AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Mine svigerforeldre er på utkikk etter ny hund etter at de måtte avlive sin trofaste venn gjennom 15 år. Hunden de hadde var en fantastisk blandingshund, lignet mest på en golden retriver og hadde et fantastisk gemytt. Begge to er nylig blitt pensjonister og ønsker seg en ny hund. Denne gangen ønsker de seg en mellomstor/liten hund. De er glade i å gå på tur i fjellet, så det er viktig at valpen på sikt kan være med på lengre turer (4 timer +- med pause). De har bobil og liker å reise på tur, så bilkjøring og campingbil må kunne fungere. De har også en god samling med barnebarn (1-15år - rolige og greie barn) så viktig med en rase som er barnevennlig. De bor sentralt, men med stor og god hage og kort vei til fine turområder. Hvilken rase kan passe for dem? Svigermor har bedt meg hjelpe å finne en passe hund... jeg har så langt tenkt på: - cocker spaniel - shetland sheepdog - bichon havanies - japansk spisshund - mellompuddel - dvergsnauser Er det andre raser vi burde sjekke? Eller noen vi burde fjerne fra listen? Anonymkode: 68cd2...0d8
hvermerjeg Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Cavalier kan jo være en idé? Jeg er oppvokst med Dvergschnauzer, elsker den rasen! De er ganske gneldrete av seg da, og skal nappes. Hvor mye bjeffing og pelsstell de tolererer er jo ganske vesentlig n
Benazim Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Hurrahei skrev (1 minutt siden): Mellompuddel ❤️💙 Skriver under på den! Kule, intelligente og nysgjerrige hunder, som med riktig oppdragelse fungerer fint sammen med barn. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 Mellom puddel eller cocker Anonymkode: e191e...547 1
Arx Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 hvermerjeg skrev (1 time siden): Cavalier kan jo være en idé? Jeg er oppvokst med Dvergschnauzer, elsker den rasen! De er ganske gneldrete av seg da, og skal nappes. Hvor mye bjeffing og pelsstell de tolererer er jo ganske vesentlig n Cavalier vil jeg si er en dårlig ide, mye helseproblemer på rasen. Ingen vits i å støtte avl på en såppas ødelagt rase når det finnes så mange andre gode alternativer. 8
hvermerjeg Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 Arx skrev (7 minutter siden): Cavalier vil jeg si er en dårlig ide, mye helseproblemer på rasen. Ingen vits i å støtte avl på en såppas ødelagt rase når det finnes så mange andre gode alternativer. Det er sant, tenkte på det etter jeg skrev innlegget. Stakkars hunder. Som andre skriver så er mellompuddel undervurderte familiehunder! Whippet er også en rase som kanskje kan passe? Vi har chihuahua, om man velger hund fra riktig oppdretter er disse også fantastiske familiehunder. Våre to sover i fotenden til hvert sitt barn på natta, og blir gjerne med på lengre fjellturer samtidig som de finner seg i flere dager med kortere turer og sofakos. Nå er chihuahua kanskje for spesielt interesserte😅 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #8 Skrevet 7. juli 2021 Cavalier har vi utelukket pga av helseproblemer... Ser mellompuddel er det som blir mest anbefalt... noen som vet om det er lang ventetid på dem? Svigermor syns drever hundene også er flotte, men da tenker jeg jakt og at det gjerne ikke er det rette valget dor dem... samme med jack russell. Anonymkode: 68cd2...0d8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #9 Skrevet 7. juli 2021 Jeg synes cocker spaniel er et godt alternativ Vi har papillon, aktiv og snill mot alt og alle Anonymkode: ca50b...26c 2
Durinur Skrevet 7. juli 2021 #10 Skrevet 7. juli 2021 Lurt å legge vekk tanken om cavalier ja! Som man kan lese om cavalier har de veldig mange helseproblemer, inkludert bilyd på hjertet , men verst av alt er kanskje syringomyelia som mange cavalierer får. Uansett, det er mange å velge mellom! Mellompuddel som mange har anbefalt er en fin hund, men krever litt arbeid med pelsen. Det er generelt sett krevende å få tak i mellompudler nå om dagen, da de er veldig ettertraktet. Svigeforeldrene dine virker som hundeeiere som kan ha de fleste hunder med tanke på aktivtetsnivået, men noen ren jakthund eller brukshund ville jeg nok ikke anbefalt dem. En drever eller jack russel terrier kan nok være litt for krevende hvis man ikke driver med jakt eller noe tilsvarende. Som noen andre har vært inne på kan jo whippet være noe da. De er superrolige innendørs, men har mye energi og aktivitet når man er ute, og tåler fint en fjelltur. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #11 Skrevet 7. juli 2021 Hvis de ønsker å slippe røyting, kan jeg anbefale f.eks mellompuddel eller den mindre varianten. Intelligente og lærenemme hunder. Jeg ønsker meg egentlig en puddel selv, synes de aprikosfargede er så nydelige. Ellers er shetland sheepdog min yndlingsrase, som jeg har selv. Men det må nesten sies at de er svært glade i å bjeffe (99% av dem) for alt mulig, og de røyter også veldig to ganger i året. Det er bjeffingen på alt som er verst, og ingenting ser ut til å få dem til å slutte med det heller. Kjenner flere shetland sheepdog eiere, og de har alle samme bjeffeproblemet med sine. Kjenner kun én som ikke bjeffer. Den er et unikum, og den blideste hunden jeg noengang har møtt også. Helt spesiell. Så at akkurat hun ikke bjeffer heller til tross for å være en sheltie, overrasker meg ikke. Men det er altså veldig sjeldent å oppleve en ikke-bjeffer hos den rasen. Anonymkode: d672f...458 2
norw Skrevet 7. juli 2021 #12 Skrevet 7. juli 2021 Shetland sheepdog kan fremstå som litt femi, hvis mannen bryr seg om det. Egentlig japansk spisshund også, som det i tillegg kan være litt lyd i.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #13 Skrevet 7. juli 2021 Finsk lapphund ☺️ Anonymkode: 331c1...4ab 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #14 Skrevet 7. juli 2021 Jeg syns jo mellompuddel er flott, siden jeg har det selv, men steike så mye jobb det er med valp av den rasen. 🤣 De er energiske og trenger en god del mental stimuli, ellers finner de på noe selv... Det siste er ikke å foretrekke, hvis man feks ønsker hele sokker, sko og lignende 😜 Anonymkode: 8a530...3cc 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #15 Skrevet 7. juli 2021 Jeg vil slå et slag for dachs. Glad i å gå tur, intelligent, lærenem, hendig format, glad i å sløve inne og en god familiehund. Mitt hjerte banker mest for langhåret dverg. Jeg har ikke hund lenger nå, men de jeg har hatt og kjent har vært flotte hunder som fint kan gå i timevis i fjellet, så sant de er vant til å gå tur. Til tross for størrelsen så er den ingen "vikarierende sofapute" men en smart og tøff hund. Kan gjerne brukes til jakt, blodspor, ettersøking. Lydighet er litt mer krevende, og be dem ikke sitte når det er vått på bakken 😄. Anonymkode: bf1b0...36e
Gnå Skrevet 7. juli 2021 #17 Skrevet 7. juli 2021 Hva med lagotto romalgino? De er en fantastisk sprek, morsom og "enkel" rase
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #18 Skrevet 7. juli 2021 Lagottoen virker som en artig hund ja, skal sjekke den ut nærmere 😃 Langhåret dverg dachs må og sjekkes nærmere! Anonymkode: 68cd2...0d8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå