Gå til innhold

Skal jeg ta vaksinen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har blitt innkallet på sms (generell melding som kommer til alle på min alder) til å ta koronavaksinen nå. Så lurer jeg på om jeg skal ta den eller ikke? Problemet er at jeg har en sykdom som gjør at jeg har større risiko for blodpropp. (Må bruke blodfortynnende før fly, kan ikke bruke p-piller osv). 

Hva bør jeg gjøre? 
Til info er jeg veldig lite sosial, har ikke jobb, så jeg tror jeg er en av de med minst risiko for å få korona sånn sett. Dessuten er jeg relativt ung. Unge kan også få korona, men jeg er ganske sikker at jeg hadde klart meg. Alle jeg kjenner i familien har tatt den.

Skal dere ta den hvis dere blir tilbydd? 

Anonymkode: 18f77...d36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke snakke med legen om dette tenker du? 

Anonymkode: 73a78...bc6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. Jeg har blitt innkallet på sms (generell melding som kommer til alle på min alder) til å ta koronavaksinen nå. Så lurer jeg på om jeg skal ta den eller ikke? Problemet er at jeg har en sykdom som gjør at jeg har større risiko for blodpropp. (Må bruke blodfortynnende før fly, kan ikke bruke p-piller osv). 

Hva bør jeg gjøre? 
Til info er jeg veldig lite sosial, har ikke jobb, så jeg tror jeg er en av de med minst risiko for å få korona sånn sett. Dessuten er jeg relativt ung. Unge kan også få korona, men jeg er ganske sikker at jeg hadde klart meg. Alle jeg kjenner i familien har tatt den.

Det er ikke dumt å noen ganger ta hensyn til medisiner man tar og risikoer man har. Men i Norge er det nå pfizer og moderna som brukes, og ingen av de typene har noen kjent forbindelse til akkurat blodpropp. Så basert på det ville jeg ikke sagt nei til vaksinen. Om du er usikker kan du jo prøve å spørre lege om du har noen ekstra risikoer med vaksinen, eller ikke.

Ikke at jeg vet, men tror at tar man ikke vaksinen, er sjansen rett og slett ganske stor for å få korona i seg selv senere. Det er noe å tenke på i tillegg til at det at å ta vaksinen bidrar til fellesskapet.

Anonymkode: bd780...59f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skal ikke snakke med legen om dette tenker du? 

Ja jeg lurer på om jeg kanskje bør gjøre det. Men jeg har blitt innkallet til vaksine i begynnelsen av neste uke og det er ikke ledige legetimer før til neste uke.. Og da rekker jeg ikke å velge en av de datoene. Det enkleste er vel hvis jeg kan ringe legekontoret og spørre uten å få legetime. Men jeg vet ikke om jeg får snakket med legen hvis jeg ringer legekontoret i morgen, men jeg kan jo prøve

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja jeg lurer på om jeg kanskje bør gjøre det. Men jeg har blitt innkallet til vaksine i begynnelsen av neste uke og det er ikke ledige legetimer før til neste uke.. Og da rekker jeg ikke å velge en av de datoene. Det enkleste er vel hvis jeg kan ringe legekontoret og spørre uten å få legetime. Men jeg vet ikke om jeg får snakket med legen hvis jeg ringer legekontoret i morgen, men jeg kan jo prøve

Her har hvertfall legen stort sett alltid tid til å ta en kjapp telefon den dagen selv om han ikke har ledige timer. Er ikke mange min man trenger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Legen vil uansett anbefale deg å ta den. Jeg skal ikke ta vaksine, men dette er noe du selv må bestemme.

Anonymkode: 39562...d44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle her kommer til å si at du skal ta den, for de som sier noe annet blir sensurert bort. ☺️ Det som er lov å si er at jeg skal ikke ta den🙃

Anonymkode: 7dc92...16a

• Liker 4
Skrevet

Synes du skal ta en prat med legen om det jeg. Og med all sannsynlighet så vil du nok bli anbefalt å ta vaksinen. Eventuelt så kan du og ta en telefon til vaksinasjonskontoret å høre med de.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger egentlig ikke ringe for du vet hva han vil si: at du bør ta vaksinen og at den er forholdsvis trygg. Blodpropp er ikke så vanlig bivirkning og det er svært svært få som blir anbefalt å ikke ta den. Kjenner en med stor risiko for tette blodårer også i vitale organer, og h*n ble likevel anbefalt å ta den. Det gikk forresten fint både med dose 1 og 2. 

Jeg vet heller ikke om jeg tør å ta den. Er ikke I risiko for blodpropp, men bekymret for andre bivirkninger. Syntes helsemessig at jeg har nok. Syntes korona hørtes mer forlokkende ut enn vaksinen. Sannsynligvis er det mer bivirkninger av vaksinen enn det er med det normale milde forløpet av korona. Det beste hadde selvsagt vært å velge ingen av delene. Uff, så vanskelig valg. Fikk også sms og må bestemme meg for noe snart. 

Anonymkode: 1a933...923

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du trenger egentlig ikke ringe for du vet hva han vil si: at du bør ta vaksinen og at den er forholdsvis trygg. Blodpropp er ikke så vanlig bivirkning og det er svært svært få som blir anbefalt å ikke ta den. Kjenner en med stor risiko for tette blodårer også i vitale organer, og h*n ble likevel anbefalt å ta den. Det gikk forresten fint både med dose 1 og 2. 

Jeg vet heller ikke om jeg tør å ta den. Er ikke I risiko for blodpropp, men bekymret for andre bivirkninger. Syntes helsemessig at jeg har nok. Syntes korona hørtes mer forlokkende ut enn vaksinen. Sannsynligvis er det mer bivirkninger av vaksinen enn det er med det normale milde forløpet av korona. Det beste hadde selvsagt vært å velge ingen av delene. Uff, så vanskelig valg. Fikk også sms og må bestemme meg for noe snart. 

Anonymkode: 1a933...923

https://www.nrk.no/vestland/ny-koronaforskning_-over-halvparten-av-unge-med-mildere-symptomer-fikk-langtidsplager-1.15549405

Man vet selvfølgelig ikke på forhånd om man verken vil få bivirkninger av vaksinen eller hvordan man vil oppleve korona. For min del er jeg mest bekymret for eventuelle senvirkninger av korona, for dersom man får det er sjansen stor for at man kan få senvirkninger også. Blodpropp var muligens forbundet med Astrazeneca men ikke Pfizer og Moderna, som en veldig sjelden bivirkning. For disse siste to er det snakk om hjertepeoblemer som en mulig veldig sjelden bivirkning, men ikke noe tyder på blodpropp så vidt jeg vet. 

Det er det egoistiske perspektivet. Men jeg tenker også på hvordan det ville blitt hvis alle som ikke tjente på det personlig ikke tok vaksinen. Det ville potensielt kunne utsette andre for smitte, så på det området er det også viktig å tenke over hvor man står. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv de som står fast på blodfortynnende medisin kan ta vaksinen.

Anonymkode: ab8b7...0e4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ta vaksinen, sånn at de som er for syke til å ta den faktisk etterhvert kan leve trygt. 

Har helseangst ganger 100 men tokk den selv i går, man må bare tenke på alle de der ute som er for syke til å ha valget om å ta den. De kan ikke leve fritt eller trygt før alle oss har gjort det. 

Endret av Selfishmacaroni
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder korona er det viktig å oppnå flokkimmunitet. Det skjer når majoriteten av befolkningen blir vaksinert. Det er enkelte som ikke kan få vaksine av enkelte grunner, og det er viktig at resten vaksinerer seg for å beskytte disse. Disse er helt avhengige av flokkimmuniteten. 

Når det er sagt kan du ringe til koronatelefonen når som helst og spørre om det er kontraindisert for deg å ta den. Da får du et kjapt svar. Du kan også be om telefonsamtale med lege, for å avklare om du kan ta vaksine. Hvis det ikke er kontraindisert for deg, så synes jeg du bare skal takke ja til tilbudet, men det er nå meg. 

AstraZeneca har blitt trukket på grunn av risiko for blodpropp, men denne sammenhengen er ikke sett for Pfizer som jeg har fått. 

Anonymkode: d3084...c7f

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Alle her kommer til å si at du skal ta den, for de som sier noe annet blir sensurert bort. ☺️ Det som er lov å si er at jeg skal ikke ta den🙃

Anonymkode: 7dc92...16a

Det er ingen som sensurerer vitenskapsbenektere. Vi synes bare synd på dere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Selfishmacaroni skrev (2 minutter siden):

Ta vaksinen, sånn at de som er for syke til å ta den faktisk etterhvert kan leve trygt. 

Har helseangst ganger 100 men tokk den selv i går, man må bare tenke på alle de der ute som er for syke til å ha valget om å ta den. De kan ikke leve fritt eller trygt før alle oss har gjort det. 

Veldig bra for deg, og alle andre selvfølgelig. 

Anonymkode: d3084...c7f

AnonymBruker
Skrevet
Selfishmacaroni skrev (4 minutter siden):

Du ber en ta den som har større risiko for blodpropp så andre ikke blir syke? Hør med lege vet fler som har fått nei av legen.

Anonymkode: 54361...725

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du ber en ta den som har større risiko for blodpropp så andre ikke blir syke? Hør med lege vet fler som har fått nei av legen.

Anonymkode: 54361...725

Kjære vene. Om alle som hadde litt høyere risiko for noe hadde droppet vaksinen hadde vi ikke kommet noe vei. Og som nevnt over. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke dumt å noen ganger ta hensyn til medisiner man tar og risikoer man har. Men i Norge er det nå pfizer og moderna som brukes, og ingen av de typene har noen kjent forbindelse til akkurat blodpropp. Så basert på det ville jeg ikke sagt nei til vaksinen. Om du er usikker kan du jo prøve å spørre lege om du har noen ekstra risikoer med vaksinen, eller ikke.

Ikke at jeg vet, men tror at tar man ikke vaksinen, er sjansen rett og slett ganske stor for å få korona i seg selv senere. Det er noe å tenke på i tillegg til at det at å ta vaksinen bidrar til fellesskapet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei. Kan ikke pga. helsemessige årsaker.

Jeg vil tror at corona er kommet for å bli. Jeg antar at det blir nye muterte virusvarianter årlig i tiårene vi går i møte. Dvs. at det blir utviklet nye vaksiner for hver variant, akkurat slik med influensa - ny vaksine for ny årlig virusvariant. Dvs. at dere som vaksineres nå må vaksineres om noen år, og slik har man det gående.

Jeg har også troen på at det vil gi større beskyttelse å få corona, enn en vaksine. Det er mer sjelden å få corona to ganger, enn å ta vaksinen og så få corona.

En ekspert sa forleden at enten tar du vaksinen eller så får du corona. Det er jo også mulig å få begge deler i den rekkefølgen, men det er sjelden og symptomene blir antagelig mildere når du er vaksinert. Valget er ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...