AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Skrevet 1. juli 2021 For 2 uker siden falt jeg ned fra en stige. Skadet meg stygt og er enda sykmeldt med store smerter. Etter dette klarte jeg ikke gå bak huset der det skjedde, men gjorde det i går. Jeg prøvde meg opp i stigen i går på første trinnet bare, men jeg skalv og ble svimmel. Jeg har vært veldig uredd for høyder, men nå er jeg redd for alt, tør ikke stå på en stol en gang. mer dette en traume? Anonymkode: 81ffc...994
Humle Brumle Skrevet 1. juli 2021 #2 Skrevet 1. juli 2021 Jeg vil jo kalle det et slags traume det var jo en dramatisk hendelse som vekket mye frykt i deg. Prøv å leve som normalt og ikke unngå ting selv om det kan være vanskelig i starten. Unngåelse vil bare gjøre deg mer engstelig. Du kommer nok til å få flere spydige svar som den over men det skal du bare ignorere. Du kommer deg gjennom dette! God bedring! 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 Humle Brumle skrev (34 minutter siden): Jeg vil jo kalle det et slags traume det var jo en dramatisk hendelse som vekket mye frykt i deg. Prøv å leve som normalt og ikke unngå ting selv om det kan være vanskelig i starten. Unngåelse vil bare gjøre deg mer engstelig. Du kommer nok til å få flere spydige svar som den over men det skal du bare ignorere. Du kommer deg gjennom dette! God bedring! Kanskje det er normalt rett etter hendelsen å bli mer engstelig? Det er jo ikke lenge siden det skjedde, og jeg ble skadet og havnet på sykehus. Er vel mer skrekken tenker jeg. Har aldri vært redd for høyder, og det å stå i en stige har aldri brydd meg. Men nå som jeg ser hvilke konsekvenser det kan gi er jeg blitt mer engstelig. Har jo fortsatt store smerter. Legene sier jeg har vært heldig, det kunne gått så mye verre. bryr meg ikke om den flåsete kommentaren over her, det er stamgjestene på KG, ser de hele tiden Anonymkode: 81ffc...994 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #4 Skrevet 2. juli 2021 Det er vanlig å bli litt redd etter å ha hatt et uhell. Man kan bli litt redd for å kjøre bil etter å ha kræsjet, man kan bli redd for hunder etter å ha blitt bitt av hund. Jeg tror ikke det vil regnes som et traume. Det er viktig å komme seg "opp på hesten igjen". Jo fortere du tar tilbake plassen bak huset, jo lettere og bedre er det. Det er ikke farlig å skjelve litt og bli svimmel. Det vil gå over hvis du bare venter litt. Anonymkode: a0722...666 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #5 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kanskje det er normalt rett etter hendelsen å bli mer engstelig? Det er jo ikke lenge siden det skjedde, og jeg ble skadet og havnet på sykehus. Er vel mer skrekken tenker jeg. Har aldri vært redd for høyder, og det å stå i en stige har aldri brydd meg. Men nå som jeg ser hvilke konsekvenser det kan gi er jeg blitt mer engstelig. Har jo fortsatt store smerter. Legene sier jeg har vært heldig, det kunne gått så mye verre. bryr meg ikke om den flåsete kommentaren over her, det er stamgjestene på KG, ser de hele tiden Anonymkode: 81ffc...994 Du fikk nok et sjokk, kanskje tilogmed et lite traume, men det har bare gått to uker. For at det skal kalles et ordentlig traume, må du være påvirket i minst 4 uker og det må fortsette videre, du vil få flashback, du kan utvikle angst osv. Anonymkode: b5714...587 2
Gjest DramaTheLama Skrevet 2. juli 2021 #6 Skrevet 2. juli 2021 (endret) Opp på hesten igjen. Sakte, men sikkert. Se på stigen og ta på den, ikke gå lengre, bare vent til hvilepuls. Dagen etter det samme. Se på stigen til hvilepulsen er reell. Når det går bra tar du første trinn, samme opplegg. Endret 2. juli 2021 av DramaTheLama
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 Tja. Det er i alle fall en angstreaksjon, Hodet ditt har koblet dette til noe farlig, og du får derfor en reaksjon med adrenalin, økt puls, med mer. Forsiktig eksponeringsterapi, og tankeølvelser, hjelper de fleste. Om det setter seg mer, og også overføres til andre situasjoner, ville jeg bestilt en psykologitime. Jeg gikk nesten et år før jeg gjorde dette, og forstod sammenhengene, da hadde ting satt seg og var enda vanskeligere å bearbeide. Anonymkode: 21ffe...bdf
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 En kan få traumer av små og store ting, det er fint du er bevisst situasjonen du er i og reflekterer over den. Ikke bruk for mye tid til å tenke over hva slags psykiske skader du kan ha pådratt deg i dette uhellet, heller vær glad for at du er bevisst påkjenningen og derfor kan jobbe målrettet for å bli kvitt frykten fortest mulig. Jo mer du baner vei for angsttankene og dveler ved dette jo mer kan det påvirke livet ditt. Press deg selv opp i høyder gjentatte ganger til kroppen din lærer at det du frykter skal skje (fall, ulykker, skader) ikke skjer. Lykke til! Anonymkode: 76c7d...745
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 Det er jo en traumatisk hendelse. Men mye tyder på, i forskning, at de traumatiske hendelsene som er forårsaket av ulykker og ikke bevisste ondsinnede handlinger kommer man seg lettere over. For min del kan jeg si at jeg blei litt engstelig en periode etter en bilulykke og overforsiktig etter en brann, men det som virkelig har merka meg for livet var en overfallsvoldtekt. At du er engstelig nå er en naturlig reaksjon; det er jo slik vi mennesker har overlevd gjennom årtusener; vi lærer av uhell og ulykker og blir mer påpasselig i fremtida. Se på det heller slik; kroppen din har lært at med stiger skal den være ekstra, ekstra forsiktig. Anonymkode: 1fea6...a4c 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er jo en traumatisk hendelse. Men mye tyder på, i forskning, at de traumatiske hendelsene som er forårsaket av ulykker og ikke bevisste ondsinnede handlinger kommer man seg lettere over. For min del kan jeg si at jeg blei litt engstelig en periode etter en bilulykke og overforsiktig etter en brann, men det som virkelig har merka meg for livet var en overfallsvoldtekt. At du er engstelig nå er en naturlig reaksjon; det er jo slik vi mennesker har overlevd gjennom årtusener; vi lærer av uhell og ulykker og blir mer påpasselig i fremtida. Se på det heller slik; kroppen din har lært at med stiger skal den være ekstra, ekstra forsiktig. Anonymkode: 1fea6...a4c Ts her. Det er helt sant. Mange fine svar her. Da jeg var 20 år jobbet jeg på en bar, etter stengetid skulle jeg gå inn på kjøla og lese av øl telleren. Døra gikk i lås og jeg ble stående der. Fikk fullstendig panikk og dødsangst. (Uten tlf) Endte med at jeg tok en spade som sto der og slo på døra og hylte. En tilfeldig mann hørte meg og fikk hentet hjelp. Etter dette låste jeg ikke døra på offentlige toaletter og generelt i mange år. Men øvde meg mer og mer. Så lenge jeg har med mob kan jeg både ta heis og låse dører. Ang fallet fra stigen har jeg kjent på en veldig stor smerte i 2 uker, og gjort meg tanker på hvor ille det kan gå når en ikke er forsiktig. Jeg må øve meg, men vente til smertene er over. leste i helga om en mann som ble lam da han stupte (badet) skjønner nå hvor fort livet kan endre seg når en kan være uheldig eller uforsiktig. Tror jeg har fått en tankevekker Anonymkode: 81ffc...994 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her. Det er helt sant. Mange fine svar her. Da jeg var 20 år jobbet jeg på en bar, etter stengetid skulle jeg gå inn på kjøla og lese av øl telleren. Døra gikk i lås og jeg ble stående der. Fikk fullstendig panikk og dødsangst. (Uten tlf) Endte med at jeg tok en spade som sto der og slo på døra og hylte. En tilfeldig mann hørte meg og fikk hentet hjelp. Etter dette låste jeg ikke døra på offentlige toaletter og generelt i mange år. Men øvde meg mer og mer. Så lenge jeg har med mob kan jeg både ta heis og låse dører. Ang fallet fra stigen har jeg kjent på en veldig stor smerte i 2 uker, og gjort meg tanker på hvor ille det kan gå når en ikke er forsiktig. Jeg må øve meg, men vente til smertene er over. leste i helga om en mann som ble lam da han stupte (badet) skjønner nå hvor fort livet kan endre seg når en kan være uheldig eller uforsiktig. Tror jeg har fått en tankevekker Anonymkode: 81ffc...994 Bare ikke la den tankevekkeren dominere for mye og gi deg angst. Det kan virkelig være skummelt å få realiteten om kroppens sårbarhet slengt i fleisen, men sånn er det bare... vi er noen potetsekker fylt med blod og bein. Lev livet fullt og helt, legg dette bak deg. Anonymkode: 76c7d...745 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #12 Skrevet 2. juli 2021 Ville heller kalt det angst. Fikk det selv etter en ulykke. Kom deg gradvis opp på den stigen igjen! Unngår du kommer du aldri til å gå opp en stige igjen. Anonymkode: 2530a...71e
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #13 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare ikke la den tankevekkeren dominere for mye og gi deg angst. Det kan virkelig være skummelt å få realiteten om kroppens sårbarhet slengt i fleisen, men sånn er det bare... vi er noen potetsekker fylt med blod og bein. Lev livet fullt og helt, legg dette bak deg. Anonymkode: 76c7d...745 Takk. Tror når smerten er borte og jeg er tilbake i både jobb og hverdag fullt og helt at disse tankene blir mindre. Det er som du sier, - når en får slengt i trynet hvor skjør vi kan være og bli skadet på den måten så blir en litt tankefull Anonymkode: 81ffc...994
