Lhie287 Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 (endret) Hva er deres erfaring med skader på tennene etter å ha fått utført slankeoperasjon? Har dere opplevd å få dårligere tenner eller mer skade/hull/syreskader osv på tennene etter å ha blitt slankeoperert? Endret 6. juli 2021 av Lhie287
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 På grunn av kvalme etterpå? Eller hvordan mener du det skjer? Anonymkode: b62f5...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Er det erosjoner på grunn av reflux? Anonymkode: 4f39b...e3f
Lhie287 Skrevet 6. juli 2021 Forfatter #4 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): På grunn av kvalme etterpå? Eller hvordan mener du det skjer? Anonymkode: b62f5...0c8 Jeg lurer på hva andres erfaring er. Om det er flere som har opplevd at tennene har blitt ødelagte etter en slik operasjon. Har endret teksten nå så det kanskje er lettere å forstå hva jeg mener.
Ginny Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 Har du sjekket kalsiumnivået ditt? Du kan få dårligere tenner hvis du har for lite kalsium..
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Men hva har tennene med en slankeoperasjon å gjøre? Jeg skjønner ikke... Anonymkode: 52fe8...3a5 1
Lhie287 Skrevet 6. juli 2021 Forfatter #7 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det erosjoner på grunn av reflux? Anonymkode: 4f39b...e3f For eksempel. Jeg lurer på hva andres erfaring er. Har endret teksten nå så det kanskje er lettere å forstå hva jeg spør om. Takk for svar!
Lhie287 Skrevet 6. juli 2021 Forfatter #8 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva har tennene med en slankeoperasjon å gjøre? Jeg skjønner ikke... Anonymkode: 52fe8...3a5 Jeg har hørt at noen sier de har opplevd mer skader på tennene etter gastric sleeve operasjon og lurer på om andre har erfaring med dette selv.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 Men for å få dårligere tenner må de nesten utsettes for noe. Regner med det er derfor du får spørsmålene om reflux (magesyre) eller kvalme (oppkast, magesyre). Hvis du har fått noe av dette pga. operasjon så kan jo det gå utover tennene. Må du plutselig ta medisiner som gir munntørrhet kan det også gå utover tennene. Har du begynt å drikke mer juice fordi du får i deg lite mat er det syren og sukkeret i juicen som ødelegger tennene. Anonymkode: aad0b...004 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men hva har tennene med en slankeoperasjon å gjøre? Jeg skjønner ikke... Anonymkode: 52fe8...3a5 Mulig det er fordi at man ikke får den næringen man trenger, som eks kalsium. Det er viktig å ta vitaminer og mineraler når man ikke får det gjennom kosten. Jeg har også hørt at slankeopererte er utsatt for dårlige tenner hvis de ikke tar tilskudd. Anonymkode: ea07c...e72
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #11 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men hva har tennene med en slankeoperasjon å gjøre? Jeg skjønner ikke... Anonymkode: 52fe8...3a5 Du spiser ofte. Ergo mer slitasje på tennene Jeg har ikke merket noe etter min gbp for snart 3 år siden Anonymkode: c3f7d...b32
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #12 Skrevet 7. juli 2021 Man må spise oftere slik at miljøet i munnhulen blir utsatt for et surt nivå oftere og lengre enn vanlig. Dette kan føre til at man er mer utsatt for karies. Dessuten er en av bivirkningene med slankeoperasjon at man kan få reflux som gjør at man kan få erosjoner også kalt syreskader på tennene. Anonymkode: ae7f0...56a
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 7. juli 2021 #13 Skrevet 7. juli 2021 (endret) Kostholdet er viktig etter et slikt inngrep, og man får lister over forbudte medisiner, slike som kan påvirke magen. Det gjelder en rekke smertestillende og betennelsesdempende medisiner, som f.eks Ibux og Voltaren. Noen bruker Nexium/somac en stund for å unngå plager. Kaffe kan være hardt for magen, grillet flesk + + og ellers bør man føle seg frem. Pasientene får god opplæring og masse informasjon om kostholdet. klarer man å holde seg til dette i tillegg til tilskudd, så får ofte tennene det bra. De fleste sliter med å ta opp viktige vitaminer og mineraler, og må ta tilskudd av dette resten av livet. Det er viktig å gå til jevnlig kontroll av nivåene. Endret 7. juli 2021 av Hvemsomhelst
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå