Gå til innhold

Influensa - når kontakte lege?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Feber på 3./4. dagen. Begynte med snue for 4 dager siden, ble veldig tett i nesa og fikk feber, sykdomsfølelse og verk i muskler og ledd. Feberen har ikke vært høyere enn 39,5 og nå er den gått ned til 38 grader (uten febernedsettende).

Men jeg er blitt veldig tett I brystet. Må ta pauser når jeg prater og føler meg sliten. Min mor mener jeg bør kontakte lege, men er det virkelig nødvendig? Er det ikke normalt å ha feber og å føle seg dårlig over noen dager dersom man har fått influensa?

Er 29 år og i ok form til vanlig.

Anonymkode: d0714...024

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En coronatest kanskje? 

Anonymkode: a35ab...883

• Liker 11
Skrevet

Noen som ikke har fått med seg nyheten om at vi har et coronavirus i anmarsj?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt å føle seg verre enn du er ved influensa (de to gangene jeg har hatt det, hadde jeg ikke vært fysisk i stand til å skrive et innlegg her). Imidlertid er det så lav firekomst av influensa i år, at du muligens blr vurderes for om du kan feile noe annet. 

Anonymkode: ff159...cd3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En coronatest kanskje? 

Anonymkode: a35ab...883

Jo, kanskje. Men vil covid-19 gi tett nese?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt normalt å føle seg verre enn du er ved influensa (de to gangene jeg har hatt det, hadde jeg ikke vært fysisk i stand til å skrive et innlegg her). Imidlertid er det så lav firekomst av influensa i år, at du muligens blr vurderes for om du kan feile noe annet. 

Anonymkode: ff159...cd3

Nevnte det ikke, men befinner meg i et land som ikke tar corona på alvor og det er garantert både forkjølelser og influensa i sirkulasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, kanskje. Men vil covid-19 gi tett nese?

Mindre vanlig, men kan forekomme. Du kan for eksempel ha en allergisk reaksjon i tillegg til covid. Det reduserer jo immunforsvaret ditt og gjør deg mer åpen for andre reaksjoner. 

• Liker 3
Skrevet

Det er nok en sommerforkjølelse eller corona, influensa er det ikke nå, men coronatest må du ta før du går til lege

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Feber på 3./4. dagen. Begynte med snue for 4 dager siden, ble veldig tett i nesa og fikk feber, sykdomsfølelse og verk i muskler og ledd. Feberen har ikke vært høyere enn 39,5 og nå er den gått ned til 38 grader (uten febernedsettende).

Men jeg er blitt veldig tett I brystet. Må ta pauser når jeg prater og føler meg sliten. Min mor mener jeg bør kontakte lege, men er det virkelig nødvendig? Er det ikke normalt å ha feber og å føle seg dårlig over noen dager dersom man har fått influensa?

Er 29 år og i ok form til vanlig.

Jeg hadde sånn for ikke lenge siden. Første jeg gjorde, var å ta coronatest som var negativ. Men etter like lenge som deg, ringte jeg legevakt. Ble sendt med ambulanse til sykehus, det var lungebetendelse på annen lungeinfeksjon og tarminfeksjon. Men jeg var så slakk at jeg stort sett lå da. Tviler på det er noe sånt hos deg, som er såpass ung, og hvis du ikke er mer slakk. Men kontakt gjerne lege, ville jeg gjort. Du bør jo iallefall abolutt teste deg for corona. Den gir jo forskjellig utslag fra person til person. Rart du ikke har gjort det enda syns jeg.

Anonymkode: 8cf24...4f1

Gjest DramaTheLama
Skrevet

Det er ikke influensa nå, så da er det Corona eller forkjølelse. Test og lege. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nevnte det ikke, men befinner meg i et land som ikke tar corona på alvor og det er garantert både forkjølelser og influensa i sirkulasjon.

Å.. så ikke dette før jeg svarte. Er det Russland? Men jeg vet ikke sikkert hvem land som ikke tar corona på alvor.

Anonymkode: 8cf24...4f1

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke influensa.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestilt corona-test, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er corona.

Kan man bli febersyk av forkjølelse? Jeg er normalt småsyk en dag og så er jeg frisk igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Tett nese, nysing og snørr med feber er jo symptomene på Delta-varianten. Test👍

Anonymkode: 072aa...848

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tett nese, nysing og snørr med feber er jo symptomene på Delta-varianten. Test👍

Det var jeg ikke helt klar over - takk for info. Venter på coronatest så får jeg se.

Huff, håper virkelig ikke det er covid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det var jeg ikke helt klar over - takk for info. Venter på coronatest så får jeg se.

Huff, håper virkelig ikke det er covid.

Det går nok fint skal du se☀️ nå finner du i alle fall ut hva det er. Om du er tett i pusten er det bedre med lege før heller enn senere. Stille hypoksi (lav oksygenmetning uten sørlige symptomer) kan være noe av det skumle med covid. Puster du hurtig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke influensa-sesong nå. Enten er du forkjølet eller fått covid.

Anonymkode: 1cedd...4c8

AnonymBruker
Skrevet
DramaTheLama skrev (4 timer siden):

Det er ikke influensa nå, så da er det Corona eller forkjølelse. Test og lege. 

En drar ikke til legen hvis en mistenker covid.

Anonymkode: 1cedd...4c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror neppe du har influense. Nesten ingen tilfeller av influensa i år. Du må ta en covid 19 test. 

Anonymkode: 5618a...2c8

Skrevet

Ryddet for brukerangrep og svar til det. 

_popcorn_, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...