøttboller per dag, men etter å ha gått ned på aktivitetsnivå har han lagt seg ut litt (kuttet et måltid allerede rett etter kastrering), og vi har dermed kuttet ut en god del for å forsøke å slanke/at han i alle fall ikke blir større enn han er (har gått fra å være på grensa til undervektig, til å plutselig være på grensa til overvektig). Tenker vi bytter ut vanlig Gastrointestinal med light-varianten når 15-kilossekken vi nylig kjøpte går tom. Anonymkode: b0a99...8d7 Mush og gastrointestinal 😅 du nuller ut gastrointestinal med mush mao 😅 Anonymkode: 442a8...cba
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #12 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Viktig at eier er fornøyd og at hunden ikke får fiber 😳 hvorfor man tror det er en indikasjon på god helse at tarmen ikke får jobbe md nosom helst fordi den spiser junk food hele livet, er for meg et gigantisk mysterium. Anonymkode: 442a8...cba Hva mener du? Mener du at tarmen ikke jobber når den får servert VOM? Anonymkode: 17f10...a6c 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #13 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mush og gastrointestinal 😅 du nuller ut gastrointestinal med mush mao 😅 Anonymkode: 442a8...cba Fungerer fint på min, og er selvfølgelig i samarbeid med veterinær. Anonymkode: b0a99...8d7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #14 Skrevet 9. juli 2021 Vår blir ekstremt dårlig av tørrfôr. Selv små mengder. Han er vel et sted mellom 30 og 32 kg og får 1 pølse om dagen. Denne er da fordelt i 1/4 pølse på morningen og 3/4 pølse på ettermiddagen, fordi den stakkars hunden må jo også få frokost og middag I tillegg er foreldrene mine (som har han nå) veldig fæle til å skjemme han bort, så det blir vel en brødskive, litt ost og annet godt som «detter» ned fra bordet i løpet av uka også Anonymkode: 52691...898
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #15 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vår blir ekstremt dårlig av tørrfôr. Selv små mengder. Han er vel et sted mellom 30 og 32 kg og får 1 pølse om dagen. Denne er da fordelt i 1/4 pølse på morningen og 3/4 pølse på ettermiddagen, fordi den stakkars hunden må jo også få frokost og middag I tillegg er foreldrene mine (som har han nå) veldig fæle til å skjemme han bort, så det blir vel en brødskive, litt ost og annet godt som «detter» ned fra bordet i løpet av uka også Anonymkode: 52691...898 Det er altså snakk om VOM og hver pølse er vel 500g tror jeg Anonymkode: 52691...898
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #16 Skrevet 9. juli 2021 Mine får Norwegian Polar. Kokt kjøtt med adder fiber og vitaminer. Det er ikke råforing, men det er litt mer lettfordøyelig enn rått kjøtt (som er fint for hunder som ikke helt takler vom). Etter at jeg begynte å fore med Norwegian Polar, så går de bare på do 1 gang om dagen, noen ganger 2. Avføringen ser flott ut, og nesten ikke noe gass. Tenner, pels og energinivået er på topp. På tørrfor gikk de på do 3-4 ganger om dagen, la fra seg gigantiske, myke klatter, hadde mye gass og oppblåste mager. Skal aldri fôre med tørrfôr igjen. Anonymkode: 4d337...9f6 1
Arx Skrevet 9. juli 2021 #17 Skrevet 9. juli 2021 30% tørrfôr og resten mush høres ut som en god greie om du vil fortsette å fore noe tørt. Min eter vom og hundemat, og spiser ca 2,5% kroppsvekt. For en hund som fortsatt vokser ville jeg tatt utgangspunkt i 3%, og justert etterhvert. 1
Anonymous 91 Skrevet 9. juli 2021 #18 Skrevet 9. juli 2021 Min staff på 2år fullfores på vom og hundemat, får mat morgen og kveld. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #19 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 9.7.2021 den 9.23): Viktig at eier er fornøyd og at hunden ikke får fiber 😳 hvorfor man tror det er en indikasjon på god helse at tarmen ikke får jobbe md nosom helst fordi den spiser junk food hele livet, er for meg et gigantisk mysterium. Anonymkode: 442a8...cba Kvaliteten på avføring indikerer hvor godt tarmen tar opp og bearbeider næring. At råfôr gir lite, fast avføring og lite gass er bare et kvalitetsstempel. Junk food = mye og bløtere avføring, som endel tørrfôr gir. For ikke å snakke om fargen, avføring skal ikke være lys brun/gulaktig! Så jo, det er en indikasjon på god helse når avføringen er lite, fast og mørk brun. Og tarmen får nok å jobbe med, hundene mine spiser bortimot en kg mat om dagen hver, i tillegg får de godbiter og for eks. en tørrfiskbit i løpet av dagen. Anonymkode: 09b5a...c0c 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #20 Skrevet 14. juli 2021 Hei! Vår ridgeback-valp på rett over 10 uker (ca 9,5 kg) fores kun på vom og råfor. Han får ca en pølse om dagen (altså 500 gram fordelt på 3 måltider) i tillegg til et måltid med kraft og f.eks. eggeplommer, rått kjøtt og fiskelever. Som godbiter under trening får han provit (disse er helt naturlige) og lever som vi har tørket (sunt og godt, men må ikke ha for mye av dette - sterkt for magen). Mitt inntrykk (etter å ha snakket med mange erfarne som forer på vom/råfor) er at man ikke skal legge noe i mengde-anbefalingene, særlig ikke når de er under vekst. Det er vanlig å gi mer enn anbefalingene når man kun forer på vom er mitt inntrykk. Så for etter hold:-) man ser rask om de begynner å bli tynne eller legge seg ut! Jeg ville for øvrig lagt bort tørrforet helt. Valpen vår har forresten avføring normalt sett 2 ganger om dager. Anonymkode: ed40c...f9c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå