Gå til innhold

Utekatt og underskriftskampanje

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Bor i et borettslag hvor det i løpet av siste 2 årene har blitt slik at det ikke er lov med kjæledyr. Du kan søke, og er det overveiende grunner for at du kan ha kjæledyr så kan styret godkjenne dette. Problemet er at om du da skaffer deg katt så kan den ikke være til sjenanse for andre, altså ikke være utekatt.

Vi har da fått lov til å anskaffe oss katter pga barna mine, og disse går pent i sele -heldigvis. Minstegutten her synes det er så trist at de ikke kan springe løs, da naboene som har bodd her lengre har utekatter og våre katter leker med noen av dem når de er ute. Det skal også legges til at det er mange utekatter i området hvor vi bor. Våre katter er kastrerte og chippa.

Nå vil minstemann (9 år) prøve lage et skriv for å samle underskrifter slik at styret i borettslaget tar opp igjen dette med utekatter. Han tenker at eierne kanskje bør pålegges å chippe og i hvertfall kastrere/sterilisere kattene FØR de er utekatter slik at det ikke blir markering og slosskamper.

Jeg har aldri vært flink til å ordlegge meg skriftlig og lurer på da om noen her inne kan komme med noen punkter både for og imot dette med utekatt i borettslag, slik at gutten min kan få litt å bygge skrivet sitt på? Eller komme med input til hva som bør være med for at dette skal bli tatt seriøst av andre beboere i borettslaget 😊

Tusen takk

Anonymkode: 6824d...c48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en sak som kan fremmes på generalforsamlingen i borettslaget. Underskriftskampanje er unødvendig.

Enten er det flertall i borettslaget for forslaget, eller så er det ikke det.

Anonymkode: ff981...4c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de med katt kan finansiere egne kattekasser for å prøve å forhindre at de går på do andre steder?

Anonymkode: 49de5...921

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje de med katt kan finansiere egne kattekasser for å prøve å forhindre at de går på do andre steder?

Begge mine har dokasse inne, men velger å gjøre fra seg ute, så er ingen garanti for at det faktisk funker.

Anonymkode: 7faf4...601

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er en sak som kan fremmes på generalforsamlingen i borettslaget. Underskriftskampanje er unødvendig.

Enten er det flertall i borettslaget for forslaget, eller så er det ikke det.

Anonymkode: ff981...4c3

Men om det var generalforsamling for ikke så lenge siden? Kan man skaffe underskrifter for å få til ekstra møte eller noe, eller må man bare vente til neste gang?

Anonymkode: 6824d...c48

AnonymBruker
Skrevet

Hva var grunnen til at det ble bestemt for to år siden at det ikke skulle være lov med katter med mindre man hadde grunnlag til å ha de?
Kan det være fordi katter pisser rundt omkring? Driter rundt omkring? Slåss, hyler rundt løpetid osv?
Kan det være pga noens kattehold som var til sjenanse for andre beboere?
Om du finner grunnen er det enklere å få endret et slikt vedtak om grunnen bak er endret.
Selv om dere tar ansvar for deres katter, finnes det nok av idioter med dyr som ikke tar ansvar.

Her jeg bor har flere naboer katt og det nyeste tilskuddet skulle jeg ønske var en innekatt. Den katten tar fugler hele tiden og legger gjerne fra seg i min hage. I tillegg skulle jeg sette opp fuglehus her da jeg pleide å mate fugler i hagen min, det gjør jeg ikke lengre da jeg ikke vil lokke fuglene til den fugledrepende nabokatten. Å ta på katten halsbånd med bjelle var visst en plage for naboen, selv om det ikke engang er testet ut av de. Så den katten skulle jeg helst likt at var en innekatt. Han pisser også på en annens nabo sine utemøbler, da de har innekatt og den sitter i vinduet rett ved møblene, ja katten er tatt på fersk gjerning når han gjør dette..
Så det er ikke alltid slik at en katt man tror ikke er til sjenanse for naboer ikke er det. 

Ser heller ikke helt forskjellen for hvorfor det er båndtvang på hunder, men ikke katter. Er folk mer redd for hundene sine enn for kattene? 

Og forresten, jeg er katteeier selv, men foretrekker å ha innekatter selv om dette krever med av meg som eier.

Anonymkode: 0d2b4...381

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg forstår deg slik at du tenker utendørs dokasser, for at kattene skal droppe bed og sandkasser? Det er faktisk ingen dårlig idé. Det er selvsagt ikke garantert at det vil fungere, men det er verdt et forsøk og er absolutt noe TS' barn kan ta med seg i et skriv.

Og TS, så flott at du støtter niåringen i å gjøre dette, det er en flott anledning for å lære om regler, lover, menneskets påvirkningskraft, riktige kanaler etc. 

Anonymkode: 2d1f2...fad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg forstår deg slik at du tenker utendørs dokasser, for at kattene skal droppe bed og sandkasser? Det er faktisk ingen dårlig idé. Det er selvsagt ikke garantert at det vil fungere, men det er verdt et forsøk og er absolutt noe TS' barn kan ta med seg i et skriv.

Og TS, så flott at du støtter niåringen i å gjøre dette, det er en flott anledning for å lære om regler, lover, menneskets påvirkningskraft, riktige kanaler etc. 

Anonymkode: 2d1f2...fad

Det var det jeg tenkte på ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Her må de jo ha fellesregler. Alle eller ingen får gå ute. De kommer ingen vei om dere hadde gått til sak.

Anonymkode: 071aa...2b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...