Gå til innhold

Avslutte daghvil? 2,5 år. Han sovner sent

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 2,5 som sover 1t eller 1t og 15m i barnehagen. 
han sovner ikke før rundt 20 tiden. Selvom han ser trøtt ut, og legger seg 18:30/19:00 

står opp i 05:30/06 tiden. 

han har alltid hatt et stort søvnbehov, og sovet kjempe lenge og sovnet lett både hjemme og i barnehagen men det har snudd helt nå. Vet ikke om han klarer seg uten søvn på dagen heller. Han er veldig grinete av seg og sutrer veldig mye til alle døgnets tider. 

så jeg vet ikke, hva tenker dere ?😅

Anonymkode: 7b4d1...e16

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kl 20 synes jeg heller ikke var sent. Her sovner straks 3-åringen ca 21.30 hvis han sover dagtid.. Prøver å slutte med det

Anonymkode: c31b7...565

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min jente sover til 0700, og hun har fortsatt en times hvil i bhg. Blir 3 år i september. Sovner rundt kl 20.

Men hun sover ikke på dagen hjemme i helgene.

Anonymkode: 92826...1bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er tidlig å legge en på 2,5 kl. 18:30. Må være kjedelig å ligge våken helt til 20. Og det må jo føles som den evighet for dere og.

Min 2,5-åring legger seg 19:30 og sovner ca. 20:30. Han er ikke klar for å slutte med hvil i barnehagen. Sover 1,5 time der.

Anonymkode: 9c93c...8c2

• Liker 7
Skrevet

Synes å sovne klokka 20 er helt innafor! Ville fortsatt som dere gjør.

Når han ligger og jodler til klokka 22-23, DA er det på tide å slutte ;) 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vår 2.5 åring slutta med dagsoving for noen måneder siden. Sovner kl 19 og står opp kl 0700

Anonymkode: fe961...cd0

AnonymBruker
Skrevet

20 er ikke sent , ser ikke helt problemet 

Anonymkode: 22f40...838

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Har en på 3 år som legger seg kl 19 og sovner med en gang, så har vel vært litt opphengt i det 😂 men han sover jo ikke på dagen da. Jeg får prøve å utsette leggingen. Men han sutrer så fælt og virker sååå trøtt men jeg får bare holde han våken lengre 😊

Anonymkode: 7b4d1...e16

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det finnes ingen fasit, så det går an å prøve hjemme i helg/ferie og se hvordan det går. 

Vi hadde en periode hvor vi flyttet legging fra 19 til 20. Men da slet vi med at datteren på 2,5 ikke sovnet før rundt 22 og måtte opp kl. 07 i hverdager. Den forflytningen førte til at hun begynte å sovne raskt på kvelden, og sluttet å sovne på dagtid. Hun hvilte og hørte på lydbok i barnehagen, og vi pleide også å ta en rolig stund med lesing i det som før var sovetid hjemme. Hun har alltid hatt litt lite søvnbehov. Lillesøsteren sover flere timer mer enn storesøsteren gjorde på samme alder, og jeg forestiller meg i hvert fall at hun kommer til å trenge dagsøvn lenger for å klare barnehagedagen og få nok timer søvn totalt i døgnet.

Anonymkode: 59c24...574

• Liker 1
Skrevet

Vi kutte fra 1.5 timer til maks en time søvn dagtid, på vår kar i samme alder. Legginga tar nå ca 15-20 min, kontra en god time med sirkus først. Han sovner nå innen kl 20, kunne ikke tenke meg å ha han så mye lengre oppe enn det

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke han sovner så seint, men han står opp så tidlig at jeg ville forsøkt å begrense hvilen. Vi hadde max 45 minutter en periode før duppen ble kuttet for godt.

Anonymkode: 4a91c...5eb

AnonymBruker
Skrevet

Sent? Er ikke det normalt? Vær glad du får litt tid med ungen din etter barnehage før han sovner.

Anonymkode: b8acd...a9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Les litt om 2,5 år sleep regression, mange som kutter dupp før de bør.

Anonymkode: f2a9f...67b

AnonymBruker
Skrevet

Dette var gøy å lese, for litt siden hadde jeg inntrykk av at normen var å legge alle under fem år 1830. 

Hvis barnet får nok søvn, synes ikke jeg kl 2000 er så ille😊 men ikke alle har behov for dagsøvn heller. Dattera mi sluttet vel med det rundt to års alder, men leggetiden ble den samme uansett 😊

Anonymkode: 5d7ee...eab

AnonymBruker
Skrevet

20 er da ikke sent. Det er vel ganske normalt. De fleste legger vel i 19-tiden og barnet sovner mellom 19 og 20. 

Anonymkode: 30b65...b91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Les litt om 2,5 år sleep regression, mange som kutter dupp før de bør.

Anonymkode: f2a9f...67b

Hva mener du med «bør»? Hva galt er det som skjer uten dupp? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva mener du med «bør»? Hva galt er det som skjer uten dupp? 

Dagsøvn er bra for hjerneutviklingen hos barn, når hjernen får en pause midt på dagen lærer de mer. Det står litt om det i artikkelen jeg delte lenger opp, men det var bare den første jeg fant, det finnes mye informasjon om dette.

Anonymkode: d6214...96c

Gjest WhisperingWind
Skrevet

19/20 er ikke sent🧐

AnonymBruker
Skrevet

20 er absolutt ikke sent. Har selv ei på 2,5 år, hun sover en time hver dag. Får hun ikke den duppen, er hun grinete, sur og tydelig utslitt før fem, men hun har da som regel sovnet før 19. Hender seg i helger at den duppen ikke blir noe av pga planer vi har, og da merker vi spesielt godt at hun ikke er klar for å kutte duppen sin. 
Hun sovner mellom 1930 og 20 de dagene hun sover dupp, legger seg mellom 19 og 1930. 

Anonymkode: 00714...a72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...