Gå til innhold

Erfaring med ADHD-medisin

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at type medisin blir valgt ut i fra hver enkeltes situasjon og helse, men er det noen som vil dele erfaringer med ADHD(ADD)-medisin? 

Hvilke(n) har du prøvd? 

Fortell gjerne om du gikk mye ned i vekt? Hvor mye, hvor fort? Andre bivirkninger?

Anonymkode: 940bd...add

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er man ute etter en quick fix på slanking ja 😂

Anonymkode: f9fbf...ed0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En ADHD-medisin som heter Nuppen gir rask vektreduksjon. Spør legen din om Nuppen. 

Anonymkode: 6ff08...115

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 3.16):

Her er man ute etter en quick fix på slanking ja 😂

Anonymkode: f9fbf...ed0

Ja? Har så store problemer med vekta at det er en bivirkning jeg gledelig tar i mot.... folk får sentralstimulerende ene og alene som slankemedisin.. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså...ønsker du erfaringer med ADHD medisin for diagnosen ADHD, eller har du tenkt å be om ritalin/concerta/aduvanz etc for å miste vekt? 

Eller tenkte du at du skulle få det for diagnosen, og vektnedgang ville vært en akseptabel bivirknkng? For du går ikke direkte ned av medisinen, men mister matlyst, og spiser mindre, og er du en adhd'er som er konstant i bevegelse vil jo det bidra til vektnedgang. 

Jeg gikk ned 18 kg på 3 mnd etter oppstart. Stabilisert nå. Fikk hjelp av ernæringsfysiolog på dps til å skrive en lett matliste. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å spise om jeg ikke er sulten. Det stopper i munnen. 

Så ble noen energibarer, ernæringsdrikk for kcal, og lott kveldsmat og av og til litt middag. 

Fortsatt ikke helt på topp, men får i meg frokost, middag og en ernæringsdrikk på kveld. Så ca 800-1000 kcal. Økes annenhver uke, da sender ho nye planer. 

Anonymkode: a71af...31f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte med adhd medisin i midten av mai. Jeg har hatt mye problemer med mat, å en ting mange med adhd sliter med er overspising, å spising for å regulere følelser. Da er det faktisk helt ok at man håper at medisinen tar bort behovet for å søke etter noe som frigir dopamin. Noen søker etter det via mat, spill, rus. Så det er jo et symptom som man også gjerne vil ha bort med medisin.

Har selv gått ned ca. 6,5 kilo siden oppstart for ca. 7 uker siden. Var ikke overvektig fra før. Fordi matlysten er mye mindre. Har heller ikke behovet for å overspise lengere. Noe som gjør at jeg har det mye bedre.

Jeg har også fått energi til trening, er ikke så sliten psykisk hele tiden. Trening, sunn mat og medisiner i kombinasjon er veldig bra.

Anonymkode: e1803...1f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså...ønsker du erfaringer med ADHD medisin for diagnosen ADHD, eller har du tenkt å be om ritalin/concerta/aduvanz etc for å miste vekt? 

Eller tenkte du at du skulle få det for diagnosen, og vektnedgang ville vært en akseptabel bivirknkng? For du går ikke direkte ned av medisinen, men mister matlyst, og spiser mindre, og er du en adhd'er som er konstant i bevegelse vil jo det bidra til vektnedgang.  

Anonymkode: a71af...31f

Jeg fikk diagnosen først, av psykolog. Det er 2 år siden. Har avventet medisiner pga andre somatiske behandlingsløp.

Da jeg nylig var på første time hos psykiater for å vurdere medisiner ble jeg gjort oppmerksom på bivirkningen med tapt matlyst. Hadde jeg visst dette før, så hadde jeg tatt i bruk medisiner før, fordi mat er som dop for meg. 

Skal snart starte på medisiner, og det aller viktigste er å få bukt med uro i hodet og manglende konsentrasjon. Vektnedgang blir bonus.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg begynte med adhd medisin i midten av mai. Jeg har hatt mye problemer med mat, å en ting mange med adhd sliter med er overspising, å spising for å regulere følelser. Da er det faktisk helt ok at man håper at medisinen tar bort behovet for å søke etter noe som frigir dopamin. Noen søker etter det via mat, spill, rus. Så det er jo et symptom som man også gjerne vil ha bort med medisin.

Har selv gått ned ca. 6,5 kilo siden oppstart for ca. 7 uker siden. Var ikke overvektig fra før. Fordi matlysten er mye mindre. Har heller ikke behovet for å overspise lengere. Noe som gjør at jeg har det mye bedre.

Jeg har også fått energi til trening, er ikke så sliten psykisk hele tiden. Trening, sunn mat og medisiner i kombinasjon er veldig bra.

Takk for svar! Håper jeg får samme effekt. Starter opp etter ferien. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar! Håper jeg får samme effekt. Starter opp etter ferien. 

Masse lykke til! 🤞 for at du får det bedre på medisin. Skjønner akkurat hva du mener med uro i hodet. Det er så slitsomt. Man er ikke fysisk sliten,  en psykisk sliten hele tiden. Litt sånn brain fog..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynte med concerta i voksen alder. Har hatt null innvirkning på vekta. Kan riktignok glemme å spise i løpet av dagen, men tar det igjen når jeg brått blir kjempesulten på kvelden. 😏

Anonymkode: 6c1d6...6d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...