AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #21 Skrevet 30. juni 2021 La oss sammenligne lærervilkårene med vilkårene til fastlegene og se hvem som kommer best ut... Anonymkode: 02230...3f9 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #22 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er mange bedrifter som har forhåndsbestemt ferie, fordi de da holder stengt. Jeg forstår ikke at det skal være så ille å være lærer fremfor noe annet. Mange andre jobber overtid uten å få avspasering. De får selvsagt betalt for timene men resultatet er likevel mye ekstrajobb og bare 5 uker ferie. Hva er egentlig all denne "stakkars lærere" saken? Hvorfor er det mer synd på dem enn andre? Skal vi trekke frem lærervilkårene som en grense for hva som er dårlig så må vi nesten også finne ut hvilke yrker som har DÅRLIGERE vilkår så vi får satt det i perspektiv. Anonymkode: 02230...3f9 Nå sa ikke personen du svarte at det på noen måte var ille, det er det du som legger til. Anonymkode: f1119...7fc 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #23 Skrevet 30. juni 2021 Mousj skrev (10 minutter siden): Like sikkert som 8 uker skolestenging for ferie, kommer disse trådene og vi møter det samme fjaset IRL Har helt sluttet å forklare forskjellen på avspassering og ferie, gidder ikke. Jeg vet hvor mange timer jeg jobber i året, nyter sommeren og vil oppfordre alle som sliter med det til å gønne på med å få tatt masteren. Om fem år kan du sitte og kose deg fra midsommer til langt uti august du og. Jepp, du jobber mindre enn de som jobber 37,5 timer per uke og har fem uker ferie. Men fint at du sløver 12 uker i året uten dårlig samvittighet. 👌 Anonymkode: e5f11...ca2 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #24 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): La oss sammenligne lærervilkårene med vilkårene til fastlegene og se hvem som kommer best ut... Anonymkode: 02230...3f9 Sammenlign lønna og lengden på utdanningen også da. Anonymkode: 9894b...6a7 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #25 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg bare lurer på dette med årsverk. Et lærerårsverk er statisk. Det varierer overhode ikke ut ifra røde dager osv. Hvordan er det med årsverk i andre yrkesgrupper. Er det mer dynamisk og varierer mer fra år til år avhengig av hvilke ukedager røde dager havner på og lignende? Anonymkode: 9894b...6a7 Nei, det er det samme i andre yrker. Anonymkode: f1119...7fc
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #26 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jepp, du jobber mindre enn de som jobber 37,5 timer per uke og har fem uker ferie. Men fint at du sløver 12 uker i året uten dårlig samvittighet. 👌 Anonymkode: e5f11...ca2 Stråmannsargumentasjon kaller man det når du finner på noe som ikke ble sagt av den du svarte Anonymkode: f1119...7fc 7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #27 Skrevet 30. juni 2021 Så bli lærer da om du er så forbanna sjalu. Vi har alt for få lærere og det er det mange grunner til. Vi må heller prøve å få inn flere. Å gi de flere arbeidsoppgaver vil ikke hjelpe. Kanskje snakk med en lærer å hør på hva jobben går ut på. De er viktige og har ekstremt mye ansvar. Tjener for lite gjør de å. Om du vil ha fri. Jobb mindre. Anonymkode: 70b41...e05 12
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #28 Skrevet 30. juni 2021 Ja, det er mye syt og klag fra lærere. Litt irriterende da de virkelig har valgt denne yrkesretningen selv. Skjønner at det er kjipt å jobbe mye overtid hele året for så å MÅTTE ta ferie når skolen har fri. Men DERE HAR VALGT DET SELV! Anonymkode: a2327...919 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #29 Skrevet 30. juni 2021 Sunshineyellow skrev (30 minutter siden): Lærere jobber 42/43 t i uken møter, planlegging, retting, samtaler, undervisning mm.. Noen lærere jobber nok mindre og tjener fint på å ha avspasering, men de fleste jibber det de skal og mer og avspaseringen unner jeg dem Jo men det er jo forskjell på jobb i de første trinnene på barneskolen og 8-10. Klasse. Man har jo like mye "fri" og avspasering for det... Anonymkode: 33148...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #30 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er mye syt og klag fra lærere. Litt irriterende da de virkelig har valgt denne yrkesretningen selv. Skjønner at det er kjipt å jobbe mye overtid hele året for så å MÅTTE ta ferie når skolen har fri. Men DERE HAR VALGT DET SELV! Anonymkode: a2327...919 Legg merke til at ingen lærere har klaget på dette i tråden, så hvorfor roper du? Anonymkode: f1119...7fc 12
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #31 Skrevet 30. juni 2021 Det er utrolig mange som virker provosert (evt misunnelig?) på lærere så fort kalenderen viser juni😉 Jeg er ikke lærer, men bor sammen med en, og vet derfor hva det går i resten av året. At lærere gidder er meg i grunnen en gåte, av med hatten! Det forundrer meg at ikke disse forstsegpåerene hiver seg rundt og tar lærerutdanning slik at de får nyte godt av all denne fritida mens de fortsatt er unge.. 😉 Anonymkode: 51c8b...85c 12
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #32 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo men det er jo forskjell på jobb i de første trinnene på barneskolen og 8-10. Klasse. Man har jo like mye "fri" og avspasering for det... Anonymkode: 33148...7bb Det er ulik leseplikt Anonymkode: 9894b...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #33 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legg merke til at ingen lærere har klaget på dette i tråden, så hvorfor roper du? Anonymkode: f1119...7fc Fordi jeg kjenner mange lærere som syter og klager over arbeidet sitt. Mer enn noen andre jeg kjenner. Jeg har full forståelse for at det er et kjipt yrke. Hadde aldri giddet det selv. Anonymkode: a2327...919 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #34 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så bli lærer da om du er så forbanna sjalu. Vi har alt for få lærere og det er det mange grunner til. Vi må heller prøve å få inn flere. Å gi de flere arbeidsoppgaver vil ikke hjelpe. Kanskje snakk med en lærer å hør på hva jobben går ut på. De er viktige og har ekstremt mye ansvar. Tjener for lite gjør de å. Om du vil ha fri. Jobb mindre. Anonymkode: 70b41...e05 Tjener mer enn nok ut fra jobben som gjøres. Anonymkode: 462ca...6fc 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #35 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi jeg kjenner mange lærere som syter og klager over arbeidet sitt. Mer enn noen andre jeg kjenner. Jeg har full forståelse for at det er et kjipt yrke. Hadde aldri giddet det selv. Anonymkode: a2327...919 Hvorfor i all verden skriver du da noe som er helt urelevant for denne tråden? Anonymkode: f1119...7fc 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #36 Skrevet 30. juni 2021 Der andre får overtidsbetaling, får ikke vi det. Jeg sitter med arbeid omtrent hver eneste helg siden jeg er lærer i norsk og engelsk, samt kontaktlærer. Møter som går utover arbeidstiden, telefonsamtaler og skriftlige uttalelser til bv/ppt/politi etc får jeg ikke betalt for. Alt dette skjer gjerne utenom arbeidstiden min, rett og slett fordi jeg ikke rekker det i bundet arbeidstid. Utviklingssamtaler med foresatte to ganger i året på minimum 30min. I realiteten er det ofte 45min. I min klasse er jeg så heldig at jeg har 4-5stk som trenger 1-2t per person. Dette skjer på kveldstid uten overtidsbetaling. I tillegg kommer alt annet som krangler mellom elever, samtaler fordi noen har det vanskelig av ulike årsaker og annet i tillegg. Det har vært såååå mange skoledager dette året der jeg har tenkt, «i dag er det kun én time undervisning. Jeg kan rekke over 8 oppgaver», og kanskje rakk å rette 1-2. jeg skulle mye heller fått overtidsbetaling enn avspasering, men får ikke velge dette selv. Som mange andre har sagt, synes du vi har det altfor greit- bli lærer selv. under verste perioden med corona tvang jeg gjennom 10t overtidsbetaling. Det ble ca 10000. 2019/2020 skoleåret hadde jeg 158t mer enn det jeg skulle. Det kunne vært omtrent 150000kr i lomma, men det får jeg jo ikke. Så, jeg velger lett overtidsbetaling over fri on jeg kan. Anonymkode: 1bcec...483 11
Mousj Skrevet 30. juni 2021 #37 Skrevet 30. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jepp, du jobber mindre enn de som jobber 37,5 timer per uke og har fem uker ferie. Men fint at du sløver 12 uker i året uten dårlig samvittighet. 👌 Anonymkode: e5f11...ca2 Uff da…Ikke bra med så mye bitterhet og misunnelse ovenfor en yekesgruppe som du tydeligvis ikke har peiling på hvordan fungerer i praksis. Jeg har vært med i SSB sin arbeidslivsundersøkelse dette året, og skrev for første gang ned samtlige arbeidstimer. Det ble en del, og langt flere enn jeg har betalt for. Men lærere liker stort sett den fordelingen. Lange netter rundt prøverettinger, eksamener og sensorarbeid- fri når barna har fri. Du har null peiling, og det har ikke jeg heller på fordelingsnøkler i andre yrker, men forskjellen på deg og meg er at jeg ikke inbiller meg at jeg vet noe om hvordan de jobber. Men det er sikkert deilig å få hatet ut. Du har sikkert snart ferie du og;) 9
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #38 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): I en annen tråd påstår noen at h*n som lærer kun har fire uker ferie. Altså... Hvordan i alle dager er dette mulig? Lærere jobber ca. 43,5 timer i uka i 39 uker = 1696,5 timer. De fleste andre jobber 37,5 timer i 47 uker = 1762,5 timer. Har i all tid hørt fra lærerne at de jobber så mange timer at bl.a store deler av sommerferien er avspasering. Men det stemmer jo ikke? Folk i andre yrkesgrupper jobber jo nesten to uker mer enn lærerne i løpet av et år, om man teller antall timer? Og det er før lærernes "avspasering". Lærere jobber altså færre timer enn andre, men likevel har de fri 12 uker i året. Hvordan i alle dager kan de da si at de bare har fire uker ferie?! Og at alt de har fri utover fem uker er avspasering? Om de jobber færre timer enn det andre gjør, hvorfor har de da så mange uker fri? Hva gjør akkurat den yrkesgruppen så spesiell? Anonymkode: e5f11...ca2 Jeg er litt fasinert av den logiske bristen i innlegget ditt. På den ene siden sier du lærere jobber 43,5 timer i 39 uker, men på den andre siden sier du at du ikke skjønner hvorfor de har så mange uker fri/avspasering/ferie. Det er jo fordi de jobber 43,5 timer i 39 uker... Anonymkode: f1119...7fc 8
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #39 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er mange bedrifter som har forhåndsbestemt ferie, fordi de da holder stengt. Jeg forstår ikke at det skal være så ille å være lærer fremfor noe annet. Mange andre jobber overtid uten å få avspasering. De får selvsagt betalt for timene men resultatet er likevel mye ekstrajobb og bare 5 uker ferie. Hva er egentlig all denne "stakkars lærere" saken? Hvorfor er det mer synd på dem enn andre? Skal vi trekke frem lærervilkårene som en grense for hva som er dårlig så må vi nesten også finne ut hvilke yrker som har DÅRLIGERE vilkår så vi får satt det i perspektiv. Anonymkode: 02230...3f9 Jeg jobber i det private næringsliv.. Har mastergrad lønn 480 inkludert all overtid!! så lærere er elstremt bortskjemte!! Anonymkode: f207e...d90 1
Mousj Skrevet 30. juni 2021 #40 Skrevet 30. juni 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber i det private næringsliv.. Har mastergrad lønn 480 inkludert all overtid!! så lærere er elstremt bortskjemte!! Anonymkode: f207e...d90 Får håpe du kanskje ser lyset når du får barn i skolen og empiri på hvor vidt og allsidig læreryrket er for at ditt og alle andres barn skal ha det trygt og godt sosialt og få en god utdanning. Men hva vet en, kan hende du er forelder fra helvete, det finnes mange av dem, og det genererer i alle fall ikke færre arbeidstimer. Ditt valg. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå