AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #1 Skrevet 3. juli 2021 Jeg lurer på hva som skjer om jeg sender bekymringsmelding om min far til hans fastlege. Jeg er overbevist om at han er dement. Det har vært en gradvis forverring som har kommet snikende over flere år. Han forteller samme ting 4-5 ganger. Hans dårlige sider har tatt helt over, han er oppfarende og slem. Han har alltid dusjet og vært pen i tøyet. Nå må han minnes på å dusje og bytte klær. Han har nevrologiske utfall, rykninger i skuldre og hender. Han tisser også på seg har jeg merket. Samtidig er han jo klar og andre merker ikke det jeg merker så lett. Er veldig bekymret og lurer på hva som skjer hvis jeg sender bekymringsmelding til fastlegen hans. Får han vite noe etc? Anonymkode: c9aea...380
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #2 Skrevet 3. juli 2021 Hva skulle poenget med en sånn "bekymringsmelding" være? Anonymkode: 92b35...eff
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #3 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva skulle poenget med en sånn "bekymringsmelding" være? Anonymkode: 92b35...eff At han får diagnose, medisiner og hjelp. Anonymkode: c9aea...380 25
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #4 Skrevet 3. juli 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: At han får diagnose, medisiner og hjelp. Anonymkode: c9aea...380 Etter hva du skriver, er det lenge til denne personen kan umyndiggjøres. Og så lenge han er myndig, kan du faktisk ikke gjøre noe som helst. Jeg forstår frustrasjonen. Anonymkode: 92b35...eff 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #5 Skrevet 3. juli 2021 Hadde sendt det. Har han noen andre sykdommer eller diagnoser? Anonymkode: 3ac74...546 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #6 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hadde sendt det. Har han noen andre sykdommer eller diagnoser? Anonymkode: 3ac74...546 Han har diabetes som vi vet om. Sikkert mye mer men han forteller oss det ikke. Anonymkode: c9aea...380 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #7 Skrevet 3. juli 2021 Jeg ville prøvd å overtale far til å gå til legen av en helt annen grunn. Nå må du sjekke BT, viktig å få tatt de og de blodprøvene osv. Bestill evt. time for han, og si at han har fått innkalling til kontroll. Informer legen om bekymringen på forhånd. Anonymkode: e3109...6f8 5
Nooni Skrevet 3. juli 2021 #8 Skrevet 3. juli 2021 Det har jeg gjort og det har kun vært positivt. Lege testet han og min fars utfordringer ble sett av kommunen - han har fått mye hjelp etter dette. 9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #9 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Etter hva du skriver, er det lenge til denne personen kan umyndiggjøres. Og så lenge han er myndig, kan du faktisk ikke gjøre noe som helst. Jeg forstår frustrasjonen. Anonymkode: 92b35...eff Trenger ikke å umyndiggjøres for å få hjelp. Veldig mange vil høre på legen, så det vil hjelpe at legen får vite det og tar han inn til en time slik at de kan snakke sammen. Det finnes også bremsemedisiner mot demens og hjelpemidler. Hjemmesykepleien kan også komme innom et par ganger om dagen og se at alt er bra, at han har skiftet klær, spist, tatt medisiner ol. Anonymkode: 59a53...ed3 9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #10 Skrevet 3. juli 2021 Jeg har prøvd å snakke til han om det i flere år. Men det er nytteløst… Han påstår han er så frisk… Han begynte også å storrøyke for noen år siden, etter å ha vært røykfri i veldig mange år. Nasker i butikker gjør han også… type noen jordbær eller tomater. Det er så mye rart med han… Han sover også store deler av dagen. Anonymkode: c9aea...380 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #11 Skrevet 3. juli 2021 Nå skriver jo ts at faren har diabetes, så han går antakeligvis fast til lege for dette, men jeg ser innimellom at det blir anbefalt her inne å sende bekymring til fastlegen for ymse problemstillinger. Dersom en person aldri går til legen, er det jo da intet fastlegen kan foreta seg, h*n kan da ikke tvinge pasienten til å møte til time? Anonymkode: cd0a8...19d 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #12 Skrevet 3. juli 2021 Kan anbefale å gå inn på www.aldringoghelse.no og lese under kategorien «demens». Der står det mye nyttig info til både pårørende og pasient, om veien til utredning og hvem man kan snakke med osv.. : ) Anonymkode: eefa9...64f 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #13 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nå skriver jo ts at faren har diabetes, så han går antakeligvis fast til lege for dette, men jeg ser innimellom at det blir anbefalt her inne å sende bekymring til fastlegen for ymse problemstillinger. Dersom en person aldri går til legen, er det jo da intet fastlegen kan foreta seg, h*n kan da ikke tvinge pasienten til å møte til time? Anonymkode: cd0a8...19d Han er hos legen minst en gang i måneden. Kan også legge til at han ikke tar vare på seg selv mtp kosthold og diabetes. Han spiser kaker og søtsaker hver eneste dag. Ts. Anonymkode: c9aea...380
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #14 Skrevet 3. juli 2021 Høres ut som det kunne vært lurt å fått kobla på hjemmesykepleien også. De kan du kontakte direkte med din bekymring.. så kan de ta et vurderingsbesøk. Hvis de får en fot innenfor døra der så tror jeg ting vil skli litt lettere i fht kontakt med lege osv også. Hjemmesykepleien kommuniserer direkte med fastleger via e-link/PLO (elektronisk meldingssystem) og kan da melde sin bekymring. Problemet her er vel kanskje at faren din ikke nødvendigvis ønsker å ta imot denne hjelpen… Kan du forsøke å overtale han til å la hjemmesykepleien komme på et besøk da tro? Prøve å ufarliggjøre det så mye som mulig. Han binder seg jo ikke til noenting ved å ta imot et besøk. Anonymkode: eefa9...64f 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #15 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres ut som det kunne vært lurt å fått kobla på hjemmesykepleien også. De kan du kontakte direkte med din bekymring.. så kan de ta et vurderingsbesøk. Hvis de får en fot innenfor døra der så tror jeg ting vil skli litt lettere i fht kontakt med lege osv også. Hjemmesykepleien kommuniserer direkte med fastleger via e-link/PLO (elektronisk meldingssystem) og kan da melde sin bekymring. Problemet her er vel kanskje at faren din ikke nødvendigvis ønsker å ta imot denne hjelpen… Kan du forsøke å overtale han til å la hjemmesykepleien komme på et besøk da tro? Prøve å ufarliggjøre det så mye som mulig. Han binder seg jo ikke til noenting ved å ta imot et besøk. Anonymkode: eefa9...64f Greia er jo moren min. Hun vil nekte noe sånt. Hun dekker over og forteller ikke noe særlig til oss. Men jeg fikk sjokk etter ti dager sommerferie med dem. Han er liksom bare et skall av seg selv…. Dillemmaet mitt er at det er så mye påfallende, samtidig som han fremstår vanlig i mange situasjoner. Man må liksom være sammen med han over litt tid for å skjønne det. Jeg vil ikke gjøre ting vanskelig for han og moren min, vil bare at han får hjelp av legen. Men vil ikke at han får vite jeg har sendt brev til legen. Vil at legen sniker inn noen tester som forhåpentlig fanger det opp. ts. Anonymkode: c9aea...380
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #16 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg lurer på hva som skjer om jeg sender bekymringsmelding om min far til hans fastlege. Jeg er overbevist om at han er dement. Det har vært en gradvis forverring som har kommet snikende over flere år. Han forteller samme ting 4-5 ganger. Hans dårlige sider har tatt helt over, han er oppfarende og slem. Han har alltid dusjet og vært pen i tøyet. Nå må han minnes på å dusje og bytte klær. Han har nevrologiske utfall, rykninger i skuldre og hender. Han tisser også på seg har jeg merket. Samtidig er han jo klar og andre merker ikke det jeg merker så lett. Er veldig bekymret og lurer på hva som skjer hvis jeg sender bekymringsmelding til fastlegen hans. Får han vite noe etc? Anonymkode: c9aea...380 Du kan sende bekymringsmelding til fastlegen, men hvis du vil legen skal kunne bruke informasjonen du gir, må legen sinhvot informasjonen kommer fra. Anonymkode: 3c575...0d2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #17 Skrevet 3. juli 2021 Støtter deg ts! viktig å få avklart dette. Også mtp bilkjøring hvis han begynner å rote. legen kan ta noen tester på han for å finne ut reaksjonsevne og div. Demens kan også vises på CV. Å få en diagnose er ekstremt viktig mtp krav om hjemmehjelp til vasking, mat, hjemmesykepleier som kan stikke innom. Medisiner m.m du kan godt tipse legen, så vet han veien videre hvordan gripe fatt i det. Kan jo være parkinson også om han har rykninger, det er ikke typisk demens. Anonymkode: 55dac...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #18 Skrevet 3. juli 2021 Forsøk å få han til lege. Demens, urininkontinens og nevrologiske utfall (har han gangvansker?) kan f.eks være normaltrykkshydrocefalus-en demenstisltabd som faktisk kan kureres med en liten operasjon. Sier ikke at han har det altså, men viktig å få en vurdering. Anonymkode: f0ac4...8dc
Fjaselina Skrevet 3. juli 2021 #19 Skrevet 3. juli 2021 Eg trur eg hadde tatt ein telefon til fastlegen, dersom det går an å få tak i vedkommende. Det er umulig for legen å ta tak i helseutfordringar som han ikkje veit om, og far din vil sikkert ikkje seie noko slikt sjølv. Men det er mykje hjelp å få uten at far skal bli umyndiggjort.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 3. juli 2021 #20 Skrevet 3. juli 2021 (endret) Hvor gammel er faren din? Kjører han bil? Vanskelig dette, og det er jo mange eldre som er redd for å miste grepet. De tar seg sammen og prøver å skjule det. De vil ikke be om hjelp fordi de er redde for å miste førerkortet. Endret 3. juli 2021 av Hvemsomhelst
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå