Gå til innhold

Utdrikningslag, hvor mye spanderer forloveren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er forlover til min bestevenninne som skal gifte seg neste vår. Og jeg tenker så smått på utdrikningslaget. Jeg har ikke den feteste lommeboken, men vil absolutt gi bruden den beste dagen som mulig. Så har begynt å spare. Men hva er det forventet at jeg skal spandere, og hva kan jeg håpe på at de andre blir med å betaler?  Hadde tenkt noen aktiviteter som paintball, innspilling av en sang i studio, klatrepark og så blir det mat og drikke langs med. Tror også vi må leie en buss og lokaler til festen på kvelden.

Anonymkode: 83fe5...93f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett opp et budsjett for dagen og liste over hvem som skal være med. Jeg var med i et utenbys utdrikningslag for noen år siden. Bruden og de fleste av deltagerne bodde i byen vi dro til. Alle deltagerne vippset 500 kr hver som dekket mat, drikke, billetter og diverse den dagen. 

Ikke vær redd for å spørre om hjelp til praktiske ting og evt om folk kan ta med forskjellige matretter/lage punsj. Spesielt de lokale bør kunne trå til litt ekstra. 

Anonymkode: acc68...95b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i noen utdrikningslag hvor alt fordeles likt på de som blir med, og så har gjerne forlovet stilt med hus ( som de da har pyntet og gjort klart, og har brukt tid på det) og kanskje en hjemmelagd kake i tillegg.

Jeg syns ikke forlover skal betale for alt eller for det meste en gang. Finn ut hvor mange dere blir, tenk over aktiviteter bruden har lyst til, og spør åpent om hva folk er komfortable med å betale. Personlig syns jeg alt over 500 kr er mye, da skal det være noe spesielt. Husk at mange sikkert skal i bryllupet også, og kanskje må betale overnatting, ny kjole, gave osv. Vær med på å holde budsjettet nede.

Anonymkode: b5eda...0de

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes et utdrikningslag skal deles likt på alle deltagere, og at man må legge lista slik at alle har råd til å være med mtp. kostnader. Synes ikke forlover skal ta noen ekstraregning, men som en nevnte her tidligere så er det ikke uvanlig at forlover stiller hus til disposisjon for fest. 

Anonymkode: ceb9b...f65

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det vanlig å dele likt på alle deltagerne, men forlover legger ekstra innsats i å gjøre klart/holder hus/goodie bag til bruden e.l

Anonymkode: ec432...1c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var vanlig at summen for utdrikningslag ble delt likt på alle deltakerne, bruden betaler deltakerne for. Og så er det jo forlover som planlegger og steller i stand, det blir liksom forloveren sitt bidrag da 😊 har iallefall ikke vært slik at forlover har betalt noe mer for å arrangere enn deltakerne i de utdrikningslagene jeg har vært i. 

Anonymkode: 4ca5b...53a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tre aktiviteter blir fort dyrt! Og det vil bi vanskelig å passe tiden og rekke av gårde til neste. Og når skal man presse inn maten? 

Et perfekt utdrikkingslag for meg, hadde vært:

1. Suprise brunch/ litt sen campagne-frokost (gjerne hos meg selv eller en venninne i nærheten). Ok å få tid til å våkne, ta en dusj, finne klær ol. slik at man vil føle seg vel resten av dagen. La oss si kl. 1100-1300. 

2.  En aktivitet. Tenk på hva bruden liker. Noe rolig? Malekurs? Eller mer action som klatrepark? Tidsbruk inkl transport: ca 1300-1600. Her kan man også ha backup om tiden går raskere enn man tror. 

3. F.eks rebusløp for å finne neste stopp. La oss si 1600-1730. 

4. Vinsmaking/drinkkurs inkl noe enkel mat (f.eks enkel tapas). Kanskje man kan bestille en hjem til seg. Da blir det billigere om man order maten selv. Også blir det tid for å skifte klær for de som ønsker etter aktivitet. Kanskje ferdig rundt 1930. 

5. Videre på byen. Spise middag / eller kanskje noe litt enklere alt ettersom hva som blir spist tidligere på dagen. F.eks er italiensk pizza alltid godt. Også videre på bar/nattklubb (der hvor du tror bruden liker seg best). Hjem når bruden er klar. 

 

Det kan være lurt å spørre deltakerne hva de tenker om pris. Synes også det kommer an på i hvor god tid i forveien de er invitert. Da får man jo tid til å spare litt. Legg gjerne opp til at det er mulig med drikkepauser på veien (noe medbrakt) slik at ikke alt må kjøpes ute. Så får du vurdere om summen rekker over for alt, eller om du vil legge til litt. Har man et måltid hjemme så er jo det noe du kan velge å gjøre billigere. Eller dere kan lage litt hver. Vet noen opererer med at alle gjestene kjøper en drink til bruden, men det blir fort krøll. Det letteste er å f.eks øke beløpet med 100kr per pers. Også har du litt i bakhånd om du plutselig skulle gå tom. 

Anonymkode: 4f213...6f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 22.36):

Jeg er forlover til min bestevenninne som skal gifte seg neste vår. Og jeg tenker så smått på utdrikningslaget. Jeg har ikke den feteste lommeboken, men vil absolutt gi bruden den beste dagen som mulig. Så har begynt å spare. Men hva er det forventet at jeg skal spandere, og hva kan jeg håpe på at de andre blir med å betaler?  Hadde tenkt noen aktiviteter som paintball, innspilling av en sang i studio, klatrepark og så blir det mat og drikke langs med. Tror også vi må leie en buss og lokaler til festen på kvelden.

Anonymkode: 83fe5...93f

Det du har planlagt der blir iallefall svindyrt!!

Anonymkode: 9618a...18e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som ikke hadde utdrikningslag? Føler meg litt spesiell på en dårlig måte. 

Jeg har bare to gode venninner, men likevel.. 

Uansett lykke til med deres. 

Anonymkode: 9268f...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har skrevet, del på antall deltakere. Pass også på å høre med dem om hva de eventuelt har råd til å bruke før du planlegger.

Jeg sa ja til et utdrikningslag en gang for så å bli presentert for en regning på 2000 kr etter å ha takket ja.

Jeg var såpass ung på den tiden og hadde kun vært i et utdrikningslag tidligere og da var det "bare" en fest, hvor alle deltakerne tok med en kake eller noe mat til felles for alle og egen drikke.

Jeg tenkte derfor ikke tanken på at jeg skulle måtte betale flere tusen for å sende en blivende brud på spa hotell i et utdrikningslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de som sier at man deler på prisen. Og 3 aktiviteter høres ut som mer stress enn kos. 

Anonymkode: 08ae0...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun opplevd at brudens kostnader deles på antall deltagere.

Ser også flere skriver her på KG at alt over kr 500 er mye, men man får jo ingenting for kr 500. Samtidig støtter jeg alle de som skriver at de tre aktivitetene du nevner virker til å å være kitt i overkant.

I min omgangskrets så koster utdrikningslag ca 1000-1400, inkl middag. Med alkohol så kan du plusse på litt ekstra. Gutta bruker mer, kan du iallefall slenge på en tusenlapp.

Anonymkode: 32e92...7c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har kun opplevd at brudens kostnader deles på antall deltagere.

Ser også flere skriver her på KG at alt over kr 500 er mye, men man får jo ingenting for kr 500. Samtidig støtter jeg alle de som skriver at de tre aktivitetene du nevner virker til å å være kitt i overkant.

I min omgangskrets så koster utdrikningslag ca 1000-1400, inkl middag. Med alkohol så kan du plusse på litt ekstra. Gutta bruker mer, kan du iallefall slenge på en tusenlapp.

Anonymkode: 32e92...7c1

For å svare på litt mer av der du spør om: alle forloverne har spandert noe ekstra, men hovedutgiften til bruden har blitt fordelt.

En forlover spanderte hotellovernatting på bruden dagen før, ei annen spanderte en spabehandling, to forlovere stod for drinkene til bruden på byen ol.

Anonymkode: 32e92...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det skal deles likt, men maks 600 pr hode. Så inviter og planlegg ut ifra antall som vil delta. Luksus som leie av buss og eget festlokale tror jeg du bør droppe. 

Anonymkode: 5b5d6...a39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrangerte nettopp utdrikkingslag for min bestevenninne, vi er fire forlovere, så jeg var jo ikke alene. Men vi tok 700 for de som skulle være med hele dagen, og dette dekket da billett til dagens aktivitet, brudens mat og drikke (både med og uten alkohol) og pynt og snacks til festen på kvelden. Så tok vi 200 for de som kun kom til festen, som da dekket mat og drikke, pynt og snacks. Vi lånte en litt stor bil (8-seter, minnet veldig om en russebil), og holdt festen hjemme hos den ene forloveren. Satte opp partytelt i hagen, og bestilte pizza. Planen var egentlig grillmat, men siden været var så dårlig droppet vi det. 
En liten del av pengene som ble betalt inn, går også inn til en gave hun skal få senere, med minner fra både bryllup og utdrikkingslag. 

Vi fire forlovere betalte også 700, så vi delte det helt likt mellom alle. Det er vanlig at bruden får alt av drikke, mat og aktiviteter gratis, hun skal ikke ha noen utgifter denne dagen. 
 

Anbefaler deg å holde deg til en aktivitet, ellers kan det fort bli veldig dyrt. Å leie lokale trenger ikke nødvendigvis koste massevis av penger, går an å undersøke litt rundt omkring, men det billigste er å låne hus/hytte/leilighet til noen du kjenner. Vi lånte huset til foreldrene til ene forloveren. Å leie en litt stor bil trenger heller ikke å koste veldig mye, men du må undersøke priser rundt om kring. Får du tak i noen som kan kjøre gratis, sparer du litt der. Ene forloveren til venninnen min kjørte siden hun uansett ikke hadde tenkt å drikke, så vi sparte litt penger der. 
Ta lik pris for alle som deltar, mellom 500 og 1000 er vanlig, men de fleste synes en 1000-lapp er dyrt, så jeg hadde prøvd å legge meg godt under det. 
 

Vi hadde en veldig vellykket kveld, alle dro hjem blide og fornøyde, og bruden selv sa det hadde overgått alle hennes forventninger. Så snakk med bruden, finn ut litt hva hun ønsker seg og hva som er helt uaktuelt. 

Anonymkode: 87dd4...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg aldri har vært i et utdrikkningslag som var under 1000,- og det har vært helt greit for meg. Vet alltid om det i god tid så jeg rekker å spare. Har til og med vært i 2 forskjellige utdrikkningslag som var en helg i utlandet på hennholdsvis 4000,- og 5000,-. 

Ellers er jeg enig med de fleste her i at det ikke er forlover men deltagere som deler på prisen og at 3 aktiviteter kan bli litt mye stress. Ellers trenger dete ikke leie et lokale på kvelden, vær hjemme hos en av dere på kvelden. Hyggeligere er det også :) 

Anonymkode: 88834...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som alle andre her nevner. Det vanlige er at alle som deltar, deler på kostnaden. (Unntatt bruden, selvfølgelig, hun blir påspandert alt. )

Pass på at det blir hyggelig, og ikke stress! Det er viktig at bruden koser seg, men det er også viktig at gjestene føler at de får noe igjen for det de betaler inn. 
Og det er gjerne viktigere for bruden at alle deltar, enn at det er dyre aktiviteter. Så snakk med de som skal være med, og sjekk hva de tenker om prisnivå.

Har vært med på flere utdrikningslag, der det "mest horrible" var et der flere av oss presiserte til forlover at vi hadde dårlig råd, og at det burde holdes relativt billig. Og så endte hun med flere dyre aktiviteter, noen av dem kun for henne selv og bruden, slik at kostnaden for alle ble veldig høy. Og flere hadde nesten ikke råd til å komme, og var skuffet over at det vi fikk igjen for pengene, var en taxi-tur, og en toro-gryte med opptinte rundstykker. 
Det beste hadde aktiviteter som alle var med på, og en skikkelig hyggelig fest, og kostet veldig lite pr deltager. Mulig det ble litt billigere fordi bruden ikke drakk alkohol også.

Anonymkode: 6d398...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...