Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid gjennom prøverør, og har hatt noen ultralyder for å roe meg selv ned. Skal ha ultralyd på torsdag, uke 12. Da skal vi sjekke nakkefold og lignende. Lurer på om alt ser bra ut, er det da ganske utelukket at barnet ikke har en alvorlig sykdom/kromosonavvik? 
Kan man risikere å fortelle familien om graviditeten i uke 12, for å deretter finne ut at barnet ikke er levedyktig i uke 18, Som følge av trisomi 13 eller 18?

Anonymkode: bff12...bf1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er flere ting som kan avdekkes først senere. En venninne av meg fikk beskjed om feil på hjernen på en UL hun var på i uke 16. Dette selv om uke 12 så bra ut. Og har jo lest om flere som har fått dårlig nytt på ordinær ultralyd i uke 18. Så er nok først etter denne sjekken at man får en komplett status.

Anonymkode: 56464...31a

AnonymBruker
Skrevet

Som regel er det trygt etter uke 12. 

Jeg hadde nok valgt å dra til ultralyd i uke 12 hos en lege/gynekolog som kanskje lettere kan oppdage hjertefeil eller liknende. Det vanlige er at man går til jordmor? Jeg var på ultralyd i uke 16 hos jordmor som at alt så så fint og bra ut. På ordinær ultralyd i uke 19 var ingenting som det skulle og jeg måtte avbryte svangerskapet. Mitt tilfelle var nok veldig uvanlig. Men i neste svangerskap stolte jeg ikke på noe frem til ordinær ultralyd.

Anonymkode: 6ed7f...5ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er gravid gjennom prøverør, og har hatt noen ultralyder for å roe meg selv ned. Skal ha ultralyd på torsdag, uke 12. Da skal vi sjekke nakkefold og lignende. Lurer på om alt ser bra ut, er det da ganske utelukket at barnet ikke har en alvorlig sykdom/kromosonavvik? 
Kan man risikere å fortelle familien om graviditeten i uke 12, for å deretter finne ut at barnet ikke er levedyktig i uke 18, Som følge av trisomi 13 eller 18?

En del ting blir heller ikke avdekket før etter fødsel. 

Anonymkode: 83f16...465

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså det finnes sykdommer der alt ser fint ut på tidlig UL, OUL, alle tester etter fødsel osv og så rundt 2-års alder så mister de evne til å snakke, gå, puste på egenhånd osv. Man kan aldri utelukke noe 100% sikkert.

Anonymkode: 57478...894

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å skremme deg. Jeg hadde UL i uke 12, alt så fint ut. Så i uke 18 så de at baby manglet et organ, så det var ikke forenlig med liv. Måtte avbryte svangerskapet i uke 19

Anonymkode: 3da4e...4c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke for å skremme deg. Jeg hadde UL i uke 12, alt så fint ut. Så i uke 18 så de at baby manglet et organ, så det var ikke forenlig med liv. Måtte avbryte svangerskapet i uke 19

Så fælt :( Når var dette? Rart dem ikke så det på ultralyd i uke 12 at den manglet et organ? 😞

Anonymkode: 0968d...4cd

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen garantier. Barnet kan være friskt og fint og få alvorlig sykdom når som helst. Du må forsøke å finne ro i at ting går bra og ikke ta sorger på forskudd. Din uro overføres ditt barn og det i seg selv er en trussel for god helse.

Anonymkode: f9193...24f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske trygt etter uke 12, men det er jo aldri noe garantier for at det ikke blir oppdaget noe senere, barnet dør i magen, barnet blir sykt osv. men det må du prøve å ikke tenke på.. Det er aldri noen garantier når barnet er ute heller, dessverre

Anonymkode: 7a9fd...3e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bestille NIPT test fra utlandet for å teste om fosteret har genfeil. Testene er 99% sikre. Det koster ca 5000 kr. Jeg vet om noen med normal ultralyd i uke 12 hvor det senere ble oppdaget trisomi 18 og 21 (to forskjellige tilfeller). Det hender også at de avdekker andre ting senere en uke 12. Det er veldig uvanlig, heldigvis. 

