AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #61 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som jeg har forstått så sitter de mye hjemme med retting av lekser. Jeg var hjemme hos barneskolelæreren min en gang. Det var bunker på bunker med bøker med lekser hun skulle rette Anonymkode: 8ad29...fd5 Ja, det er noe i dette. Det kan virke som at mange tror at lærere kun jobber mens de er på skolen, men de må bruke masse fritid på f.eks. retting, utarbeiding av oppgaver osv Anonymkode: 58686...939
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #62 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 30.6.2021 den 23.15): Vi har ferie 25 dager i året. Resten er avspasering. Ferien avvikles i juli og dette kan ikke gjøres om på. Vår avspasering kan heller ikke avtales da den er tvungen og lagt for å passe skoleåret. Om du er misunnelig og synes vi har det så fett så kan jeg opplyse deg om at det er lærermangel. Bare å bli med på laget🤩 Anonymkode: 1e536...2f8 Nei, haha.. liker å tjene gode penger Anonymkode: 63229...eec
Realverdien Skrevet 2. juli 2021 #63 Skrevet 2. juli 2021 (endret) 25% av lærere slutter i løpet av de fem første årene i yrket. I Oslo er tallet oppe i 50% for norsklærere i løpet at det første året. Da har halvparten av mannlige lærerstudenter til barneskolen allerede sluttet i løpet av studiet, etter å ha prøvd yrket i praksisperioden. Over 10 år slutter 50% av alle lærere ifølge noen måter å regne på hos ssb. Studier fra Oslo sier at tallene er enda høyere og at 33% av alle lærere slutter innen de første fem årene. De kommer aldri tilbake til undervisning. Fakta: Rekruttering og frafall blant lærere (utdanningsforbundet.no) Frafallet i yrket er sinnsykt høyt. Det samme er sykemeldingene. De fleste går over til konsulentstillinger og dernest barneverninst. o.l. De vil altså heller jobbe som kontordamer/kontormenn enn å være lærer med "lærerferien". De vil heller jobbe med store femtenåringer som får rus av å slå, eller heroinavhengige spedbarn med døgnvakter, enn å være lærere (to eksempler jeg kjenner personlig til fra inst.). Tenk litt over dette. Norge har 40 000 exlærere som ikke jobber som lærere. Det er en grunn til at tomsinger som TS ikke står i kø for å fylle jobbene deres. Vel 1 av 3 med skolerettet lærerutdanning er ikke i skoleverket - SSB Av de som står i yrket er det særlig eldre lærere og drit dårlige lærere/arbeidstakere med få muligheter på jobbmarkedet. Sistnevnte gruppe 'bruker' ofte uføretrygd som utvei av yrket. Det reelle frafallet hos nye kohorter lærere under 50 og på tettsteder (hvor fremtidens nordmenn skal bo) er altså enda høyere. Det er de flinkeste menneskene som slutter først, og som lett får andre jobber. Disse tallene illustrerer at arbeidsbyrden er mye høyere enn hva lærerne synes de får igjen i lønn og avspasering. Men man trenger ikke synse, fordi lærerne selv oppgir høy arbeidsbyrde og timeantall som årsaken til at de slutter, og heller vil jobbe som kontorist eller på barnevernsinstitusjon. Til TS. Send meg en PM, så skal jeg ordne deg lærerstilling i hvilket fylke du ønsker fra og med 15. August 2021. Kilder: Hvordan hindre «dropout» blant nyutdannede lærere? (aftenbladet.no) Unge Oslo-lærere slutter (aftenposten.no) Endret 2. juli 2021 av Realverdien 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #64 Skrevet 2. juli 2021 Realverdien skrev (1 time siden): 25% av lærere slutter i løpet av de fem første årene i yrket. I Oslo er tallet oppe i 50% for norsklærere i løpet at det første året. Da har halvparten av mannlige lærerstudenter til barneskolen allerede sluttet i løpet av studiet, etter å ha prøvd yrket i praksisperioden. Over 10 år slutter 50% av alle lærere ifølge noen måter å regne på hos ssb. Studier fra Oslo sier at tallene er enda høyere og at 33% av alle lærere slutter innen de første fem årene. De kommer aldri tilbake til undervisning. Fakta: Rekruttering og frafall blant lærere (utdanningsforbundet.no) Frafallet i yrket er sinnsykt høyt. Det samme er sykemeldingene. De fleste går over til konsulentstillinger og dernest barneverninst. o.l. De vil altså heller jobbe som kontordamer/kontormenn enn å være lærer med "lærerferien". De vil heller jobbe med store femtenåringer som får rus av å slå, eller heroinavhengige spedbarn med døgnvakter, enn å være lærere (to eksempler jeg kjenner personlig til fra inst.). Tenk litt over dette. Norge har 40 000 exlærere som ikke jobber som lærere. Det er en grunn til at tomsinger som TS ikke står i kø for å fylle jobbene deres. Vel 1 av 3 med skolerettet lærerutdanning er ikke i skoleverket - SSB Av de som står i yrket er det særlig eldre lærere og drit dårlige lærere/arbeidstakere med få muligheter på jobbmarkedet. Sistnevnte gruppe 'bruker' ofte uføretrygd som utvei av yrket. Det reelle frafallet hos nye kohorter lærere under 50 og på tettsteder (hvor fremtidens nordmenn skal bo) er altså enda høyere. Det er de flinkeste menneskene som slutter først, og som lett får andre jobber. Disse tallene illustrerer at arbeidsbyrden er mye høyere enn hva lærerne synes de får igjen i lønn og avspasering. Men man trenger ikke synse, fordi lærerne selv oppgir høy arbeidsbyrde og timeantall som årsaken til at de slutter, og heller vil jobbe som kontorist eller på barnevernsinstitusjon. Til TS. Send meg en PM, så skal jeg ordne deg lærerstilling i hvilket fylke du ønsker fra og med 15. August 2021. Kilder: Hvordan hindre «dropout» blant nyutdannede lærere? (aftenbladet.no) Unge Oslo-lærere slutter (aftenposten.no) Takk. Fint å få inn noen med innsikt med et objektivt, faktabasert og logisk syn på temaet. Anonymkode: 70b41...e05 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #65 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (På 1.7.2021 den 0.04): Jeg jobber i det private næringsliv.. Har mastergrad lønn 480 inkludert all overtid!! så lærere er elstremt bortskjemte!! Anonymkode: f207e...d90 Er lærere bortskjemte bare fordi DU har en elendig lønn? Anonymkode: 14de4...348
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #66 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (På 30.6.2021 den 23.14): Lærere er en spesiell rase. Mange som syter og klager på alt. Mye dårlig kvalitet. Anonymkode: 462ca...6fc Merkelig nok hører man mest syting fra de som ikke er lærere, om lærere. Denne tråden er et godt eksempel. Uansett hva som er galt, kan man legge skylda på lærere. Det lærere syter over er det samme som andre yrkesgrupper syter over; at det stadig skjæres ned på antall ansatte, samtidig som det blir stadig flere krav til hva man skal rekke over i løpet av arbeidsdagen. Skjønner ikke hvorfor lærere skal ha mindre rett til å syte over dette enn andre? Er det fordi de har flere uker fri på sommeren? Hjelper det med komprimert arbeidsår og lengre sommerfri når tiden og energien ikke rekker til? TS og andre her på KG er virkelig en spesiell rase. Aner jeg noen trolle-gener? Anonymkode: da459...276
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå