AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Skrevet 1. juli 2021 Jeg har sett en del hundekontoer på sosiale medier der hundene enten har på seg pigghalsbånd eller strømhalsbånd. Jeg tror de fleste er fra USA. Her i Norge er det jo forbudt, selv om jeg så en ung jente i Oslo for noen år siden med en Staffe med pigghalsbånd... Flere av hundene ble trent med positiv belønning ( som det så ut som, ble opplyst om på kontoene) , men de hadde fortsatt på strømhalsbånd. Er det en eller annen oppfatning i Statene at strøm og pigghalsbånd er greit og helt nødvendig for å trene hund? Siden jeg ser det så ofte så kan jo folk her i Norge tro at det også er greit her. Det er vel ikke så vanskelig å få tak i på eBay. Var det ikke en politipatrulje i Trondheim som så en som brukte pigghalsbånd på hunden sin for ikke så lenge siden. Personen ble jo stoppen og anmeldt, men det er vel fortsatt mulig å komme unna med det. Har sett pigghalsbånd som er kamuflert som vanlig halsbånd der piggene er skjult bak webbing osv. Anonymkode: 04748...f10
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #2 Skrevet 1. juli 2021 Jeg opplever at Amerikanerne generelt er mye mer redd for hardt arbeid, og dermed tyr til enkle og raske løsninger. På mange trenere fremstår det som om det er direkte umulig å trene uten ecollar og prong, og at det er løsningen på alle problemer. Selv om begge kan være meget effektive når de benyttes, er det i mine øyne ikke en langvarig løsning å lære opp hunden med aversjon. Positiv betinget læring vil alltid sitte langt bedre og være tryggere — men dessverre krever det jo langt mer og tyngre arbeid. Ville ikke strebet etter å bruke den type verktøy, selv om det ser veldig rosenrødt ut på SoMe. Anonymkode: fb24e...910 5
Blomsterpotta Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 Fy faen som jeg hater sånne folk. Jeg skulle med glede prøvd begge halsbåndene på de eierene og de skulle virkelig fått kjenne smerte. Jeg har selv hatt flere hunder og alle er dressert med mye ros og godbiter. 4
MissPierce Skrevet 1. juli 2021 #4 Skrevet 1. juli 2021 Det er veldig utbredt i USA. Passer på å fortelle at her i Norge er det ulovlig, og vi klarer fortsatt å trene våre hunder. Bur bruk er også ekstremt utbredt der 🙄 2
Troyamin Skrevet 1. juli 2021 #5 Skrevet 1. juli 2021 Tenker at så lenge det er forbudt i Norge, er det et "ikke tema" å diskutere. 2
Julie Skrevet 1. juli 2021 #6 Skrevet 1. juli 2021 Strømhalsbånd er tillatt brukt av godkjente instruktører i aversjonsdressur på sau og rein https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-03-14-256 Beklageligvis er det i visse miljøer utbredt med bruk av strømhalsbånd i privat regi. Du trenger ikke se lengre enn til sør Europa for å se at dette er et utbredt dressurverktøy i visse miljø. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #7 Skrevet 1. juli 2021 Troyamin skrev (12 minutter siden): Tenker at så lenge det er forbudt i Norge, er det et "ikke tema" å diskutere. Selvfølgelig er det et tema man kan diskutere. Anonymkode: 4cdb4...344 9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #8 Skrevet 1. juli 2021 Troyamin skrev (3 timer siden): Tenker at så lenge det er forbudt i Norge, er det et "ikke tema" å diskutere. Du er veldig bastant i dine uttalelser hele tiden. Selvfølgelig kan man diskutere bruken av disse verktøyene, som blir ukritisk fremmet og hauset opp i en rekke andre land. Anonymkode: fb24e...910 4
Gjest Linny111 Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 Jeg er med i noen hundegrupper med amerikanere. Jeg har blitt kjeftet på fordi jeg ikke gjør som dem. Jeg ba om råd fordi hunden min biter på møblene, da var den eneste løsningen "sett den i bur". Jeg sa jeg ikke brukte bur, da sa de: "Jaja, da får du bare la den bite". Jeg fikk også kjeft fordi jeg kalte tispa mi "bitch". Det var visst stygg språkbruk 😂 (Det var i settingen: "hvor tung er hunden din?" "My bitch is 20kg"). Ecollar er faktisk fortsatt lovlig her i Skottland, selv om det er mye snakk om å forby det. Jeg har aldri hørt om noen som bruker det, men det er sikkert en del som gjør det. Det er heldigvis ikke sosialt akseptert.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #10 Skrevet 3. juli 2021 Linny111 skrev (21 timer siden): Jeg er med i noen hundegrupper med amerikanere. Jeg har blitt kjeftet på fordi jeg ikke gjør som dem. Jeg ba om råd fordi hunden min biter på møblene, da var den eneste løsningen "sett den i bur". Jeg sa jeg ikke brukte bur, da sa de: "Jaja, da får du bare la den bite". Jeg fikk også kjeft fordi jeg kalte tispa mi "bitch". Det var visst stygg språkbruk 😂 (Det var i settingen: "hvor tung er hunden din?" "My bitch is 20kg"). Ecollar er faktisk fortsatt lovlig her i Skottland, selv om det er mye snakk om å forby det. Jeg har aldri hørt om noen som bruker det, men det er sikkert en del som gjør det. Det er heldigvis ikke sosialt akseptert. Seriøst! Vi klarer jo fortsatt å trene hund i land der bruk av strøm og pigg er forbudt. I Sverige er det også forbudt å bruke bur, de klarer seg utmerket bra de også. Det er litt morsomt at å bruke midler som potensielt kan skade hunden psykisk og fysisk er helt greit, men gud forby å bruke "stygge" ord om hunden sin. Som om hundene våre liksom skal bli fornærma av å bli kalt "bitch". Dyrevelferd er det visst mange tolkninger av rundt om i verden... -ts Anonymkode: 04748...f10 2
Gjest Linny111 Skrevet 3. juli 2021 #11 Skrevet 3. juli 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Seriøst! Vi klarer jo fortsatt å trene hund i land der bruk av strøm og pigg er forbudt. I Sverige er det også forbudt å bruke bur, de klarer seg utmerket bra de også. Det er litt morsomt at å bruke midler som potensielt kan skade hunden psykisk og fysisk er helt greit, men gud forby å bruke "stygge" ord om hunden sin. Som om hundene våre liksom skal bli fornærma av å bli kalt "bitch". Dyrevelferd er det visst mange tolkninger av rundt om i verden... -ts Anonymkode: 04748...f10 Ja, det er jo ikke engang et stygt ord, "bitch" er det engelske ordet for tispe. Det står "bitch" på stamtavlen til hunden min liksom Nei, jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor noen vil skade hunden sin. De gidder vel bare ikke å faktisk jobbe med dem (for det kan være mye jobb av og til), men da bør de ikke ha hund. Men noen av dem tror også at man faktisk må vise dominans.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #12 Skrevet 3. juli 2021 Det er ikke noe poeng i å skulle diskutere dette her inne, da det tydelig kommer fram at ingen av dere har peiling på hvordan slike hjelpemidler kan og skal brukes. Jeg har trent hund i land hvor dette er lovlige hjelpemidler. Har også fått instrukser i bruken av dette. For å si det enkelt så påfører du ikke hunden noe større ubehag enn alle andre hjelpemidler folk velger å bruke på hundene sine. Et e halsbånd eller klyp brukt riktig påfører hunden mindre ubehag enn for eksempel grime og diverse anti trekk seler. Det er et hjelpemiddel som alt annet og det kan som alt annet misbrukes. Det er kunnskaps nivået til brukeren som avgjør nytten av hjelpemiddelet. Anonymkode: 41ab1...c74 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #13 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke noe poeng i å skulle diskutere dette her inne, da det tydelig kommer fram at ingen av dere har peiling på hvordan slike hjelpemidler kan og skal brukes. Jeg har trent hund i land hvor dette er lovlige hjelpemidler. Har også fått instrukser i bruken av dette. For å si det enkelt så påfører du ikke hunden noe større ubehag enn alle andre hjelpemidler folk velger å bruke på hundene sine. Et e halsbånd eller klyp brukt riktig påfører hunden mindre ubehag enn for eksempel grime og diverse anti trekk seler. Det er et hjelpemiddel som alt annet og det kan som alt annet misbrukes. Det er kunnskaps nivået til brukeren som avgjør nytten av hjelpemiddelet. Anonymkode: 41ab1...c74 https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/bruk-av-korrigeringer-i-treningen-kan-redusere-hundens-velferd/1798865 https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/treningsmetoder-for-hund--hva-sier-forskningen/1636052 Selvfølgelig kan man diskutere dette her. Diskusjon om strømhalsbånd og pigghalsbånd er ikke forbeholdt de som bruker dette. Da blir jo hele poenget med å ha en diskusjon borte. Jeg er heller ikke noe glad i antitrekkseler (unntaket er de vanlige selene med ring på brystet). Grimer skal man også være forsiktig med. Jeg mener fortsatt at bruk av positiv belønningsbasert trening er best. Jeg kan jo bruke meg selv som eksempel. Når jeg først fikk hund, så fikk jeg mye informasjon om hundehold fra en hundebok jeg hadde. I den boken sto det at man kunne legge valpen i bakken hvis de begynte å bite. Jeg trodde at det som sto i denne boka var det riktige, så derfor la jeg valpen min i bakken når hun beit. Problemet ble ikke løst, hunden ble mer bitete og jeg mer frustrert. Til slutt var jeg så lei så jeg bare gikk ut av rommet når hun begynte å bite uten å si eller gjøre noen ting. Det tok en uke hvor jeg gjorde dette, så sluttet bitingen. Det var en liten vekker for meg og jeg begynte å lese meg opp på belønningsbasert trening. Belønningsbasert trening er ikke bare mer skånsomt for hunden, det er også mer effektivt. -ts Anonymkode: 04748...f10 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #14 Skrevet 4. juli 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/bruk-av-korrigeringer-i-treningen-kan-redusere-hundens-velferd/1798865 https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/treningsmetoder-for-hund--hva-sier-forskningen/1636052 Selvfølgelig kan man diskutere dette her. Diskusjon om strømhalsbånd og pigghalsbånd er ikke forbeholdt de som bruker dette. Da blir jo hele poenget med å ha en diskusjon borte. Jeg er heller ikke noe glad i antitrekkseler (unntaket er de vanlige selene med ring på brystet). Grimer skal man også være forsiktig med. Jeg mener fortsatt at bruk av positiv belønningsbasert trening er best. Jeg kan jo bruke meg selv som eksempel. Når jeg først fikk hund, så fikk jeg mye informasjon om hundehold fra en hundebok jeg hadde. I den boken sto det at man kunne legge valpen i bakken hvis de begynte å bite. Jeg trodde at det som sto i denne boka var det riktige, så derfor la jeg valpen min i bakken når hun beit. Problemet ble ikke løst, hunden ble mer bitete og jeg mer frustrert. Til slutt var jeg så lei så jeg bare gikk ut av rommet når hun begynte å bite uten å si eller gjøre noen ting. Det tok en uke hvor jeg gjorde dette, så sluttet bitingen. Det var en liten vekker for meg og jeg begynte å lese meg opp på belønningsbasert trening. Belønningsbasert trening er ikke bare mer skånsomt for hunden, det er også mer effektivt. -ts Anonymkode: 04748...f10 Igjen et veldig godt eksempel på hvorfor dette er en diskusjon som ikke er egnet, da kunnskaps nivået til de som skriker høyest ikke er bra nok. Hverken på den ene eller andre siden av hunde dressur. Skal man ha en mening om ting må man ha kunnskap om begge sider av den samme sak, så får man for seg selv bestemme seg om hva man synes om saken. Da kan man faktisk også ha en diskusjon om saken som er saklig. For å ta hjelpemiddler først, altså alt vi mennesker bruker for å kommunisere og fremme ønsket adferd i en hund. Alle og da mener jeg alle kan på et vis misbrukes om kunnskapen til den som bruker det ikke er bra nok når det kommer til bruken og hvordan få hunden til å forstå. Siden du tok opp sele med bryst ring. Det er hunder i Norge som har "vokst" seg skakke pga bruk av slik sele. Da eier ikke har fått hunden til å stoppe med trekkinga, eier ga opp og lot hunden trekke. Noe som førte til over strekte muskler og sener på ene siden av hunden, hver gang man prøver å rette opp i dette så lager man skader i den siden som ikke var over strekt. Dette glir så inn i et annet veldig viktig poeng når det kommer til hund. Ingen av dem er like, men dem har alle de samme driftene. Hund er egentlig et veldig komplekst sammensatt dyr om man begynner å gå dem litt i sømmene, samtidig som dem er veldig enkle. I en diskusjon om hunder og hjelpemiddler så blir det viktig å forstå at hva som skjer i hodet på dem og hvordan man best kan bruke den individuelle hundens beste egenskaper til å få fram ønsket adferd. Hundens egenskaper som du enklest kan bruke er hundens jakt/bytte drift. Man skal da ikke glemme at hunden også har en aggresjons drift (evnen til å "følelsemessig engasjere seg i en handling") Dette er ikke det samme som aggresivitet. Hundens mest unike egenskap er flokkfunksjonen som gjør at den faktisk er villig til å innordne seg oss mennesker. Tilslutt har vi da hundens nervekonstitusjon, hvor stødig hunden er. Jo høyere drifta hund du har og jo høyere energi og aktivitet du klarer å trene hunden i jo mer må man ta i for å trenge igjennom. Her kommer et av de viktigste poenga. Det er en stor forskjell på hundene og dems bruks områder. Det er ikke et verktøy som fungerer på alt, men det er mange forskjellige som hører hjemme i ei verktøy kasse som trengs for å kunne trene en hund. Litt om de to hjelpemiddlene som det står om i denne posten. Begge disse har sin bruk, men dem krever kunnskap i bruken og dem krever erfaring. Et klyp halsbånds beste egenskap brukt riktig er at det skal skape aktivitet i hunden, aktivitet som du som eier så skal bruke til å få hunden til å utføre riktig handling. Her gjelder fingertupp finesse, Man må være veldig fint følende på "styrken" man bruker. Det er ikke et riv og røsk verktøy. Man behandler ikke en skalpell som man behandler ei øks. Det samme med e halsbånd, men fordelen med dette er at man kan gjøre det på 3km avstand om man ønsker det. Eller 50 meter. Et e halsbånd gir ikke strøm som det folk tror det gir. Det gir en stimuli mellom 2 punkter som gir impulser til nervecellene i området. Det er samme teknologi som brukes i tens apparater, som da faktisk brukes på mennesker for å behandle blandt annet muskel plager/smerter (https://www.spondylitten.no/smertelindring-med-elektrisitet/) Brukt på hunder så brukes dette på så lav impuls styrke at de fleste mennesker ikke klarer å kjenne det. De fleste slike bånd har også mulighet til å gi vibrasjon og lyd, som du igjen kan kobble til hva du vil, men som oftest en belønning. For å så dra dette litt til posten som jeg quotet. Alt man gjør i frustrasjon er en overslags handling og har absolutt ingenting med hunde dressur å gjøre. Det funker heller ikke for man klarer ikke å kommunisere hva man vil til hunden. Dette er bortkasta tid og energi. Dette har også ingenting med korreksjon å gjøre. En korreskjon er en bevist handling og bør idelt sett skje etter en styrt konflikt. En annen viktig ting med korreskjon er at den skal kun føre til økt aktivitet/energi i hunden, som man retter inn mot å gjøre ønsket handling rett. Hvor man da belønner rett utført handling. Man skal aldri korrigere til passivitet i hunden og man skal aldri korrigere i frustrasjon. Klarer man ikke å ta seg såpass i sammen skal man ikke trene hunden sin på det tidspunktet. Anonymkode: 41ab1...c74 1
Julie Skrevet 4. juli 2021 #15 Skrevet 4. juli 2021 Symptomatisk at slike debatter preges av sterke meningsbærende fra polariserte leire, fellesnevneren er at majoriteten diskuterer under anonyme brukernavn.
MissPierce Skrevet 4. juli 2021 #16 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Igjen et veldig godt eksempel på hvorfor dette er en diskusjon som ikke er egnet, da kunnskaps nivået til de som skriker høyest ikke er bra nok. Hverken på den ene eller andre siden av hunde dressur. Skal man ha en mening om ting må man ha kunnskap om begge sider av den samme sak, så får man for seg selv bestemme seg om hva man synes om saken. Da kan man faktisk også ha en diskusjon om saken som er saklig. For å ta hjelpemiddler først, altså alt vi mennesker bruker for å kommunisere og fremme ønsket adferd i en hund. Alle og da mener jeg alle kan på et vis misbrukes om kunnskapen til den som bruker det ikke er bra nok når det kommer til bruken og hvordan få hunden til å forstå. Siden du tok opp sele med bryst ring. Det er hunder i Norge som har "vokst" seg skakke pga bruk av slik sele. Da eier ikke har fått hunden til å stoppe med trekkinga, eier ga opp og lot hunden trekke. Noe som førte til over strekte muskler og sener på ene siden av hunden, hver gang man prøver å rette opp i dette så lager man skader i den siden som ikke var over strekt. Dette glir så inn i et annet veldig viktig poeng når det kommer til hund. Ingen av dem er like, men dem har alle de samme driftene. Hund er egentlig et veldig komplekst sammensatt dyr om man begynner å gå dem litt i sømmene, samtidig som dem er veldig enkle. I en diskusjon om hunder og hjelpemiddler så blir det viktig å forstå at hva som skjer i hodet på dem og hvordan man best kan bruke den individuelle hundens beste egenskaper til å få fram ønsket adferd. Hundens egenskaper som du enklest kan bruke er hundens jakt/bytte drift. Man skal da ikke glemme at hunden også har en aggresjons drift (evnen til å "følelsemessig engasjere seg i en handling") Dette er ikke det samme som aggresivitet. Hundens mest unike egenskap er flokkfunksjonen som gjør at den faktisk er villig til å innordne seg oss mennesker. Tilslutt har vi da hundens nervekonstitusjon, hvor stødig hunden er. Jo høyere drifta hund du har og jo høyere energi og aktivitet du klarer å trene hunden i jo mer må man ta i for å trenge igjennom. Her kommer et av de viktigste poenga. Det er en stor forskjell på hundene og dems bruks områder. Det er ikke et verktøy som fungerer på alt, men det er mange forskjellige som hører hjemme i ei verktøy kasse som trengs for å kunne trene en hund. Litt om de to hjelpemiddlene som det står om i denne posten. Begge disse har sin bruk, men dem krever kunnskap i bruken og dem krever erfaring. Et klyp halsbånds beste egenskap brukt riktig er at det skal skape aktivitet i hunden, aktivitet som du som eier så skal bruke til å få hunden til å utføre riktig handling. Her gjelder fingertupp finesse, Man må være veldig fint følende på "styrken" man bruker. Det er ikke et riv og røsk verktøy. Man behandler ikke en skalpell som man behandler ei øks. Det samme med e halsbånd, men fordelen med dette er at man kan gjøre det på 3km avstand om man ønsker det. Eller 50 meter. Et e halsbånd gir ikke strøm som det folk tror det gir. Det gir en stimuli mellom 2 punkter som gir impulser til nervecellene i området. Det er samme teknologi som brukes i tens apparater, som da faktisk brukes på mennesker for å behandle blandt annet muskel plager/smerter (https://www.spondylitten.no/smertelindring-med-elektrisitet/) Brukt på hunder så brukes dette på så lav impuls styrke at de fleste mennesker ikke klarer å kjenne det. De fleste slike bånd har også mulighet til å gi vibrasjon og lyd, som du igjen kan kobble til hva du vil, men som oftest en belønning. For å så dra dette litt til posten som jeg quotet. Alt man gjør i frustrasjon er en overslags handling og har absolutt ingenting med hunde dressur å gjøre. Det funker heller ikke for man klarer ikke å kommunisere hva man vil til hunden. Dette er bortkasta tid og energi. Dette har også ingenting med korreksjon å gjøre. En korreskjon er en bevist handling og bør idelt sett skje etter en styrt konflikt. En annen viktig ting med korreskjon er at den skal kun føre til økt aktivitet/energi i hunden, som man retter inn mot å gjøre ønsket handling rett. Hvor man da belønner rett utført handling. Man skal aldri korrigere til passivitet i hunden og man skal aldri korrigere i frustrasjon. Klarer man ikke å ta seg såpass i sammen skal man ikke trene hunden sin på det tidspunktet. Anonymkode: 41ab1...c74 Det store problemet med at det er lovlig for alle å bruke, er jo at folk ikke bruker det korrekt, og faktisk skader hundene sine. Har sett mange stygge skader fra både strøm og pigg halsbånd. Som du selv sier, så er det ikke ett røsk og riv hverktøy. Men Gud så mange som gjør nettopp dette. Da de bare stikker på butikken å handler ett selv, uten å få skikkelig kursing i hvordan det skal brukes. Det er en grunn til at kun folk med utdannelse får bruke strøm halsbånd her i landet. Heldigvis!! Når det kommer til ting som sau og vilt renhet så synes jeg det er greit. Samme som i USA hvor det brukes til renhet på Klapperslanger f.eks. Da dette kan skade både andre dyr, men også ta livet av hunden. Men for å hindre hunden i å bjeffe på dør klokka, så blir det unødvendig i mine øyne. Har selv brukt sele med frontfeste på min hund, men passer på å bytte på hvilken side presset ble liggende på. Nettopp for å ikke lage skade. Å så er det som med andre ting, det skal brukes i en periode, og ikke fast fordi man ikke gidder å trene. Det skal være ett hjelpe middel, og ikke ett lat manns hverktøy.
Teppe Skrevet 5. juli 2021 #17 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 4.7.2021 den 8.24): Igjen et veldig godt eksempel på hvorfor dette er en diskusjon som ikke er egnet, da kunnskaps nivået til de som skriker høyest ikke er bra nok. Hverken på den ene eller andre siden av hunde dressur. Skal man ha en mening om ting må man ha kunnskap om begge sider av den samme sak, så får man for seg selv bestemme seg om hva man synes om saken. Da kan man faktisk også ha en diskusjon om saken som er saklig. For å ta hjelpemiddler først, altså alt vi mennesker bruker for å kommunisere og fremme ønsket adferd i en hund. Alle og da mener jeg alle kan på et vis misbrukes om kunnskapen til den som bruker det ikke er bra nok når det kommer til bruken og hvordan få hunden til å forstå. Siden du tok opp sele med bryst ring. Det er hunder i Norge som har "vokst" seg skakke pga bruk av slik sele. Da eier ikke har fått hunden til å stoppe med trekkinga, eier ga opp og lot hunden trekke. Noe som førte til over strekte muskler og sener på ene siden av hunden, hver gang man prøver å rette opp i dette så lager man skader i den siden som ikke var over strekt. Dette glir så inn i et annet veldig viktig poeng når det kommer til hund. Ingen av dem er like, men dem har alle de samme driftene. Hund er egentlig et veldig komplekst sammensatt dyr om man begynner å gå dem litt i sømmene, samtidig som dem er veldig enkle. I en diskusjon om hunder og hjelpemiddler så blir det viktig å forstå at hva som skjer i hodet på dem og hvordan man best kan bruke den individuelle hundens beste egenskaper til å få fram ønsket adferd. Hundens egenskaper som du enklest kan bruke er hundens jakt/bytte drift. Man skal da ikke glemme at hunden også har en aggresjons drift (evnen til å "følelsemessig engasjere seg i en handling") Dette er ikke det samme som aggresivitet. Hundens mest unike egenskap er flokkfunksjonen som gjør at den faktisk er villig til å innordne seg oss mennesker. Tilslutt har vi da hundens nervekonstitusjon, hvor stødig hunden er. Jo høyere drifta hund du har og jo høyere energi og aktivitet du klarer å trene hunden i jo mer må man ta i for å trenge igjennom. Her kommer et av de viktigste poenga. Det er en stor forskjell på hundene og dems bruks områder. Det er ikke et verktøy som fungerer på alt, men det er mange forskjellige som hører hjemme i ei verktøy kasse som trengs for å kunne trene en hund. Litt om de to hjelpemiddlene som det står om i denne posten. Begge disse har sin bruk, men dem krever kunnskap i bruken og dem krever erfaring. Et klyp halsbånds beste egenskap brukt riktig er at det skal skape aktivitet i hunden, aktivitet som du som eier så skal bruke til å få hunden til å utføre riktig handling. Her gjelder fingertupp finesse, Man må være veldig fint følende på "styrken" man bruker. Det er ikke et riv og røsk verktøy. Man behandler ikke en skalpell som man behandler ei øks. Det samme med e halsbånd, men fordelen med dette er at man kan gjøre det på 3km avstand om man ønsker det. Eller 50 meter. Et e halsbånd gir ikke strøm som det folk tror det gir. Det gir en stimuli mellom 2 punkter som gir impulser til nervecellene i området. Det er samme teknologi som brukes i tens apparater, som da faktisk brukes på mennesker for å behandle blandt annet muskel plager/smerter (https://www.spondylitten.no/smertelindring-med-elektrisitet/) Brukt på hunder så brukes dette på så lav impuls styrke at de fleste mennesker ikke klarer å kjenne det. De fleste slike bånd har også mulighet til å gi vibrasjon og lyd, som du igjen kan kobble til hva du vil, men som oftest en belønning. For å så dra dette litt til posten som jeg quotet. Alt man gjør i frustrasjon er en overslags handling og har absolutt ingenting med hunde dressur å gjøre. Det funker heller ikke for man klarer ikke å kommunisere hva man vil til hunden. Dette er bortkasta tid og energi. Dette har også ingenting med korreksjon å gjøre. En korreskjon er en bevist handling og bør idelt sett skje etter en styrt konflikt. En annen viktig ting med korreskjon er at den skal kun føre til økt aktivitet/energi i hunden, som man retter inn mot å gjøre ønsket handling rett. Hvor man da belønner rett utført handling. Man skal aldri korrigere til passivitet i hunden og man skal aldri korrigere i frustrasjon. Klarer man ikke å ta seg såpass i sammen skal man ikke trene hunden sin på det tidspunktet. Anonymkode: 41ab1...c74 Kan du vise til kilder til det du påstår. Forskningsartikler? Jeg hadde litt problemer med å skjønne sammemhengen i noe av det du skrev. https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/hvorfor-straff-er-en-darlig-strategi/1105398 Denne artikkelen belyser tankegangen din og hvorfor straff ikke nødvendigvis er bra. Du har rett i at hunder er forskjellige og at man skal tilpasse treningen til den enkelte hund. Det jeg stusser litt over er at du sier at seler med ring på brystet er en uting, siden hunden kan få skader av det. Det er jeg forsåvidt enig i, men hvis man har en sterk hund, så må man kunne holde den igjen får å i det hele tatt kunne begynne å trene på å ikke dra i båndet. Disse skadene du beskriver har tydeligvis kommet etter en lengre tid med bruk der eierne av hunden har latt hunden dra. Dette er selvfølgelig ikke greit. Det er en grunn til at det finnes ett hav av artikkler som omhandler type seler, tilpasning og bruk der ute. Kan du forklare hvorfor f.eks. pigghalsbånd er bedre i denne sammenhengen? Hvis du har en hund som drar. Derfor så begynner du å bruke pigghalsbånd, men hunden fortsetter å dra. Hvordan skal du stoppe hunden da? Rykke i båndet? Det er jo fare for at huden tin hunden punkterer. Hva skjer videre hvis du bruker ett vanlig halsbånd etter en tids bruk med pigghalsbånd og hunden begynner å dra igjen? At hunden drar i vanlig halsbånd kan også gi skader. https://hunomhund.no/2020/05/forskning-halsband-skade/ Siden du mener at pigghalsbånd og strømhalsbånd er bra, hvorfor er det da forbudt i Norge? Du og en annen her sier at grunnen til at disse redskapene blir sett ned på, er fordi folk ikke vet hvordan de skal brukes. Så hvis du og andre som bruker disse redskapene begynner med lobbyvirksomhet og lovverket som det er nå her i Norge opphever. Hvordan skal man forsikre seg at folk bruker disse redskapene korrekt? Reformere alle hundetrenere og skrive om Dyrevelferdsloven? https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/trening_av_hund__hva_er_lov.16447 -ts (siden noen klagde på at folk skrev anonymt, så velger jeg å ikke skrive som AnonymBruker lenger) 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #18 Skrevet 5. juli 2021 27 minutter siden, Teppe said: Kan du vise til kilder til det du påstår. Forskningsartikler? Jeg hadde litt problemer med å skjønne sammemhengen i noe av det du skrev. https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/hvorfor-straff-er-en-darlig-strategi/1105398 Denne artikkelen belyser tankegangen din og hvorfor straff ikke nødvendigvis er bra. Du har rett i at hunder er forskjellige og at man skal tilpasse treningen til den enkelte hund. Det jeg stusser litt over er at du sier at seler med ring på brystet er en uting, siden hunden kan få skader av det. Det er jeg forsåvidt enig i, men hvis man har en sterk hund, så må man kunne holde den igjen får å i det hele tatt kunne begynne å trene på å ikke dra i båndet. Disse skadene du beskriver har tydeligvis kommet etter en lengre tid med bruk der eierne av hunden har latt hunden dra. Dette er selvfølgelig ikke greit. Det er en grunn til at det finnes ett hav av artikkler som omhandler type seler, tilpasning og bruk der ute. Kan du forklare hvorfor f.eks. pigghalsbånd er bedre i denne sammenhengen? Hvis du har en hund som drar. Derfor så begynner du å bruke pigghalsbånd, men hunden fortsetter å dra. Hvordan skal du stoppe hunden da? Rykke i båndet? Det er jo fare for at huden tin hunden punkterer. Hva skjer videre hvis du bruker ett vanlig halsbånd etter en tids bruk med pigghalsbånd og hunden begynner å dra igjen? At hunden drar i vanlig halsbånd kan også gi skader. https://hunomhund.no/2020/05/forskning-halsband-skade/ Siden du mener at pigghalsbånd og strømhalsbånd er bra, hvorfor er det da forbudt i Norge? Du og en annen her sier at grunnen til at disse redskapene blir sett ned på, er fordi folk ikke vet hvordan de skal brukes. Så hvis du og andre som bruker disse redskapene begynner med lobbyvirksomhet og lovverket som det er nå her i Norge opphever. Hvordan skal man forsikre seg at folk bruker disse redskapene korrekt? Reformere alle hundetrenere og skrive om Dyrevelferdsloven? https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/trening_av_hund__hva_er_lov.16447 -ts (siden noen klagde på at folk skrev anonymt, så velger jeg å ikke skrive som AnonymBruker lenger) At du ikke henger med på hva jeg skriver får ikke jeg gjort noe med. Jeg synes selv at jeg har skrevet tingene på en enkel og rett fram måte. Jeg stiller meg endog litt undrende til et par av dine utsagn i dette. Pga at hunden er sterk så må du bruke en sele som påfører hunden ubehag så det du klarer å holde den igjen før du kan begynne å trene på å gå fint i bånd? Altså med vilje påføre et bevist ubehag, kun fordi du eller alle andre som gjør det samme ikke har klart å lese eller kurse dere opp på hvordan man starter en slik øvelse? Du må først få på plass et par basis ting. 1. å gå fint i bånd er for hunden en lydighets øvelse. 2. Skal man lære hunden noe må man etablere et samarbeid, altså få hunden til å forstå at om den gjør det du vil den skal gjøre så får den "betalt" for det. Lønna kan være så mangt og er individ styrt, selv om veldig mange jobber veldig hardt for pølse. 3. Den fysiske størrelsen på hunden spiller i dette ingen rolle. Lydighet er en mental ting. Til det du spør om så kan man ikke svare da halsbåndet du mener skal brukes ikke er egnet til øvelsen du spør om. Og hadde du faktisk lest hva jeg skrev så hadde du skjønt det. Å gå fint i bånd er en øvelse hvor hunden skal være så lite aktiv som mulig. Den skal gå i fast posisjon uten å trekke i båndet. Hvorfor skulle man da bruke et bånd som skal gi økt aktivitet i hunden? Her brister logikken, Jeg kan ikke øke aktiviteten i en hund pga at den ikke går rolig nok. Da setter du faktisk opp hunden til å feile med vilje, og det er vel ikke bra? Anonymkode: 41ab1...c74 1
Teppe Skrevet 5. juli 2021 #19 Skrevet 5. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): At du ikke henger med på hva jeg skriver får ikke jeg gjort noe med. Jeg synes selv at jeg har skrevet tingene på en enkel og rett fram måte. Du må først få på plass et par basis ting. 1. å gå fint i bånd er for hunden en lydighets øvelse. 2. Skal man lære hunden noe må man etablere et samarbeid, altså få hunden til å forstå at om den gjør det du vil den skal gjøre så får den "betalt" for det. Lønna kan være så mangt og er individ styrt, selv om veldig mange jobber veldig hardt for pølse. 3. Den fysiske størrelsen på hunden spiller i dette ingen rolle. Lydighet er en mental ting. Til det du spør om så kan man ikke svare da halsbåndet du mener skal brukes ikke er egnet til øvelsen du spør om. Og hadde du faktisk lest hva jeg skrev så hadde du skjønt det. Å gå fint i bånd er en øvelse hvor hunden skal være så lite aktiv som mulig. Den skal gå i fast posisjon uten å trekke i båndet. Hvorfor skulle man da bruke et bånd som skal gi økt aktivitet i hunden? Her brister logikken, Jeg kan ikke øke aktiviteten i en hund pga at den ikke går rolig nok. Da setter du faktisk opp hunden til å feile med vilje, og det er vel ikke bra? Anonymkode: 41ab1...c74 AnonymBruker skrev (7 timer siden): At du ikke henger med på hva jeg skriver får ikke jeg gjort noe med. Jeg synes selv at jeg har skrevet tingene på en enkel og rett fram måte. Hvor er kildene dine og forskningsartiklene jeg spurte om for å hjelpe meg til å forstå? AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg stiller meg endog litt undrende til et par av dine utsagn i dette. Pga at hunden er sterk så må du bruke en sele som påfører hunden ubehag så det du klarer å holde den igjen før du kan begynne å trene på å gå fint i bånd? Altså med vilje påføre et bevist ubehag, kun fordi du eller alle andre som gjør det samme ikke har klart å lese eller kurse dere opp på hvordan man starter en slik øvelse? Dette er ironisk siden du fremmer pigghalsbånd og strømhalsbånd. I kombinasjon med det du skrev i forrige innlegg, gir det lite mening. AnonymBruker skrev (På 4.7.2021 den 8.24): Jo høyere drifta hund du har og jo høyere energi og aktivitet du klarer å trene hunden i jo mer må man ta i for å trenge igjennom. Her er ett par videoer som illustrerer hva jeg mener. En sele og grime brukt riktig, er mye mer skånsomt for hunden enn ett halsbånd og hverfall pigghalsbånd og strømhalsbånd. Ideelt sett skal man begynne å trene på å gå pent i bånd fra hunden er valp. Når dette ikke blir gjort, kan problemene bli verre og verre som i videoene. Her mangler eierene basis kunnskap om hundetrening og i kombinasjon med understimulerte hunder, fører dette til at hundene drar så fort de kommer ut av døra. Hvis man adopterer en pensjonert trekkhund (som noen ganger aldri lærer å gå i bånd) eller får en omplasseringshund osv, og dermed ikke har fått trent hunden selv fra den var valp, kan det være nødvendig å bruke sele med ring på brystet eller grime som "inngangsport" til videre og i kombinasjon med belønningsbasert trening. Hensikten er ikke å bruke sele med ring på brystet og grime i all evighet. AnonymBruker skrev (7 timer siden): 1. å gå fint i bånd er for hunden en lydighets øvelse. 2. Skal man lære hunden noe må man etablere et samarbeid, altså få hunden til å forstå at om den gjør det du vil den skal gjøre så får den "betalt" for det. Lønna kan være så mangt og er individ styrt, selv om veldig mange jobber veldig hardt for pølse. 3. Den fysiske størrelsen på hunden spiller i dette ingen rolle. Lydighet er en mental ting. Det her er jo det belønningsbasert trening handler om. Så her er jeg helt enig. Hvor stor hunden er har jo absolutt ingen sammenheng med om hunden kan bli lydig eller ikke, men som jeg har skrevet over så kan det være vanskelig å holde igjen en stor og sterk hund. Sele eller grime vil være mer skånsomt å bruke for å ha kontroll på hunden for at hund, eier og tilfeldige folk i nærheten ikke skal bli skadet til man har trent hunden ved bruk av belønningsbaserte metoder. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Til det du spør om så kan man ikke svare da halsbåndet du mener skal brukes ikke er egnet til øvelsen du spør om. Og hadde du faktisk lest hva jeg skrev så hadde du skjønt det. Så hva skal man bruke pigghalsbånd til? AnonymBruker skrev (På 4.7.2021 den 8.24): Et klyp halsbånds beste egenskap brukt riktig er at det skal skape aktivitet i hunden, aktivitet som du som eier så skal bruke til å få hunden til å utføre riktig handling. Her gjelder fingertupp finesse, Man må være veldig fint følende på "styrken" man bruker. Det er ikke et riv og røsk verktøy. Man behandler ikke en skalpell som man behandler ei øks. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "aktivitet i hunden". For det er hvertfall ikke belønning, så da er det straff da? Det er dette avsnittet i innlegget ditt jeg ikke helt forsto. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å gå fint i bånd er en øvelse hvor hunden skal være så lite aktiv som mulig. Den skal gå i fast posisjon uten å trekke i båndet. Hvorfor skulle man da bruke et bånd som skal gi økt aktivitet i hunden? Her brister logikken, Jeg kan ikke øke aktiviteten i en hund pga at den ikke går rolig nok. Da setter du faktisk opp hunden til å feile med vilje, og det er vel ikke bra? Jeg vet hva gå fint i bånd er, du trenger ikke å forklare:) Jeg bruker sele på hunden min 99% av tiden hun er i bånd, unntaket er på kollektivtransport og veterinærbesøk. Jeg lærte henne å gå pent i bånd med sele med båndet festet på ryggen. Jeg har aldri hatt behov for å bruke sele med ring på brystet, men som nevnt over kan det være nødvendig for noen hunder. Hunden min vet forskjell på "gå tur sele" (som i vårt tilfelle er en y-sele) og trekksele. Hun drar aldri når vi går tur, når hun ikke går å snuser, går hun ved siden av meg med slakt bånd. Når hun har på seg trekksele, vet hun at hun får lov til å trekke. Grunnen til at jeg har valgt å bruke sele på hunden min, er som jeg nevnte i ett annet innlegg at halsbånd kan forårsake skader ved harde rykk. Hun har jaktinstinkt og hvis hun skulle finne på å bykse fremover, vil ikke nakken skades. Så det er fullt mulig å lære hunden å gå pent ved bruk av sele. Det hadde vært fint hvis du faktisk kunne svare på spørsmålene mine. Du er tydeligvis den rette personen til å svare på hvorfor utbredt bruk av pigg -og strømhalsbånd er så utbredt i USA og andre land. Jeg refererer bare til forskning som er gjort på treningsmetoder assosiert til pigg -og strømhalsbånd. Endret 5. juli 2021 av Teppe Skrivefeil 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå