Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jg er en damepå 30 år som har to små barn på 2 og 3 år. Ikke en dag har jeg angret på at jeg fikk de, men min mann er visst ikke enig. Klart, han er glad i dem, men som han sier, 2 er nok. Jeg på min side er uenig, jeg er ikke klar for å aldri mer få et barn. Har ønsket å få et til, kanskje om tre år, kanskje noe mer.. iallefall muligheten til det litt senere. 

Men så har altså mannen bestemt seg, han skylder på at det er så mye arbeid for meg.. så han skal sterilisere seg siden han er redd vi skal få et barn til senere.. 

Jeg er såklart veldig lei meg for dette, det sårer jo, tankene kommer. Er jeg ikke god nok som mor? Hva har jeg gjort galt, klagd for mye over lite fritid? Jeg er såret, mest over at han ikke engang vil diskutere dette. Saken er avgjort, han skal bestille time. 

Han sier det er hans kropp, jeg er enig. Men jeg mener dette går over i kategorien fellesbestemmelse. Kanskje jeg bare er helt vrengt som tenker at det han gjør er dårlig gjort? 

Hva skal jeg gøre?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen her truet med det samme. Jeg var helt fortvilet, da jeg hele tiden har ønsket meg flere barn og var tydelig om det. Vi ble enige om at jeg skulle ha spiral, og at vi kunne ta det opp til ny vurdering etter noen år når vi ikke lenger var i småbarnsbobla. For vår del ble det et barn til, da vi fikk snakket fredelig og rolig om det når vi brukte sikker prevensjon og begge hadde fått følelsene litt på avstand. Men du bør være åpen for at det kan ende med at det ikke blir flere barn for dere. Lykke til! 

Anonymkode: 12afd...5bc

• Liker 3
Skrevet
Cob skrev (14 minutter siden):

Han sier det er hans kropp

Ja, nettopp.

• Liker 26
Skrevet

Da må dere avslutte, også finner du deg en ny. Du kan ikke tvinge mannen til flere barn. Det er synd dere ikke er enig om antall barn, men for ham er det nok. 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke tvinge på han et barn. Forstår han godt. Jeg får inntrykket av at hvis dere har et uhell blir han sittende igjen med en mer unge enn han vil ha.

Du har ikke en dritt du skulle ha sagt!!!

Anonymkode: 8b9d6...316

indigob skrev (1 minutt siden):

Men, mener dere ikke at mannen har rett til å gjøre hva han vil med egen kropp ? Eller har dere tenkt til å tvinge dem til å få barn som dem ikke ønsker ? respekter dem når dem sier at dem ikke ønsker fler barn !

Men hvorfor sterilisere seg nå? Når det er så vanskelig for partneren? Det er jo ingen som snakker om å tvinge et barn på noen, men å holde muligheten åpen. Kanskje vil mannen også, om noen år når de to de alt har er eldre, også tenke at det ville vært hyggelig med en til. Og om lnsket aldri kommer, da kan han sterilisere seg.

Anonymkode: 6e6ab...c04

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Om dere får snakket åpent sammen der ingen av dere går i forsvar og han fortsatt vil gjennomføre må du akseptere det.

Anonymkode: f121d...686

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hans kropp, hans valg. Akkurat som det er kvinnes kropp og kvinnens valg når det gjelder f.eks abort. 

Anonymkode: b3ad6...89c

• Liker 48
Skrevet

Men da han var redd jeg var gravid, var uggen i magen og kastet opp(uten at jeg burde ha kunnet blitt det, altså miiinimale sjanser) da var det bare å bestille abort uten spørsmål. Jeg får ikke endre på utseende(selv ikke øyenbryn). Skal jeg da alikevell bare, selv med så sterkt ønske, bare akseptere at han ikke vil ha barn hverken nå eller senere? Ja, jeg er enig, det er hans kropp. Men da jeg skulle beholde var det et felles valg, burde ikke å få et til telle det samme? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Cob skrev (2 minutter siden):

Men da han var redd jeg var gravid, var uggen i magen og kastet opp(uten at jeg burde ha kunnet blitt det, altså miiinimale sjanser) da var det bare å bestille abort uten spørsmål. Jeg får ikke endre på utseende(selv ikke øyenbryn). Skal jeg da alikevell bare, selv med så sterkt ønske, bare akseptere at han ikke vil ha barn hverken nå eller senere? Ja, jeg er enig, det er hans kropp. Men da jeg skulle beholde var det et felles valg, burde ikke å få et til telle det samme? 

Hvorfor lar du han bestemme over utseendet ditt?

