Gå til innhold

Når kan katter kasteres?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Google sier forskjellig, jeg leser 4mnd, 6mnd eller når de er over så og så mange kilo.

Jeg får to kattunger i august som er kullsøsken. En gutt og ei jente. Vil jo kastrere de så fort som mulig ☺️ 

Ellers tar jeg imot masse tips som fersk katteeier 😀 

Anonymkode: 2735c...51b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjempefint du skal kastrere! Ring rundt til dyreklinikker og hør. Noen har 2 kg grense, andre går etter antall mnd. Men hannkatter kan fint kastreres fra 6 mnd, da har steinene garantert vandret ned i pungen. Hunnkatter kan kastreres fra 4 mnd

Anonymkode: d7085...3c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen dyreklinikker kan kastrere veldig tidlig. Den jeg har i nærheten ville ikke kastrere frøkna mi før hu var 9 mnd 🙄 det er bare fordeler ved å få kastrert tidlig, mange kan kastrere ned i 3-4 mnd alder, men det er avhengig av dyrlegen 

Anonymkode: 9cb01...d3e

AnonymBruker
Skrevet

Vi kastrerte vår hannkatt da han var 4 mnd (han er 7 mnd i dag). Tror de gikk mest på vekt. Han var 2,5 kg på operasjonsdagen. Fikk beskjed om at han måtte være minst 2 kilo :) 

Ellers er det viktig å starte tidlig med alt du «vil» at de skal kunne.

Pass på å begynne tidlig med å børste dem, så de blir vant til det.

Er du opptatt av at de skal kunne luftes i sele/bånd eller være med på bilturer, start med tilvenning av dette tidlig.

Kattunger er herlige. De vokser opp veldig fort, så det siste tipset er egentlig bare å nyte de små øyeblikkene :ninuskapus:

Anonymkode: c4909...22a

Skrevet

Katter kan kastreres ganske tidlig. Enkelte steder gjør de det allerede ved to-tre måneders alder, men ofte vil norske veterinærer at katten når 2kg på vekta før de kastrerer, mest fordi de da tåler narkosen bedre enn når de veier mindre.
De fleste katter når 2kg på vekta mellom 4 og 6 måneders alder.
Våre to yngste var såvidt 5 måneder da de traff 2kg på vekta og vi bestilte time for kastrering.

Skrevet

Du må nesten bare ringe en klinikk i nærheten. Men ikke godta en gammeldags veterinær som sier 9-12 mnd, da er hokatten din drektig for lenge siden, så det går selvsagt ikke.

Tror  de fleste dyrleger opererer med 2 kg.

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (2 timer siden):

Du må nesten bare ringe en klinikk i nærheten. Men ikke godta en gammeldags veterinær som sier 9-12 mnd, da er hokatten din drektig for lenge siden, så det går selvsagt ikke.

Tror  de fleste dyrleger opererer med 2 kg.

Man slipper da selvsagt ikke katten ut før den er kastrert uansett da 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man slipper da selvsagt ikke katten ut før den er kastrert uansett da 

Stemmer, men her har TS en katt av hvert kjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...