Gå til innhold

Mysimba - erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 
jeg startet opp på Mysimba på lørdag. Lørdag gikk fint, ingen plager. 
søndag, slapp og trøtt og Mega irritabel. 
i dag er jeg kvalm. Har en vond smak i munnen, snus smaker drit, kaffe smaker såpe, brus smaker dårlig smaksatt vann med kullsyre. 
jeg er litt susete, glemmer hva jeg skal/holder på med etc. 

I tillegg spiser jeg jo mye fordi jeg blir kvalm, og når jeg blir kvalm pleier jeg å dempe det med mat, og det hjelper nå også.. 

til dere som har prøvd/går på dette. Har det blitt bedre? Skal jeg «holde» ut bivirkningene og vente, eller bør jeg ta kontakt med legen? 
jeg skal prøve Mysimba før jeg evt kan få saxenda.. min mor og svigerinne fikk gå direkte på saxenda. Jeg har høyere bmi, men jeg fikk hos fastlege, de fikk hos en spesialist i forbindelse med stoffskifteproblemer..

jeg sliter med å se hvordan jeg skal klare å fungere på jobb, for hjernen min er helt tåke… 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut facebookgruppen Mysimbabruker Norge eller no sånt. Der står det masse om bivirkninger ol

Anonymkode: 3dc83...90c

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har sett litt, men blir ikke klokere og det er totalt kaos der inne for å finne ut av noe.. og jeg ønsker ikke å spørre med fullt navn. Så tenkte jeg kunne høre litt her inne, og kanskje få noen sin erfaring her….

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er inne i min tredje uke, og holder meg foreløpig på 2 tabletter dagen nå fordi det fungerer. 
Fikk anbefalt av legen å ta tablettene med mat, frokost og middag, da det skal motvirke kvalme, oppkast og søvnproblemene som kan forekomme. 
Fra første tablett forsvant søtsug og overspising, har ikke rørt noe med sukker siste to ukene, og spiser mindre porsjoner.
Av bivirkninger har jeg opplevd litt kvalme, vondt i magen (spesielt nå siste dagene, men ikke sterke magesmerter), rare drømmer og våkner lettere om morgenen. Merket litt svimmelhet i starten, men avtok raskt.

Anonymkode: 7a3cd...674

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når går «fyllesjuka» over??!! 😔🤯🤢 dag 5 og svimmel/fyllesjuk…. 

Anonymkode: 3dc83...90c

Skrevet

Du finner kanskje noe info her? 

• 3 uker senere...
Skrevet
Cryville skrev (På 5.7.2021 den 15.16):

Hei! 
jeg startet opp på Mysimba på lørdag. Lørdag gikk fint, ingen plager. 
søndag, slapp og trøtt og Mega irritabel. 
i dag er jeg kvalm. Har en vond smak i munnen, snus smaker drit, kaffe smaker såpe, brus smaker dårlig smaksatt vann med kullsyre. 
jeg er litt susete, glemmer hva jeg skal/holder på med etc. 

I tillegg spiser jeg jo mye fordi jeg blir kvalm, og når jeg blir kvalm pleier jeg å dempe det med mat, og det hjelper nå også.. 

til dere som har prøvd/går på dette. Har det blitt bedre? Skal jeg «holde» ut bivirkningene og vente, eller bør jeg ta kontakt med legen? 
jeg skal prøve Mysimba før jeg evt kan få saxenda.. min mor og svigerinne fikk gå direkte på saxenda. Jeg har høyere bmi, men jeg fikk hos fastlege, de fikk hos en spesialist i forbindelse med stoffskifteproblemer..

jeg sliter med å se hvordan jeg skal klare å fungere på jobb, for hjernen min er helt tåke… 

Skrevet

Jeg har gått på Mysimba i nesten tre uker. Matlysten har forsvunnet. Første uke var jeg svært trøtt og svimmel. Det fortsatte i uke to. I uke tre, når dosen er trappet opp til tre tabletter daglig, begynte svært ekle bivirkninger som besvimelse og nummenhet. Nummenheten artet seg som prikking i hele kroppen, som når benet sover. Jeg kommer ikke til å fortsette med disse tablettene. Vekttapet er ubetydelig

AnonymBruker
Skrevet
Siba29 skrev (29 minutter siden):

Jeg har gått på Mysimba i nesten tre uker. Matlysten har forsvunnet. Første uke var jeg svært trøtt og svimmel. Det fortsatte i uke to. I uke tre, når dosen er trappet opp til tre tabletter daglig, begynte svært ekle bivirkninger som besvimelse og nummenhet. Nummenheten artet seg som prikking i hele kroppen, som når benet sover. Jeg kommer ikke til å fortsette med disse tablettene. Vekttapet er ubetydelig

Mysimba er jo et ganske skummelt medikament det virker jo inn på hjernen. Skjønner godt at du ikke har lyst til å fortsette på de. Når man ikke får de når man har hatt en "skade" på/i hodet så sier jo det sitt. :sjokkbla:

Er du ferdig med å gå ned i vekt eller skal du over på noe annet? 

Anonymkode: 46218...d7a

Skrevet

Det står jo at man ikke skal slutte uten videre. Jeg får snakke med legen. Er ikke ferdig med vektreduksjonen, men vet ikke om det er verdt det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske normalt med slike bivirkninger i tilvenningsfasen. I stedet for å døyve kvalmen med mat er det vel meningen at du skal spise mindre. At snus ikke smaker er vel bare positivt, det samme med brus, det er ikke akkurat bra for deg det heller. Jeg er på nedtrapping nå, tar bare en om dagen, da jeg nettopp har byttet til Saxenda. Har tatt full dose ca. et år, men bytter pga. manglende vektnedgang. Hadde ingen spesielle bivirkninger etter å ha vent meg til full dose. 

Anonymkode: 7c2df...c03

• Liker 1
Skrevet

Bruker verken snus eller brus. Døyver ikke kvalmen med mat heller. Men slik svimmelhet som jeg har opplevd kan være farlig i gitte situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Har gått på Mysimba siden begynnelsen av juni. Hadde ingen særlige bivirkninger før jeg var på 2 x 2 tbl. Da fikk jeg ekstremt kløe på armer og bein, svette og fikk menstruasjonslignende blødninger. Er 10-12 år siden jeg kom i overgangsalderen og mensen ble borte, så blødninger var noe jeg ikke ville ha.

Gikk da over til 1 x 1 tbl, og da forsvant blødningene. For kløen tok jeg Zyrtec, og da forsvant kløen. Svetter gjør jeg fortsatt, men det kan jeg leve med. Det er jo så varmt for tiden, så det kan hende jeg svetter mindre når den ekstreme varmen forsvinner. 

Anonymkode: bba72...5e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk heldigvis ikke noe særlig bivirkninger av mysimba, men heller ingen virkning. Har begynt på Saxenda nå

Anonymkode: 9d557...774

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på mysimba i 3 perioder. Første gangen gikk jeg faktisk opp i velt, andre gangen sto det stille og tredje gangen var jeg mer motivert å innså at det var bare ett hjelpemiddel. Gikk ned 10 kg relativt raskt, men så sto det stille i flere mndr. Valgte å slutte pga bivirkningene. Gikk over til Ozempic. Føler det virker bedre 🙂 Har gått på ozempic siden september i fjor og har gått ned 20kg hittil 🙂

Anonymkode: a6cf8...a47

AnonymBruker
Skrevet
Siba29 skrev (18 timer siden):

Bruker verken snus eller brus. Døyver ikke kvalmen med mat heller. Men slik svimmelhet som jeg har opplevd kan være farlig i gitte situasjoner.

Mitt svar var til TS som forhåpentligvis kanskje har merket litt bedring nå. 

Anonymkode: 7c2df...c03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...