Du kan ikke si at en eventuell abort hadde blitt et felles valg. Til syvende og sist var det bare ditt valg. Han kunne hverken tvunget deg til abort eller tvunget deg til å ikke ta abort. På samme måte som at steriliseringen til syvende og sist er hans valg. 

Anonymkode: b3ad6...89c

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 45110...d31

Skrevet

Om han steriliserer seg og senere finner ut at han vil ha flere barn, så er det et kjapt, lite inngrep å hente ut sperm. 
At han steriliserer seg, betyr ikke at han ikke KAN få barn, det betyr at han ikke VIL få barn nå.

• Liker 23
Skrevet

Av ren nysjerrighet, hva tenker du TS om at han skulle bestemt om det var motsatt? Skulle han presset deg til å få ett barn til om du ikke ville?

• Liker 21
Skrevet (endret)

Jeg hadde vel ventet med min avgjørelse i det minste. Som du skjønner, hadde jeg nok også villet høre hans side først. Etter det, hadde jeg tatt en besluttning. Mulig jeg hadde sagt nei det skjer ikke, mulig jeg hadde latt det bli ett til selv om jeg ikke hadde vært helt for det. Men det hadde vært en avgjørelse basert på meninger og argumenter fra oss begge. Ikke bare ut av det blå sagt nei, ringer legen og får meg en sterilisering jeg du, så når du kommer hjem fra ferie så er det ikke mulighet for flere barn 😄

Så nå sitter jeg alene på det som skulle være en koselig tur for barna hos besteforldrene og gråter på grunn av at han plutselig har bestemt dette. Jeg er taknemmelig for tilbakemeldinger, godt å kunne skrive og få svar på slikt som kommer brått på. Men som jeg ser av svarene, hans bestemmelse, hans kropp og jeg får bare svelge denne eller forlate ham, og det siste er ikke aktuelt. 

Endret av Cob
AnonymBruker
Skrevet

Folk som steriliserer seg fortjener ikke flere barn! :kjempesinna:

Anonymkode: 341c0...9fd

• Liker 4
Skrevet (endret)
Cob skrev (På 5.7.2021 den 0.54):

På samme måte som han IKKE kan bestemme hvorvidt du skal fikse på øyenbrynene, ta abort, eller sette inn prevensjon som kan gjøre deg hormonelt forstyrret og ustabil, så kan du heller ikke nekte ham å sterilisere seg.

Her er det heller et spørsmål om dere har såpass sterke uenigheter i forholdet at dere bør ta en skikkelig prat. Det er store viktige livsspørsmål her, og dere må nesten bli enige om hvorvidt det er uaktuelt med et tredje barn eller ei.

Vil du ha en mann som ikke under noen omstendigheter ønsker et barn til? Og vil han fortsatt leve med deg om du stadig vil mase om- og ønske dette? Dette må dere finne ut av. Først og fremst.

Endret av Jullen
  • Liker 19
Skrevet
Cob skrev (1 time siden):

Altså, jg er en damepå 30 år som har to små barn på 2 og 3 år. Ikke en dag har jeg angret på at jeg fikk de, men min mann er visst ikke enig. Klart, han er glad i dem, men som han sier, 2 er nok. Jeg på min side er uenig, jeg er ikke klar for å aldri mer få et barn. Har ønsket å få et til, kanskje om tre år, kanskje noe mer.. iallefall muligheten til det litt senere. 

Men så har altså mannen bestemt seg, han skylder på at det er så mye arbeid for meg.. så han skal sterilisere seg siden han er redd vi skal få et barn til senere.. 

Jeg er såklart veldig lei meg for dette, det sårer jo, tankene kommer. Er jeg ikke god nok som mor? Hva har jeg gjort galt, klagd for mye over lite fritid? Jeg er såret, mest over at han ikke engang vil diskutere dette. Saken er avgjort, han skal bestille time. 

Han sier det er hans kropp, jeg er enig. Men jeg mener dette går over i kategorien fellesbestemmelse. Kanskje jeg bare er helt vrengt som tenker at det han gjør er dårlig gjort? 

Hva skal jeg gøre?

men altså du kan jo ikke tvinge på han fler barn bare fordi du vil ha fler. Aksepter at to er nok for ham og vær takknemlig for de barna du har. Hadde forstått deg mer om dere var helt barnløse

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Den som ikke ønsker flere barn (eller barn i det hele tatt der det er aktuelt), har veto. Den som ikke ønsker må være den som bestemmer og bruke prevensjon eller sterilisere seg.

Jeg syns det er bra at mannen tar ansvar for at han ikke ønsker flere barn. 

Anonymkode: 910da...3ac

• Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...