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #14 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk. Tror når smerten er borte og jeg er tilbake i både jobb og hverdag fullt og helt at disse tankene blir mindre. Det er som du sier, - når en får slengt i trynet hvor skjør vi kan være og bli skadet på den måten så blir en litt tankefull Anonymkode: 81ffc...994 Ja det er ikke noe rart det! En psykolog sa i en forelesning jeg var på engang at de eneste menneskene som tenker fullt ut realistisk om livet hele tiden, det er de deprimerte. Et tips når grublingen blir litt mye er å tvinge tanken bort og velge seg ut et godt minne å tenke på istedet😊 Anonymkode: 76c7d...745 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #15 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): For 2 uker siden falt jeg ned fra en stige. Skadet meg stygt og er enda sykmeldt med store smerter. Etter dette klarte jeg ikke gå bak huset der det skjedde, men gjorde det i går. Jeg prøvde meg opp i stigen i går på første trinnet bare, men jeg skalv og ble svimmel. Jeg har vært veldig uredd for høyder, men nå er jeg redd for alt, tør ikke stå på en stol en gang. mer dette en traume? Anonymkode: 81ffc...994 Det er helt normalt å få frykt/sperre etter en skade. Derfor er det slik at når man blir kastet av en hest, så skal man på igjen med en gang for å unngå at frykten setter seg. Så sant man ikke har for store skader til at det er mulig å få til da. Du vet at du mestrer høyder, og det har gått greit mange ganger. Derfor vil selvtilliten komme tilbake. Hilsen en som har hatt flere ulykker med hest. Anonymkode: bbc2a...d92 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #16 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk. Tror når smerten er borte og jeg er tilbake i både jobb og hverdag fullt og helt at disse tankene blir mindre. Det er som du sier, - når en får slengt i trynet hvor skjør vi kan være og bli skadet på den måten så blir en litt tankefull Anonymkode: 81ffc...994 Ikke vent. Gå bak huset og gjør som DramaTheLama skriver. Det blir mye vanskeligere jo lenger du venter. Nå har du en utmerket unnskyldning til å vente, ikke bruk den. Kom deg opp i salen igjen så blir det mye lettere for deg Stor klem til deg! Anonymkode: 9c7ce...448 3
_popcorn_ Skrevet 2. juli 2021 #17 Skrevet 2. juli 2021 Ryddet for latterliggjøring og svar til det. _popcorn_, mod
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #18 Skrevet 2. juli 2021 Takk for fine og fornuftige svar. I dag var jeg litt i kjellern. Føler meg isolert og er bekymret. Men det lettet litt i kveld da vi fikk grillet og spist litt. Får tanker om at det kunne gått virkelig ille.. Anonymkode: 81ffc...994
Humle Brumle Skrevet 3. juli 2021 #19 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 1.34): Kanskje det er normalt rett etter hendelsen å bli mer engstelig? Det er jo ikke lenge siden det skjedde, og jeg ble skadet og havnet på sykehus. Er vel mer skrekken tenker jeg. Har aldri vært redd for høyder, og det å stå i en stige har aldri brydd meg. Men nå som jeg ser hvilke konsekvenser det kan gi er jeg blitt mer engstelig. Har jo fortsatt store smerter. Legene sier jeg har vært heldig, det kunne gått så mye verre. bryr meg ikke om den flåsete kommentaren over her, det er stamgjestene på KG, ser de hele tiden Anonymkode: 81ffc...994 Selvfølgelig er det helt normalt! Det er ikke noe galt med deg❤️
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #20 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 0.41): For 2 uker siden falt jeg ned fra en stige. Skadet meg stygt og er enda sykmeldt med store smerter. Etter dette klarte jeg ikke gå bak huset der det skjedde, men gjorde det i går. Jeg prøvde meg opp i stigen i går på første trinnet bare, men jeg skalv og ble svimmel. Jeg har vært veldig uredd for høyder, men nå er jeg redd for alt, tør ikke stå på en stol en gang. mer dette en traume? Anonymkode: 81ffc...994 Ja, det er et traume for deg. Det finnes mange måter å få et traume på. Traume er ikke bare for de som opplever krig og tortur og voldtekt. Jeg opplevde å falle av sykkel i en sving og det kom en bil. Bilen sneiet meg og jeg slo meg stygt på ene rompa. Det gikk heldigvis bra, men jeg gikk resten av veien hjem med sykkelen og syklet ikke på flere år. Jeg begynte å trene på et treningssenter, og ble med på forskjellige timer. En av timene var spinning, og jeg var så psykisk dårlig av å sette meg på spinningsykkelen. Jeg svimlet og var redd for å falle av. Etter mange timer på spinningsykkelen turte jeg etterhvert å ta meg småturer på sykkelen. Idag kan jeg sykle uten problemer, men jeg er veldig forsiktig og er nok litt redd når jeg møter biler... Anonymkode: 539c2...c27
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå