AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Hei. Fikk for to år siden konstantert HPV i livmorhalsen. Dette er en høyrisiko type i forhold til utvikling av livmorhalskreft. Har ikke hatt noe mer enn lette celleforandringer foreløpig som ikke skal behandles. Nå står det at 90% av alle med HPV vil kvitte seg med det automatisk etter 1-2 år. 10% av befolkningen vil ha en vedvarende infeksjon som kroppen ikke klarer å bekjempe. Disse menneskene vil være i risiko for livmorhalskreft. Des lengre infeksjon, des større sjanse for at viruset gir alvorlige celleforandringer eller kreft. Jeg har vært i langvarig forhold i 6 år så jeg har i vært fall hatt hpv lenger enn det. Jeg begynner å bli nervøs. Hvorfor går ikke viruset bort?? Jeg er redd jeg skal få kreft av dette. Er det noen andre som har hatt vedvarende hpv over flere år her? Erfaringer? 😰 Jeg har nylig tatt vaksinen som kan ha en effekt på bekjempelse av viruset, men det er enda ikke borte 😯 Anonymkode: 28e23...92b
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Heisan. Så kjedelig at du er vedvarende HPV- positiv, men tror ikke jeg ville ha engstet meg noe særlig! Husk at de fleste celleforandringene går somregel over ved at kroppen selv ordner opp og lette celleforandringer veldig vanlig. Ubehandlet lette celleforandringer tar somregel mange år før det utvikler seg til kreft. Det viktigste er å ha jevnlig kontakt med fastlegen eller gynekolog slik at de kan sørge for at du får behandling om nødvendig. ( med stor sannsynlighet trenger du ikke det) Jeg kjenner flere som har hatt hatt vedvarende HPV og de fleste har ikke fått høygradige celleforandringer! Kjenner noen som har hatt høygradige celleforandringer. De gikk til kontroll over tid og det gikk over etter noen måneder. Noen få endte opp med å få foretatt en konisering. Dette virket også veldig greit og har vært helt uproblematisk i etterkant. Det viktigste er å følge opp med jevnlige kontroller. Du skal se at HPV vaksinen også er på din side. Studier viser jo at kvinner med lette celleforandringer kan bruke HPV vaksine som behandling mot enkelte typer celleforandringer. Det beste du kan gjøre er å gå til jevnlige kontroller og la legen ta seg av dette. Da har du tatt kontroll og kan egentlig legge det bort mellom hver gang du sjekker opp❤️ Går du på kontroll så går det uansett bra! Anonymkode: c2fae...bb8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Har ingen tips, men er ikke redd som deg. ❤ Hatt hpv i flere år. Tatt vaksinen nå, en runde igjen. Ifl min gynekolog er sjansen for å få kreft veldig liten, og det tar lang tid. Og man blir fulgt godt opp så lenge man har hpv. Sender deg en klem ❤ Anonymkode: f39f2...767
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ingen tips, men er ikke redd som deg. ❤ Hatt hpv i flere år. Tatt vaksinen nå, en runde igjen. Ifl min gynekolog er sjansen for å få kreft veldig liten, og det tar lang tid. Og man blir fulgt godt opp så lenge man har hpv. Sender deg en klem ❤ Anonymkode: f39f2...767 Men er *like redd, skulle det stå. Anonymkode: f39f2...767
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har hatt hpv to ganger, begge gangene varte det i over 2 år. Det er ikke sånn at all hpv utvikler seg til noe skummelt. Det finnes mange hpv virus og ikke alle disse virusene er farlige. Anonymkode: 11fb4...91c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #7 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg har hatt hpv to ganger, begge gangene varte det i over 2 år. Det er ikke sånn at all hpv utvikler seg til noe skummelt. Det finnes mange hpv virus og ikke alle disse virusene er farlige. Anonymkode: 11fb4...91c Det er sant det, men jeg har nr. 16 som er desidert den verste typen mtp. kreft 🙈 TS Anonymkode: 28e23...92b
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #8 Skrevet 7. juli 2021 Er vel for sent med vaksine når man allerede er smittet? Anonymkode: 86e4c...3c1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå