Gå til innhold

Nabo vekker meg med gressklipper

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i  blokk i et nabolag, og hver mandag morgen hører jeg gressklipperen 07. til rundt kl 10.00. Det skjer hver eneste mandag. Er det noe man kan få gjort med det her? Synes det er kjipt å våkne til det. Jeg må ofte lukke vinduet på rommet som følge av alt støyet som kommer av den gressklipperen.

Skjønner at det er viktig å behandle gresset om sommeren, men behøver man det hver mandag? Jeg har to jobber, og på mandag er min eneste dag hvor jeg jobber natt, så det hadde vært fint å kunne sove litt ekstra, enn å våkne kl 07.00 til en gressklipper. Jeg skjønner jo at det ikke er ulovlig, men kan man få gjort noe??

Anonymkode: 6700f...e24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo forsøke å sende en klage/anmodning om at klipping ikke starter før kl.9-10 på morgenen? Enig i at kl.7 er litt vel tidlig...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sov med ørepropper og lukket vindu?

Anonymkode: 5d0e7...0c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sov med ørepropper og lukket vindu?

Anonymkode: 5d0e7...0c9

Nei. Det er sommer, og det blir varmt med lukket vindu. Ørepropper har jeg prøvd, men ender alltid opp med å ta de av underveis når jeg sover. Lukket vindu er ikke et alternativ på sommeren når det er såpass varmt. 

AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (10 minutter siden):

Du kan jo forsøke å sende en klage/anmodning om at klipping ikke starter før kl.9-10 på morgenen? Enig i at kl.7 er litt vel tidlig...

Kan gjøre det. Han klippet helt frem til nå, fra kl 7. først nå ble han ferdig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan gjøre det. Han klippet helt frem til nå, fra kl 7. først nå ble han ferdig. 

Nå er det jo faktisk tirsdag og ikke mandag da..

men det finnes faktisk «lover og regler» på dette og de sier at etter 23.00 og før 07.00 skal det være stille. Så han har full rett til å klippe klokka 07.00. Jeg hadde ikke klippet så tidlig selvom det er lov av hensyn til naboene.. men det er jo alltids lov å ta det opp med han. Det skader jo ikke.

Anonymkode: e3fea...654

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

I sameiet hos oss er stilletid til kl. 8 om morgenen. Du kan jo sjekke reglene hos deg. 

Uansett kan du legge en vennlig lapp i postkassen og spørre om det er mulig å drøye det en time.

Anonymkode: 5b445...22f

• Liker 3
Skrevet

Er det vaktmester som klipper? Nabo i blokka? Nabo med privat eiendom i nabolaget. 

Man har lov å klippe plen på generelt grunnlag fra og med klokka 07.00. Man bryter ikke noen stilleregel da. 

Jeg forstår at det er fryktelig kjipt for deg å bli vekket så tidlig av gressklipping, men for andre er det like kjipt å bli vekket av denne klokka 11.00, når man har vært på nattevakt. Eller kjipt å sitte på verandaen med gjester når naboen plutselig tar kantmaskinen fatt.

I vårt nabolag, prøver jeg å ta hensyn til naboer i forhold til det å klippe plenen, men velger som regel å ta mest hensyn til dem jeg vet har de minste ungene, og foretrekker derfor å klippe plenen i tider hvor jeg vet at de ikke skal sove. Av og til vil dette krasje med andres behov for stilletid, men når man bor på min kant av landet, så må man også klippe når det er vær til det. Klipper aldri på søndager da.

I og med at jeg selv har jobbet turnus, vet jeg jo hvor vanskelig det er å sove når det klippe gress rett utenfor. Av og til løste jeg det med å reise på hytta. Vet de færreste har den muligheten, da hytta bare er 20 min unna, men jeg har også løst det ved å sove på andre rom for eksempel. Eller i stua. Alt etter som om man har familie i hus, eller ikke.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bor kommunalt, og her starter de alltid mellom 7-8 😜🤪

Anonymkode: 0066e...884

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan komme med en forespørsel om å begynne senere, men ikke så mye mer. Det som er fint er jo at det er en fast dag og tid, da kan du jo planlegge rundt det  

Jeg bodde i blokk i borettslag før med diger fellesplen om vaktmester klippet en gang i uka og brukte hele formiddagen på det. Bråkete og irriterende når jeg var hjemme i foreldrepermisjon og trengte søvn, men ikke så mye å gjøre med, han må jo få gjøre jobben sin. 

Anonymkode: 82430...002

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det jo faktisk tirsdag og ikke mandag da..

men det finnes faktisk «lover og regler» på dette og de sier at etter 23.00 og før 07.00 skal det være stille. Så han har full rett til å klippe klokka 07.00. Jeg hadde ikke klippet så tidlig selvom det er lov av hensyn til naboene.. men det er jo alltids lov å ta det opp med han. Det skader jo ikke.

Anonymkode: e3fea...654

Han gjorde det i går også. Og i går var det mandag 😁

AnonymBruker
Skrevet

Denne personen klipper nok gresset ifm jobb, og det er fullt lovlig å bråke fra kl 7.  Helt latterlig om du klager på dette, folk klager på alt mulig rart. Skal samfunnet liksom stoppe opp fordi folk vil sove lenge da eller? Dette må du bare akseptere. Men på søndager derimot er dette ikke lov.

Anonymkode: b3a3d...f12

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så mye folk har å klage på,altså. Å høre gressklipperen ute om sommeren på morgenen er da bare koselig!

Anonymkode: c8b9d...6c6

Koselig? Det er ikke uten grunn at de som klipper gresset bruker hørselvern.

Anonymkode: 7c354...9c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er hvorfor gressklippere må bråke så sinnsykt. Motoren i min Tesla X er så kraftig at den drar mange tonn vekt. Helt lydløst. Så det er ikke teknologien det står på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter kl 07 og før kl 23 har du (heldigvis!) ingenting du skulle sagt. Takler du ikke naboens gressklipper må du flyttet ut på landet uten nære naboer. FATTER ikke hvorfor folk skal klage på ALT, HELE tiden. I mitt nabolag finnes det naboer som til og med bruker gressklipperen på søndager! Og det rare er at ingen klager. Lurer på om det kanskje kommer avdet faktum at slike lyder hører sommeren til? Folk klager på det meste; hunder, gressklippere, barn, fugler, latter på terassen, hekkesakser… Flytt ut i gokk om dere ikke takler lyder rundt dere. Eller utvikle litt mer tåleranse. Det er nok av lange, mørke, kalde vinter-måneder der alle er inne 24/7 og man knapt nok registrerer at man har naboer. Hva med å slutte å syte og nyte at det er SOMMER, med de lydene det medfører?

Anonymkode: 0201d...1c9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som privatperson skjønner deg veldig, veldig godt! Det er kjipt å bli vekket grytidlig enten det er av gressklipper, snøfreser eller hylende unger...  De fleste drøyer nok å klippe til etter kl 08-09 og heller ikke etter kl 20 på kvelden, men det er ikke like lett for alle. Noen jobber skift og må få unna, andre har andre hensyn. 

Jeg jobber i et vaktmesterfirma og vi forsøker å klippe i borettslag etter kl 09. Likevel er det noen steder vi må starte å klippe kl 07 pga at vi ikke kan kanteklippe når parkeringsplasser er full av biler. I teorien hadde det vært supert å klippe kl 06 før morgenfuglene kom på jobb, men det kan vi altså ikke. 

Jeg skjønner deg som sagt godt, men det er lite du kan gjøre med det, annet enn å vise forståelse for at noen faktisk må få utføre jobben sin. 

Anonymkode: 5044d...6cd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jo,det er koselig å høre gressklipperen ute om sommeren. Da vet man at det er sommer!!! Du står da faen ikke oppi gressklipperen samtidig som du ligger i senga,gjør du vel? Eller når man sitter på verandaen mens far klipper gresset. 

Anonymkode: c8b9d...6c6

Og det er koselig å sitte på verandaen og høre jernbaneverket sprenge ut en ny togtunnel, For da vet man at fremtiden ser lys ut.

• Liker 2
Skrevet

Etter kl 7 starter dagen, og man kan ikke klage på støy. 

Beklager. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Spørsmålet er hvorfor gressklippere må bråke så sinnsykt. Motoren i min Tesla X er så kraftig at den drar mange tonn vekt. Helt lydløst. Så det er ikke teknologien det står på.

Psykologi. Selskaper velger ofte å beholde støynivået på produktene sine for at vi ikke skal få en falsk mistanke om at de ikke er så kraftige som de burde vert. 

Hvist vi er vant til at ting som virker har et vist støyvnivå, så er det kanskje ikke lurt fra et profitt-persketiv å bruke ny teknologi til å minimere lyden.  

Jeg tror det var phillips som ga ut samme støvsuger i lydfri og støyfull utgave noen år siden. Folk leverte tilbake den lydfrie i hopetall å sa den nesten ikke hadde noe sugekraft. Det var selvsagt ikke tilfellet. 

• Liker 2
Gjest Ringhalelemur
Skrevet

Jeg skjønner at det er irriterende, men det er jo ganske vanlig at reglene er at man kan «bråke» mellom 7 og 23. 

Det blir ikke lett å få gjort noe som helst i et nabolag hvis man må sjekke opp og ta hensyn til hvem som vil sove lenge på hvilken dag, hvem som har små barn som helst skal duppe midt på dagen, hvem som jobber på hjemmekontor og helst skulle hatt arbeidsro, hvem som har barn som skal legge seg tidlig - og Gud forby om noen gjør noe på en søndag. Det er rett og slett en av de tingene vi må tåle når vi lever i et samfunn med andre folk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...