Gå til innhold

Langvarig menstruasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nå hatt mensen i fire(!) uker, og begynner å bli lei. Noen dager er det nesten ingenting, men i natt var det helt vilt. Måtte opp to ganger og skifte, da jeg blødde gjennom stor O. B, og det lå blodspor etter meg ned og inn på badet. Trodde egentlig det hadde gitt seg, da det har vært ganske lite blødning de siste to dagene. Men neida. Er nok i overgangsalderen, men synes allikevel at dette er litt i meste laget. Både i forhold til mengder og hvor lenge det har vart.
Men har noen flere hatt det sånn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Rosendahl
Skrevet

Kjære deg 

Ikke spør på KG

Gå til legen din 

AnonymBruker
Skrevet

Tatt koronavaksine i det siste?

Anonymkode: 515ad...836

• Liker 2
Skrevet
Smuler_i_senga skrev (2 timer siden):

Har nå hatt mensen i fire(!) uker, og begynner å bli lei. Noen dager er det nesten ingenting, men i natt var det helt vilt. Måtte opp to ganger og skifte, da jeg blødde gjennom stor O. B, og det lå blodspor etter meg ned og inn på badet. Trodde egentlig det hadde gitt seg, da det har vært ganske lite blødning de siste to dagene. Men neida. Er nok i overgangsalderen, men synes allikevel at dette er litt i meste laget. Både i forhold til mengder og hvor lenge det har vart.
Men har noen flere hatt det sånn?

Jeg har hatt det omtrent sånn. Fikk da resept på Cyklokapron hos gynekolog, og da fikk jeg tilbake normale menstruasjoner igjen.

Gå til legen, det er sikkert hjelp å få.

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det høres veldig normalt ut. Helsenorge skriver det slik:  Uregelmessige menstruasjoner kan være et tidlig tegn på kommende menopause. Menstruasjonene kan både bli større og mindre i omfang. De kan vare lengre eller kortere, og det kan gå kortere eller lengre tid enn vanlig mellom hver gang blødningene inntreffer. Alt dette er normalt. Får du imidlertid svært store menstruasjonsblødninger, det vil si at du for eksempel må skifte bind eller tampong hver time, bør du oppsøke fastlege eller gynekolog. Det samme bør du gjøre dersom du får blødninger etter sex eller mellomblødninger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tatt koronavaksine i det siste?

Anonymkode: 515ad...836

Ja, for en uke siden, men dette begynte tre uker før det. Men har hørt at blødninger er en bivirkning, så kan godt være det kom oppå det andre 😐

AnonymBruker
Skrevet

Siden det er en unormal lang blødning, selv om du er i overgangsalder, så bør du ta en tur til legen. Ta celleprøve og kanskje henvises gynekolog. Kan jo være polypper, muskelknuter osv.

Anonymkode: 8b9d1...097

• Liker 1
Gjest Elder Millennial
Skrevet (endret)

Jeg fikk det problemet etter mange år med p-stav. Først hadde jeg ikke skikkelig mens på flere år, så da jeg først fikk den hadde jeg det mer eller mindre kontinuerlig i flere måneder.  Måtte bare ta den ut for jeg orket ikke å ha det slik. Det gikk bare en måneds tid etter jeg tok den ut til jeg var tilbake i vanlig syklus igjen. Aldri mer hormonell prevensjon for meg 😳

Du bør fortsatt til lege da for å sjekke ut hva grunnen kan være, og kanskje sjekke etter eventuell jernmangel. 

Endret av Elder Millennial
Skrevet

Jeg har aldri brukt p-piller eller p-stav eller spiral, og har stort sett hatt lik oppførsel på mensen de siste 20 årene, så skylder på overgangsalderen. Og alvorlig jernmangelaneni har jeg hatt i de siste fire årene, så det blir en tur til legen så fort det er ledig time. Men det virker som mengden blod øker utover kvelden. På dagen i dag, var det knapt nok behov for å skifte noe som heist, men i kveld gikk det to timer før det måtte byttes stor O.B. Blir spennende å se hva natta bringer 🤔

Skrevet
Rosendahl skrev (14 timer siden):

Kjære deg 

Ikke spør på KG

Gå til legen din 

Ja, det blir en tur til legen, men det er jo tre ukers ventetid 😳

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...