Anonymkode: f69e6...a97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så fælt :( Når var dette? Rart dem ikke så det på ultralyd i uke 12 at den manglet et organ? 😞

Anonymkode: 0968d...4cd

Hadde jeg vært på UL i uke 14 kunne de kanskje sett det. Det skjedde tidligere i år.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke se alle organer og funksjoner på ultralyd i uke 12. Nå bor jeg i et land som systematisk sjekker for trisomier ved første ordinære ultralyd (uke 12), men det er en god del andre ting man ikke kan se. MEN; sjansen ER liten. Det er slitsomt å bekymre seg i hjel for noe man ikke kan gjøre noe med heller. Dessuten synes jeg det stigmaet med å skulle skamme seg og holde det skjult om man må ta en senabort, bør vekk. Det er ute av våre hender, vi designer ikke babyene våre selv. Og det er ingenting galt med å annonsere en graviditet selv om man ikke er 100% sikker. 

Anonymkode: decf3...140

AnonymBruker
Skrevet

Pass på som noen skriver over at du får fosterdiagnostikken utført av lege med erfaring på området, ikke jordmor for den undersøkelsen. For meg har det hjulpet å forholde meg til/stole på de som faktisk ser/kjenner min kropp, altså de som undersøker og behandler, samt å stole på statistikken. Ifølge denne artikkelen blir det funnet avvik hos kun 3% av alle svangerskap, og da er jeg usikker på om hvor mange av de som har vært på fosterdiagnostikk uke 12. NB. Artikkelen er fra 2015, men kan ikke skjønne det skal være store endringer. https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/graviditet-og-f%C3%B8dsel/graviditet/artikkel/dette-sjekkes-pa-ultralydundersokelsen/69025434/amp

Jeg har selv etter mange prøverørsforsøk blitt gravid og vet med mine sjanser at jeg ikke vinner i lotto igjen for å si det sånn. Valgte å ikke ta NIPT test. Fikk to tidlige ultralyder av klinikken, så gikk vi privat til en overlege med lang erfaring i fosterdiagnostikk uke 12. Han sa når alt var bra da var det minimal sjanse for at noe var galt med fosteret, selv om selvsagt muligheten for at noe først kan ses etter fødsel er alltid tilstede. Hos meg var alt bra også uke 18, noe som ifølge artikkelen da gjelder for 97% av resten og. 

Nå har jeg begynt å bekymre for meg for tidlig fødsel men fant noe betryggende statistikk på at det var svært få som gjorde det (under 5% mener jeg). Prøver å slå meg til ro med at bekymringene har bare startet og at det alltid vil være plenty å bekymre seg for når man får barn, så det å prøve å roe ned meg selv med ekspertuttalelser og statistikk hjelper meg i alle fall. Og ikke minst ikke lese for mye på forum og Internett 😅

Det går helst bra!! Håper du får en fin opplevelse på ultralyd og føler deg ivaretatt og godt undersøkt. Og at du klarer å slappe mer av etterhvert 😊 gratulerer med graviditeten! 

Anonymkode: bcd29...631

AnonymBruker
Skrevet

Her ble det ikke oppdaget alvorlige avvik før uke 19 på OUL

Anonymkode: 83e3b...451

AnonymBruker
Skrevet

Nå har du fått mange svar fra folk som har oppdaget alvorlige avvik på oul, så da skal du få svar fra meg også. Jeg har to friske barn, ble ikke oppdaget noe på tidlig ultralyd, ikke noe på oul, og heller ikke noe etter fødsel. Er nå 3 og 6 år. Sånn, nå har du fått svar fra en hvor alt gikk bra. Garantier får du aldri, men mest sannsynlig går det bra når alt er bra i uke 12.

Anonymkode: 36666...beb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Pass på som noen skriver over at du får fosterdiagnostikken utført av lege med erfaring på området, ikke jordmor for den undersøkelsen. For meg har det hjulpet å forholde meg til/stole på de som faktisk ser/kjenner min kropp, altså de som undersøker og behandler, samt å stole på statistikken. Ifølge denne artikkelen blir det funnet avvik hos kun 3% av alle svangerskap, og da er jeg usikker på om hvor mange av de som har vært på fosterdiagnostikk uke 12. NB. Artikkelen er fra 2015, men kan ikke skjønne det skal være store endringer. https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/graviditet-og-f%C3%B8dsel/graviditet/artikkel/dette-sjekkes-pa-ultralydundersokelsen/69025434/amp

Jeg har selv etter mange prøverørsforsøk blitt gravid og vet med mine sjanser at jeg ikke vinner i lotto igjen for å si det sånn. Valgte å ikke ta NIPT test. Fikk to tidlige ultralyder av klinikken, så gikk vi privat til en overlege med lang erfaring i fosterdiagnostikk uke 12. Han sa når alt var bra da var det minimal sjanse for at noe var galt med fosteret, selv om selvsagt muligheten for at noe først kan ses etter fødsel er alltid tilstede. Hos meg var alt bra også uke 18, noe som ifølge artikkelen da gjelder for 97% av resten og. 

Nå har jeg begynt å bekymre for meg for tidlig fødsel men fant noe betryggende statistikk på at det var svært få som gjorde det (under 5% mener jeg). Prøver å slå meg til ro med at bekymringene har bare startet og at det alltid vil være plenty å bekymre seg for når man får barn, så det å prøve å roe ned meg selv med ekspertuttalelser og statistikk hjelper meg i alle fall. Og ikke minst ikke lese for mye på forum og Internett 😅

Det går helst bra!! Håper du får en fin opplevelse på ultralyd og føler deg ivaretatt og godt undersøkt. Og at du klarer å slappe mer av etterhvert 😊 gratulerer med graviditeten! 

Anonymkode: bcd29...631

Tusen hjertelig takk for svar! Ja, skal til en lege som kan det der, så stoler på henne. Var hun som foreslo det. ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå har du fått mange svar fra folk som har oppdaget alvorlige avvik på oul, så da skal du få svar fra meg også. Jeg har to friske barn, ble ikke oppdaget noe på tidlig ultralyd, ikke noe på oul, og heller ikke noe etter fødsel. Er nå 3 og 6 år. Sånn, nå har du fått svar fra en hvor alt gikk bra. Garantier får du aldri, men mest sannsynlig går det bra når alt er bra i uke 12.

Anonymkode: 36666...beb

Ja, de prøver ikke å berolige meg akkurat, virker som det er om å gjøre å fortelle om mest elendighet uten å utdype. 

Tusen takk! ❤️

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå mener jeg ikke å være frekk ellernoe. Jeg mener at kanskje KG ikke er kanskje ikke stedet du bli beroliget på.. ☹️ jeg har heller ingen solskinnshistorie å dele. var på ultralyd i uke 13 + noe, og de sa alt så kjempefint ut. på ordinær ultralyd var det nesten ikke noe fostervann og baby hadde organavvik..  ingen kromosomfeil eller noe vi hadde gjort galt. vi hadde rett og slett uflaks.

Men håper du får flere positive tilbakemeldinger fra de det har godt bra med! for de er det mange av! 😊

Endret av 89jenta
Skrevet

Å annonsere et svangerskap er jo ikke å annonsere at du kan garantere at alt går bra; det kan ingen.

Men det er sjelden at det er noe alvorlig galt, heldigvis. Og det er uansett ikke slik at det er din feil om det skulle hende. På et eller annet tidspunkt må man annonsere det for arbeidsgiver osv uansett, selv uten en 100%-garanti. 

AnonymBruker
Skrevet

I forrige svangerskap hadde jeg ultralyd for å sjekke hvor langt jeg var på vei (ustabil syklus) og var 11+6. De fikk ikke sett alt klart, men trodde det var helt i orden med den lille. Så og si like etter fortalte vi familie og nære venner om graviditeten. På OUL bekreftet de at den lille var frisk og så kjempefin ut! Nå er han snart 6 og er helt nydelig. 😍

Er i andre svangerskap nå, og kommer nok til å roe ned bekymringene etter uke 12, men det er helt lov å ha det bak i hodet at ting kan gå galt. Bare ikke la det ta all kontroll over deg. ❤️

Anonymkode: 8bc42...461

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...