Gå til innhold

Å lure i oss forbrukere sukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Farlig mat du tror er sunn

Dette irriterer meg noe "#¤%%#%%.. :frustrert:

Jeg prøver å spise sunt og næringsrikt, få i meg lite fett og sukker. Slanker meg aldri, men trener og vil ha et sunt kosthold. Og så pakker produsentene sukker nedi alt! Yoghurt f.eks., det SKAL jo liksom være sunt!! :frustrert:

Og hvorfor i huleste kan ikke noen pålegge skikkelig merking? For å finne ut hvilken frokostblanding som er sunn, måtte jeg kjøpe shapeup med en omfattende test av de. De som var merket fitness og hadde bilde av en slank person som lukker buksa uten problemer hadde forferdelig mye sukker tilsatt....!!!

Det burde ikke være lovlig å fremstille et produkt som sunt og t.o.m. slankende når sannheten er at de har pakket det fullt av sukker fordi at vi skal LIKE det og KJØPE enda mer...

Unnskyld meg, er veldig provosert! :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, jeg har candida og sliter noe sykt med det i det landet her :forvirret: sukker i alt...

Skrevet

Du kan jo lese på boksene hvor mye sukker det er i produkter da (næringsinnhold-lista)

Men ja, det er mye sukker i frokostblandinger, i yoghurt og i diverse annet som man "tror" er sunt.

Skrevet

Ja, det lønner seg nok å være kritisk. Jeg har vent meg til å alltid se på innholdet bak på esken og ikke de "flotte" bildene på innpakningen. SÆRLIG når jeg kjøper f.eks. rekesalat. Jeg vil jo gjerne ha en salat med LITT reker i, ikke bare majones... Det hjelper ikke at det er et flott bilde av en stor reke utenpå! :)

Skrevet

Jeg er så glad for at det endelig har blitt fokus på dette lureriet!!

Nå finnes det jo heldigvis youghurt som er sunn også da, du har naturell og du har Sans fra Tine, som har lite av både fett og sukker.

Når det gjelder frokostblandinger så er det nok lurt å kjøpe de som kun inneholder kornsorter og så kan man evetuelt tilsette litt frukt og nøtter selv.

Man skal være bevisst, og man skal se på innholdsfortegnelsen som alle er pålagt og sette på emballasjen til sine produkter. Og innholdet rangeres etter vekt, så det som står først er det det er mest av i pakken, også videre nedover.

Dette gjelder for alt, fra suppeposer til youghurt og frokostblandinger.

I Finland for noen år siden innførte de et krav om at matvarer med høyere saltinnhold enn hva som er anbefalt skulle "rød-merkes". Dette resulterte etter en tid i at produsentene begynte å produsere matvarene sine med saltinnhold som holdt seg under denne grensen. "Rødmerkede" produkter solgte jo dårligere.

Skrevet

Det er viktig å være bevisst på disse tingene. Skjult sukker i ferdigprodukter kan være et problem. Men alt med måte! Å spise litt youghurt, en banan av og til o.l er ikke farlig.

At vi blir lurt er vel en sannhet med ihvertfall noen modifikasjoner. Mangel på kunnskap er vel rettere å si, synes jeg. Hvis man lærer seg å lese innholdsfortegnelser, så blir man ikke lenger "lurt."

Jeg likte ideen fra Finland om å pålegge produsentene å merke produkter som inneholder mye salt. Dette er en god måte å få ned salt- og sukkerinnhold på, fordi forbrukerne ikke kjøper de merkede produktene i like stor grad. Men dette er en sak for myndighetene, og av en eller annen grunn ser det ut til at de ikke bryr seg så mye om det som de hevder.

Nå var den artikkelen gjennomsyret av Fedon, og det gir den kanskje et litt ensidig fokus... Jeg skal medgi at jeg er ganske lei av den mannen... Det er mye fornuftig i det han sier selvsagt, men det blir i meste laget for meg.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg reagerer på artikkelen. "Farlig mat du tror er sunn" - ærlig talt, bananer er da ikke farlig! Artikkelen snakker i vei om "antall sukkerbiter" i ymse matvarer uten å forklare at dette er Fedons helt egne måte å beregne hvordan forskjellige matvarer får virker inn på blodsukkeret vårt. Dette er ikke snakk om mengde tilsatt sukker. Ut fra artikkelen høres det ut som at Bama sitter og putter kamuflerte sukkerbiter inn i bananene sine før de lurer dem på oss intetanende forbrukere.

Ja, bananer inneholder en del naturlig sukker og dermed også en del kalorier, men den er samtidig proppfull av næringsstoffer og et uendelig mye bedre mellommåltid på farten enn rosinbollene på 7eleven.

For all del, jeg tror gjerne at Fedons måte å framstille dette på kan ha noe for seg, men jeg er sterkt kritisk til at Nettavisen kjøper slike "artikler" fra Dr. Lindbergs klinikk og publiserer dem på linje med sine egne.

Skrevet

Har ikke lest den artikkelen jeg, men jeg vet helt av emg selv at det er sukker i bananer, men farlig er de da ikke. Jg vet at det er sukker i frokostblandinger og at det er masse sukker i yoghurt, og jeg innbiller meg ikke noe annet, og blir derfor heller ikke lurt.

Jeg har jo lest innholdsfortegnelsen på en del mat da, jeg vet hva jeg spiser.

Men om dette kommer av en artikkel som stammer fra Fedon, ja da tar jeg det "med en klype salt" :)

Lurt blir jeg uansett ikke, og det blir ingen dersom de tar seg bryet med å lese hva som er i maten.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg reagerer på artikkelen. "Farlig mat du tror er sunn" - ærlig talt, bananer er da ikke farlig! Artikkelen snakker i vei om "antall sukkerbiter" i ymse matvarer uten å forklare at dette er Fedons helt egne måte å beregne hvordan forskjellige matvarer får virker inn på blodsukkeret vårt. Dette er ikke snakk om mengde tilsatt sukker. Ut fra artikkelen høres det ut som at Bama sitter og putter kamuflerte sukkerbiter inn i bananene sine før de lurer dem på oss intetanende forbrukere.

Ja, bananer inneholder en del naturlig sukker og dermed også en del kalorier, men den er samtidig proppfull av næringsstoffer og et uendelig mye bedre mellommåltid på farten enn rosinbollene på 7eleven.

For all del, jeg tror gjerne at Fedons måte å framstille dette på kan ha noe for seg, men jeg er sterkt kritisk til at Nettavisen kjøper slike "artikler" fra Dr. Lindbergs klinikk og publiserer dem på linje med sine egne.

Har ikke lest den artikkelen jeg, men jeg vet helt av emg selv at det er sukker i bananer, men farlig er de da ikke. Jg vet at det er sukker i frokostblandinger og at det er masse sukker i yoghurt, og jeg innbiller meg ikke noe annet, og blir derfor heller ikke lurt.

Jeg har jo lest innholdsfortegnelsen på en del mat da, jeg vet hva jeg spiser.

Men om dette kommer av en artikkel som stammer fra Fedon, ja da tar jeg det "med en klype salt" :)

Lurt blir jeg uansett ikke, og det blir ingen dersom de tar seg bryet med å lese hva som er i maten.

Enig med begge. Er man litt bevisst hva man putter i seg så blir man ikke lurt. Og bananer er ikke farlig.

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet, og synes fokusen er helt feil. Forbrukerne blir ikke "lurt" til noe som helst; man har faktisk selv ansvar for hva man putter i seg, og at det er lurt å innhente kunnskap om maten man tross alt lever av, burde ikke være noe nytt for de fleste?

(for øvrig reagerer jeg også på at bananer nevnes som eksempel på mat som er "farlig".) Igjen blir det slik at det settes likhetstegn mellom "sunn" og "kalorifattig" (eller i dette tilfellet: "lite karbohydrater/k. med lav GI")

Det er lurt å bruke hodet til det det er ment å brukes til.

Skrevet (endret)

Det man alltid må være oppmerksom på er at i frukt finnes fruktose som er SUKKER. Iflg Fedon så er ikke dette så farlig sukker, men .....

I melk finnes laktose som er melkeSUKKER.

I Fedons beregning av antall sukkerbiter så er bl.a. disse to sukkerarter "omregnet" til sukkerbiter. Ikke rart det da er mye sukkerbiter i yoghurt med banan, der er melkeSUKKER, fruktSUKKER og tilsatt SUKKER.

Synes egentlig Fedon har fått litt for høy status i forhold til slanking. Han har jo en "kjendis" som en av sine fremste forkjempere og h*n er overhode ikke slank.....

Endret av Skravla
Skrevet

Den aller største grunnen til at man skal være litt obs på det med GI er vel ikke i første rekke at man skal være så innmari slank, men man skal ta hensyn til blodsukkeret. Stadig ustabilt og/eller høyt blodsukker kan som kjent føre til diabetes 2, som er folkesykdom nr.1 i det vestlige Europa og USA i våre dager. DET er virkelig noe å ta på alvor.

Skrevet
Det er lurt å bruke hodet til det det er ment å brukes til.

Men akk, så slitsomt for enkelte, spesielt når det er snakk om kosthold og slanking... ;)

Skrevet

Lurt og lurt ???

Blir man lurt hvis man kjøper et vaskemiddel som ikke tar bort alle flekkene de lover også?

Det eneste som hjelper er å lese innholdsfortegnelsen. Det som reklameres for som sunt er som regel ikke så sunt som det som faktisk er ordentlig sunt. Ser aldri reklame for rå grønnsaker og havregrøt.

Skrevet
Den aller største grunnen til at man skal være litt obs på det med GI er vel ikke i første rekke at man skal være så innmari slank, men man skal ta hensyn til blodsukkeret. Stadig ustabilt og/eller høyt blodsukker kan som kjent føre til diabetes 2, som er folkesykdom nr.1 i det vestlige Europa og USA i våre dager. DET er virkelig noe å ta på alvor.

Tull.

Skrevet

Artikkelen er vinklet helt feil; fremstiller det slik at folk styrer unna bananer fordi det er så og så mange sukkerbiter i dem. I bananens tilfelle er det snakk om fruktsukker, og det visste vi jo at var i frukt allerede, eller hva? Jo søtere en frukt er, jo mer fruktsukker er det. Fruktsukker er derimot ikke så fy-fy, og fruktsukkeret skal absolutt ikke være en grunn for å ikke spise frukt!

Det viktigste man bør gjøre hvis man vil passe på sukkeret og kaloriene, er å skille mellom sukker som er naturlig i produktet (f.eks sukkeret i frukten) og det tilsatte sukkeret.

Artikkelen derimot, skiller ikke disse to tingene.

Tilsatt sukker er ikke sunt, da er det snakk om hvitt rørsukker som vi ikke bør ha i oss for mye av i løpet av en dag. Derfor er det lurt å styre unna ting som f.eks vanlig fruktyoughurt, søte frokostblandinger osv. Men det visste vi da fra før av, eller hva?

Karbohydrater er sukker eller stivelse, og denne artikkelen drar alt over en kam og kaller alle karbohydrater for sukker, noe som vi mennesker automatisk tenker på som hvitt sukker.

Tull, sier jeg.

Tenk med fornuften og ikke la dere skremme av en slik artikkel.

Skrevet

Det som er så dumt er at det er så unødvendig mye sukker i det meste. Det trenger ikke å være så mye sukker! Men med en gang man kjøper et sukkerfritt alternativt, er det plutselig hverken kalorier eller karbohydrater i det :forvirret: Jeg har candida. gudene vet hvorfor jeg har fått det, kanskje fordi jeg har spist for mye sukker (aldri spist mye godteri og brus men...). og jeg kan fortelle dere at det er et h.... å følge en sånn diett. det er sukker i ALT! jeg har rast ned i vekt og får ikke til å legge på meg igjen pga all maten jeg kan ha er uten kalorier. :grine: må det være sånn lurer jeg på...

Skrevet

Det er ikke sant at alle produkter uten sukker ikke har kalorier. Hvis du skal ha noe søtt, så kan det kanskje stemme, men ikke ellers. Brødet mister ikke kaloriene sine hvis det ikke tilsettes sukker, muslien mister ikke kaloriene sine hvis det ikke tilsettes sukker osv.

Sukkeret har sin oppgave det også, det er ikke tilsatt for moro og 'bare for å ha litt sukker i'.

F.eks: brødet hever bedre med sukker i, holdbarheten på diverse varer kan fort bli høyere med sukker, sukker blir brukt i poser med sauser osv fra Toro for å jevne ut smak, smak forsterkes av sukker. Sikkert en hel haug oppgaver til som sukker har.

Venninna mi tåler ikke sukker, men hun spiser likevel veldig kalorihøye matvarer. Hun bruker litt ekstra tid på kjøkkenet med å lage brød/pizza/kaker osv fra bunnen av uten sukker, men da lager hun det i store mengder og fryser ned så hun kan ta det opp når hun er sulten eller trenger noe å ha med seg noe sted. Hvis hun trenger sukker, bruker hun enten søtstoff eller fruktose.

Gjelder å ikke mikse karbohydrater og rørsukker ;)

Men jeg kan godt forstå det er slitsomt å ikke bare kunne plukke opp hvasomhelst på butikken pga en diett man må følge.

Skrevet

Hvis det er så viktig å unngå sukker at det er noe å fyre seg opp over:

Hvorfor i alle dager leser du ikke varedeklarasjonen da?

Alle foredla matvarer som selges i Norge skal ha grundig deklarasjon av næringsinnhold ig tilsetningsstoffer.

En banan er imidlertid en banan, og trenger ingen deklarasjon.

Frukt, grønnsaker, kjøtt osv finner du ut av i Matvaretabellen:

http://www.lavkarbo.no/?side=matvaretabell

Men du Rhiakath: Rørsukker ER karbohydrater det...

Skrevet

Det er litt viktig å skille mellom naturlig sukker og tilsatt sukker og. For banan inneholder mye sukker, men det er naturlig fruktsukker, og det er mye mindre farlig enn vanlig hvitt rørsukker. Sånn er det med fett og. Avocado for eksempel inneholder godt over 20% fett, men det er sundt fett, så du kan spise en hel haug av de, i motsetning til smør eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...