AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #1 Skrevet 2. juli 2021 Mener å ha lest at det er en vesentlig forskjell på å rive hel parmesan selv og å bruke ferdig revet. Merker dere noen forskjell på smaken? Anonymkode: c5cd2...dca
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #2 Skrevet 2. juli 2021 Ja, det smaker bedre av fersk nyrevet parmesan. I tillegg er det jo mer økonomisk å kjøpe et helt stykke kontra å kjøpe ferdigrevet. Anonymkode: 880e2...2c5 4
parmanoia Skrevet 2. juli 2021 #3 Skrevet 2. juli 2021 Absolutt. Den ferdig revet smakte ingenting. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #5 Skrevet 3. juli 2021 Noen av de ferdigrevete inneholder andre ting enn ren ost for å øke holdbarheten og unngå klumper. Revet mugler raskere og smaker mindre, men hvis man f.eks ikke har styrke i armene til å rive er det jo topp Anonymkode: 1fece...f96 3
Dolce Skrevet 3. juli 2021 #6 Skrevet 3. juli 2021 Kommer helt an på hvilken "parmesan" det er. Både Parmigiano Reggiano og Grana Padana blir kalt "parmesan". I tillegg er det også noen ekle varianter som bare heter "parmesan". Jeg synes vellagret (minst 30 måneder) Parmigiano Reggiano har mye smak, selv når den er ferdigrevet. Men den er enda bedre hvis man river den selv. Men får jeg valget mellom en hel, korttidslagret Grana Padano og en revet, langtidslagret Parmigiano går jeg for sistnevnte. De som bare heter "parmesan" skyr jeg som pesten. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #7 Skrevet 3. juli 2021 Ikke sammenlignbart. Ene smaker sagflis, andre smaker himmelsk. Anonymkode: ecf45...6d6 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #8 Skrevet 3. juli 2021 Helt kart stor forskjell! Anonymkode: 6fdb9...5ec 1
skrue Skrevet 3. juli 2021 #9 Skrevet 3. juli 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Mener å ha lest at det er en vesentlig forskjell på å rive hel parmesan selv og å bruke ferdig revet. Merker dere noen forskjell på smaken? Anonymkode: c5cd2...dca Hvilken ferdig revet tenker du på?
FrankDrebin Skrevet 3. juli 2021 #10 Skrevet 3. juli 2021 Om du med ferdig revet mener det griseriet man får kjøpt på boks i butikk, kan det ikke sammenliknes. Fersk parmesan er nydelig, mens den ferdiggreia smaker oppkast. 2
Rumle Skrevet 3. juli 2021 #11 Skrevet 3. juli 2021 Jacobs har en flaket variant av Parmigiano som er god
Gjest SVK Skrevet 3. juli 2021 #12 Skrevet 3. juli 2021 2 minutter siden, Rumle said: Jacobs har en flaket variant av Parmigiano som er god Skulle til å skrive det samme. Selv er jeg for lat til å flake opp min egen parmesan så bruker ofte Jacobs sin flakvariant. Man smaker forskjell på om parmesanen er i flak eller om den er i pulver. Konsistensen blir helt annen og man får mye større ostebiter. Jacobs er Menys eget merke om trådstarter ikke visste det.
Rumle Skrevet 3. juli 2021 #13 Skrevet 3. juli 2021 SVK skrev (2 minutter siden): Skulle til å skrive det samme. Selv er jeg for lat til å flake opp min egen parmesan så bruker ofte Jacobs sin flakvariant. Man smaker forskjell på om parmesanen er i flak eller om den er i pulver. Konsistensen blir helt annen og man får mye større ostebiter. Jacobs er Menys eget merke om trådstarter ikke visste det. Ja, enig, det er stor forskjell- veldig grei størrelse på pakkene også
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #14 Skrevet 3. juli 2021 Rumle skrev (16 minutter siden): Jacobs har en flaket variant av Parmigiano som er god SVK skrev (7 minutter siden): Skulle til å skrive det samme. Selv er jeg for lat til å flake opp min egen parmesan så bruker ofte Jacobs sin flakvariant. Man smaker forskjell på om parmesanen er i flak eller om den er i pulver. Konsistensen blir helt annen og man får mye større ostebiter. Jacobs er Menys eget merke om trådstarter ikke visste det. Rumle skrev (3 minutter siden): Ja, enig, det er stor forskjell- veldig grei størrelse på pakkene også åå den kan jeg jo prøve hvis den er god, for det var jo så grei størrelse på den!😄 er den like god som dem man kjøper hele? Anonymkode: c5cd2...dca 1
Rumle Skrevet 3. juli 2021 #15 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): åå den kan jeg jo prøve hvis den er god, for det var jo så grei størrelse på den!😄 er den like god som dem man kjøper hele? Anonymkode: c5cd2...dca Det finnes jo så mange varianter, så det er vanskelig å svare på, den er i alle fall veldig god, synes jeg
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #16 Skrevet 3. juli 2021 Nyrevet er best, men jeg synes ikke det er en dramatisk smaks forskjell Anonymkode: 65cac...ae8
Gjest SVK Skrevet 3. juli 2021 #17 Skrevet 3. juli 2021 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker said: åå den kan jeg jo prøve hvis den er god, for det var jo så grei størrelse på den!😄 er den like god som dem man kjøper hele? Anonymkode: c5cd2...dca Jeg synes den ferdigflakede er like god som om man kjøper hel. Jeg er ikke noe osteekspert og kan være folk med finere smaksløker enn meg merker stor forskjell. Jeg anbefaler i hvert fall å teste ut Jacobs flakvariant. For som sagt man smaker forskjell på om osten er pulver eller flak. I tillegg som du og Rumle sier så er det grei størrelse på den. Sikkert også greit å teste ut hel parmesanost også for å se om man merker forskjellen. Men om du synes hel parmesan er upraktisk så er Jacobs flakvariant et svært godt alternativ. Endret 3. juli 2021 av SVK
Brunello Skrevet 3. juli 2021 #18 Skrevet 3. juli 2021 Som alle andre skriver. Den ferdig»revne» i pulverform er ikke godt. Dette gjelder for øvrig også all annen ost. Jeg fatter ikke at noen kjøper ferdig revet ost i noen form. I Italia er det ganske vanlig (i alle fall ut fra egne observasjoner i diverse ostedisker) at de river fersk parmesan for kundene. Det er nok for konsum samme dag. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #19 Skrevet 3. juli 2021 er de som selges som sticks på 125 g like gode some de større variantene? regner med det burde være det samme? Anonymkode: c5cd2...dca
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #20 Skrevet 4. juli 2021 Bruker alltid hel parmesan, og med denne går raspingen på null komma niks: Anonymkode: 3d82b...4e2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå