Gå til innhold

Vond akilles

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært plaget med vond akilles et par dager nå. Har prøvd å "gå det av meg", men det ble bare verre. Senen er veldig vond å ta på, litt rød og hoven, og når jeg skal gå, føles foten helt stiv, liksom.

Noen som har vært borti noe lignende? Går det over, eller må jeg pelle meg til lege? (Har nettopp vært der, så det er litt tiltak...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått til lege så snart som mulig.

Om akhillessena ryker har du en skade det tar et par måneder å lege i beste fall.

Akhillesbrudd gir deg like lang tid på krykker som beinbrudd.

Been there, done that.

Skrevet
Jeg ville gått til lege så snart som mulig.

Om akhillessena ryker har du en skade det tar et par måneder å lege i beste fall.

Akhillesbrudd gir deg like lang tid på krykker som beinbrudd.

Been there, done that.

Takk for kjapp tilbakemelding! :)

Kan senen ryke sånn helt "av seg selv" altså? Trodde det måtte noen ytre påkjenninger til jeg. Hvordan skjedde det med deg, Paige?

Skrevet

Ytre påkjenning må nok til, og jeg tror ikke den har røket slik du beskriver det.

Jeg overbelasta leggmuskulaturen og dermed akhillesen mens jeg sto og balanserte i en stige. Var ganske så spent i musklene, og bomma på nederste trinnet da jeg skulle ned. *PANG*

Du hører at den ryker, men det er ikke sikkert at du kjenner det før det har gått ei stund eller du prøver å gå/stå på foten som ikke virker lenger.

Vær obs på at det skal mindre påkjenninger til før du skader sena eller senefestet når du allerede er "sliten" der. Tennis- og squash-spillere er visstnok mer utsatt enn andre pga hopp og spenninger når de server.

Skrevet

Kort sagt:

Det høres ut til at sena di er så irritert at du er spesielt utsatt for senebrudd. Derfor bør du gå til lege. Konsekvensene ved senebrudd er større enn folk flest er klar over.

Skrevet

Høres ut som du har fått en senebetennelse. Ta deg en tur til lege slik de får vurdere det.

Skrevet

Jeg fikk selv akillesbetennelse for mange år siden, og er enda ikke blitt 100% bra. Jeg må bruke spesielle såler i skoene for å holde det i sjakk, men må ærlig innrømme at jeg ikke er så flink til det :roll: Det kan hjelpe med fysikalsk behandling, så gå til legen.

Skrevet (endret)

Jeg har vært hos legen nå; akutt senebetennelse, gitt.:icon_frown:

Fikk salve som skal smøres på 3 ganger om dagen, og hvis det ikke hjelper innen kort tid, så må jeg anskaffe meg en sånn såle å ha under hælen. (Og har det ikke gått over på 3 måneder, så er tilstanden kronisk, og jeg må trene den bort, sa legen. Får da inderlig håpe at jeg blir bra før det!)

Ellers skal jeg gå minst mulig for å avlaste...jaaaaaaa, det blir enkelt når jeg hverken har bil eller sykkel, og må bringe og hente unger i bhg hver dag! Og jeg som skulle begynne å trene igjen...nei og nei. Litt deppa nå... :cry:

Endret av Snabelsnuppa
Skrevet

Få henvisning til fysio for å ta ultralyd etc!

Ang det paige skrev om irritert sene er mer utsatt for å ryke, så er det feil...

Men det er lite blod i en sene, og derfor tar det lengre tid å bli bra.... Er derfor jeg anbefaler mer enn krem for å bli kvitt betennelsen.. Akupunktur er også veldig bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...