Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan de ikke kalle en spade for en spade? 

Kan noen forklare meg forskjellen på konsulent, førstekonsulent og seniorkonsulent? Rådgiver og seniorrådgiver? Ser saksbehandlere der jeg jobber i sommer har disse titlene, men gjør samme jobb. Ingen sammenheng mellom bachelor/master (og relevans på grad), lønn og hvor lenge de har vært der.

Samme med de som jobber med dokumentasjon, like titler som saksbehandlere men helt ulik jobb.

Hvorfor kan de ikke ha mer beskrivende titler som saksbehandler, arkivar, arkivleder, osv? 

Anonymkode: c8c16...9a4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er feil at dette ikke har relevans for utdanning/erfaring. Det skal det hvertfall ha. En konsulent har bare bachelor, en rådgiver har master, en senior har master og erfaring.

Anonymkode: beada...bbf

• Liker 8
Gjest Albbas
Skrevet (endret)

Varierer fra organisasjon til organisasjon. I min forrige jobb var det relatert til utdannelse og erfaring. Jeg var seniorrådgiver pga relevant masterutdannelse, kollega var rådgiver pga ingen utdannelse (men masse erfaring). Ingen førstekonsulenter. Ganske knyttet til lønnsnivå. 

I nåværende jobb er det relatert til erfaring og grad av selvstendighet. Jeg er nå bare rådgiver pga lite erfaring. Seniorrådgiverne skal ha mange år med erfaring innen sitt felt. Førstekonsulentene er de som jobber med ganske enkel saksbehandling, litt tilsvarende "førstelinjesupport". Rådgivere jobber med mer komplekse problemstillinger. Utdanningsnivå betyr ikke noe direkte for tittelen der jeg jobber nå, du kan ha master og jobbe som førstekonsulent (men som regel vil du fort få en mer avansert stilling etterhvert, eller bytte jobb fordi det er kjedelig..). Her er ikke lønnsnivå knyttet til stillingstittel. 

Endret av Albbas
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar. Her jobber konsulenter med avanserte ting (utvikling, holder konferanser og slikt), og en rådgiver tar unna rutinearbeid. Seniorrådgiver har 30 års erfaring men en urelevant bachelor, og jobber i team med konsulentene.

Ikke rart man blir forvirret!

Ts

• Liker 1
Skrevet

Hvis de ikke levde på 1700-tallet har ingen i Norge en 30 år gammel bachelor.

Tittelbruk i offentlig tjeneste er knyttet opp mot utdanning, erfaring og lønn.  Relevant erfaring har oftest kunne erstatte utdanning.  Etter at samfunnet ble smittet av mastersjuka, er det klart at mange med femhundretusen i studielån stiller spørsmål om hvorfor de med tredve års erfaring som lærer de opp skal tjene bedre, på tross av at de bare har noen år på høyskole i oldtiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/7/2021 at 8:14 AM, Whistler said:

Hvis de ikke levde på 1700-tallet har ingen i Norge en 30 år gammel bachelor

Skrev ikke at han tok bachelor for 30 år siden, men at han har 30 år med erfaring.

Ok så da henger det igjen mange med titler fra tidligere, men for nyutdannede vil bachelor vanligvis si konsulent, og master rådgiver?

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Vanligvis er sånne første-, senior osv. tillegg som betyr at man har mer utdannelse/erfaring og dermed høyere lønn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var seniorrådgiver i den forrige jobben min og jeg har bare bachelor.

Anonymkode: f2650...455

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 22.51):

Hvorfor kan de ikke kalle en spade for en spade? 

Kan noen forklare meg forskjellen på konsulent, førstekonsulent og seniorkonsulent? Rådgiver og seniorrådgiver? Ser saksbehandlere der jeg jobber i sommer har disse titlene, men gjør samme jobb. Ingen sammenheng mellom bachelor/master (og relevans på grad), lønn og hvor lenge de har vært der.

Samme med de som jobber med dokumentasjon, like titler som saksbehandlere men helt ulik jobb.

Hvorfor kan de ikke ha mer beskrivende titler som saksbehandler, arkivar, arkivleder, osv? 

Senior betyr at noen har mer erfaring i denne type jobb enn som ikke er senior, men er nyutdannet og nettopp har begynt i arbeidslivet i denne stillingen. Jeg er usikker på om det er samme krav til tid i jobben før man går over til senior i alle yrker, men i mitt område er det minst 5 år før man kan bli senior. Da har du mer erfaring og kan også drive med opplæring av de nye. I mitt område gjenspeiles dette også i høyere lønn enn hos nyansatte :)

Endret av Drizzt
AnonymBruker
Skrevet

Tittelsykdommen er bare helt tullete, helt enig, bare kall en spade for en spade. 

Drar man inn det private også er det ingen ende på hvor fjonge titler man skal ha. Og de skal helst være på engelsk, og bør inneholde precident, senior, master osv. 

Anonymkode: 7b39e...052

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og privat sektor er bedr liksom?

Det er masse bullshit i arbeidslivet. 

Anonymkode: 81775...2de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

............

Ok så da henger det igjen mange med titler fra tidligere, men for nyutdannede vil bachelor vanligvis si konsulent, og master rådgiver?

Sånn omtrent, men det betyr jo ikke at de som sitter i stillingene i dag ikke har konkurrert seg til de da de fikk dem på bakgrunn av vurdert realkompetanse.

Skrevet (endret)

Som om de som utdanner seg er bedre? Hva er alle de rare  gradene? Det er blitt så mange grader.

Jeg tenker det er ego det handler om. Min sjef er underdirektør. Hvorfor ikke skrive avdelingsleder? Teit. 

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og privat sektor er bedr liksom?

Det er masse bullshit i arbeidslivet. 

Anonymkode: 81775...2de

Arbeidsliv handler jo også om å smøre egoet sitt, slik at det blir lettere å jobbe. 

Anonymkode: 035b7...ad9

AnonymBruker
Skrevet

I private er det: associate (executive), senior associate (executive), manager, senior manager, vp, senior vp, executive vp.  Ganske så standardisert. Altså i større bedrifter

Anonymkode: 4411c...7bf

AnonymBruker
Skrevet

Artig å lese dette. Kommenterte dette i går til noen at spesielt i USA så er dem veldig opptatt av titler.

En person kan skryte at i USA at han/hun er Manager for the pomefrits at MC Donald😁. Høres bedre ut enn pommesfrits ansvarlig eller noe slikt.

Men som mange skriver over hvordan titlene henger i sammen signerer jeg. Men en fancy tittel har mye å si.

Jeg jobbet som konsulent i et selskap der teamleder hadde tittel som Director🙄. Så hen signerer med den tittelen og folk bare WOW... skal si hen har kommet seg opp og frem i den bransjen. Ikke for å snakke ned vedkommende, men jeg må da ofte kommentere at i Norge så er det mer en teamleder stilling, og ikke spesielt høyt lønnet. Men selskapet er internasjonalt og fine titler skal det være 😁👌

Anonymkode: 0ab00...4e4

AnonymBruker
Skrevet

Betydningen, innholdet, ansvar osv skal være spesifisert i lønnspolitikken. Altså hva som kreves for hver stillingstittel. Poenget er et hierarki for å øke i lønn og stige i gradene

Jeg jobber med IT in staten og har ingeniørtittel. Der er stigen:

Ingeniør - fagbrev - førstelinje support

Avdelingsingeniør - fagbrev/bachelor - Andrelinje support / driftsoppgaver med lite ansvar og eller erfaring

Overingeniør - bachelor - driftsansvar med ansvar og erfaring

Senioringeniør - bachelor / master -driftsansvar med mye kunnskap og erfaring. Mye ansvar (kritiske systemer)

Anonymkode: 50ba1...3f0

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber med IT in staten og har ingeniørtittel. Der er stigen:

Men er ikke ingeniør en beskyttet tittel?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men er ikke ingeniør en beskyttet tittel?

Nei

Anonymkode: db144...e85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tittelsykdommen er bare helt tullete, helt enig, bare kall en spade for en spade. 

Drar man inn det private også er det ingen ende på hvor fjonge titler man skal ha. Og de skal helst være på engelsk, og bør inneholde precident, senior, master osv. 

Anonymkode: 7b39e...052

Helt enig, det private er mye verre! Så mange pretensiøse engelske titler!

Anonymkode: 55611...7a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...