Gå til innhold

Er det ikke, enkelt forklart, slik at rolige, lange løpeturer brenner fett, og intervaller øker kondisjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymkode: 8a055...87e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hiit trening er også bra for fettforbrenning.

Anonymkode: aea67...9c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: aea67...9c0

AnonymBruker
Skrevet

HIIT intervalltrening er nok best for både kondisjon og fettforbrenning. Det eneste aberet er at det er en mer slitsomt form for trening 😅

Anonymkode: 8262d...043

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det varierer hvor bra ulike ting fungerer for ulike folk, men de fleste profesjonelle løpere trener 15-30% med høy intensitet som intervaller og tempo. Resten er rolig. Langkjøring på over 1,5 time trener kroppens evne til å bruke fett som energikilde og styrker og effektiviserer muskler, men påvirker ikke lungekapasiteten og i liten grad laktat. Jeg synes det er synd å se mange trene hardt uten å ha bygget opp de grunnleggende musklene og kapilærene. De går glipp av mye og blir fort skadet eller utbrente. Periodisering er viktig. 

Jeg skulle likt å se en person komme seg gjennom et spesialsoldatopptak om han bare har holdt på med hiit.. Ironisk nok har de fleste søkerne en slik bakgrunn og det er med på å forklare hvorfor så mange feiler. 

Endret av Majer
  • Liker 1
Skrevet

Faktisk er det slik at man forbrenner mer fett ved høy intensitet fordi man også får en gangske stor etterforbrenning. OG så går treningen mye fortere ved høy intensitet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke uttale meg om fettforbrenning, men for meg er intervalltrening mye lettere å gjennomføre enn langturer. Jeg har ingen problemer med å yte maks i noen minutter, men har alltid slitt med formen når jeg prøver å løpe lengre enn en mil. Begynner å bli tung å få småvondter.  Derfor er det der jeg satset på for å bli en bedre løper.

Selv en mellomdistanseløper som Jakob Ingebrigtsen løper langturer på 20 km for å bli raskere. 

Å bruke cardio for å gå ned i vekt meningsløst for meg. Det funker ikke på mosjonsnivå. 

Anonymkode: 14442...966

• Liker 3
Skrevet

Intervall er best for økt kondisjon, langkjøring/lav intensitet er best for økt utholdenhet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 0.14):

Jeg kan ikke uttale meg om fettforbrenning, men for meg er intervalltrening mye lettere å gjennomføre enn langturer. Jeg har ingen problemer med å yte maks i noen minutter, men har alltid slitt med formen når jeg prøver å løpe lengre enn en mil. Begynner å bli tung å få småvondter.  Derfor er det der jeg satset på for å bli en bedre løper.

Selv en mellomdistanseløper som Jakob Ingebrigtsen løper langturer på 20 km for å bli raskere. 

Å bruke cardio for å gå ned i vekt meningsløst for meg. Det funker ikke på mosjonsnivå. 

Anonymkode: 14442...966

Så klart det gjør det? All fysisk aktivitet virker positivt på helse og evt vektnedgang (om det er målet)

Anonymkode: e483a...190

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...