Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har hatt bakgrunnssjekk tatt av i det siste? Hva det egentlig innebærer og hvorden ser det ut? Googlet litt, men informasjon jeg fant er veldig forskjellig. Leter etter noen som kanskje har erfaring med det, eller jobber innen rekruttering og kan fortelle litt mer.

Anonymkode: 01ab4...adc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du spør om. Bakgrunnssjekk er ikke et ord jeg er vant med fra arbeidslivet… Mener du referanser?

Noen jobber krever jo mer omfattende bakgrunnssjekk da, som for eksempel i forsvaret med høy sikkerhetsklarering. Er det en sånn type jobb det er snakk om? 

Anonymkode: 0ed22...57e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb som krever en viss form for bakgrunnssjekk. Skjønner ikke helt hva du mener med hvordan den ser ut. Jeg sender all informasjon som blir etterspurt til den etaten som trenger informasjonen, og de gjennomfører da en bakgrunnssjekk av meg.

Anonymkode: 5f5e2...cf7

Skrevet (endret)

Referansene ble oppringt noen uker tidligere. Det er jobb i staten. Ble kun informert om at de skal foreta bakgrunnssjekk av meg, og lurer egentlig på hva det er.

TS

Endret av fedagskos
feil
AnonymBruker
Skrevet

Fikk jobb i en stor bedrfit for noen år siden. Der var det ekstern rekrutterer som tok bakgrunnssjekk ble jeg informert om.

Utenom referanser (som jeg tror den nye sjefen min snakket med) så tror jeg det eksterne firmaet sjekket CVen min, at jeg hadde jobbet de stedene jeg skrev og at jeg hadde utdannelsen jeg skrev.

Noe av sjekken ble gjort etter jeg hadde fått jobben, feks ble ikke min daværende arbeidsplass kontaktet ang mitt arbeidsforhold før jeg hadde takket ja til jobben.

Anonymkode: d738e...990

AnonymBruker
Skrevet
fedagskos skrev (1 minutt siden):

Referansene ble oppringt noen uker tidligere. Der er jobb i staten. Ble kun informert om at de skal foreta bakgrunnssjekk av meg, og lurer egentlig på hve det er.

TS

Mest sannsynlig stemmer da det AB990 skrev over her.
Den bakgrunnssjekken som blir gjort på meg er enda mer omfattende, men jeg må også fylle ut en del skjema.
I ditt tilfelle kan det virke som om de ønsker å sjekke at den informasjonen du allerede har oppgitt stemmer. 

Anonymkode: 5f5e2...cf7

AnonymBruker
Skrevet

Har vært med på at de ikke bare sjekker deg som de skal ansette men og dine foreldre og søsken for å sjekke om det er uheldige forbindelser. 

Men det har jo ikke vært ordinære jobber liksom. 😄 

Anonymkode: 76412...4d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...