Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En lærer som er sykemeldt før sommer ferien. Hva skal personen fylle ut ved sykepenger hos nav? Ferie fra skole avslutt til skolestart?

Anonymkode: 9c406...48d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En lærer som er sykemeldt før sommer ferien. Hva skal personen fylle ut ved sykepenger hos nav? Ferie fra skole avslutt til skolestart?

Du kan motsette deg avvikling av ferie dersom du er 100% sykmeldt, men da må du gi beskjed til arbeidsgiver før du går ut i ferie dersom du ble sykmeldt før ferien, eller umiddelbart etter ferien dersom du ble sykmeldt i ferien (Google det i tilfelle jeg ikke husker korrekt) 

En lærers ferie er ikke fra skoleslutt til skolestart, noe av det er «avspsering» og avspaseringen får du ikke igjen ved sykmelding, kun det som faktisk er ferie. Sjekk med skolen din hva som er ferie og hva som er avspasering. 

Anonymkode: ecef7...eaa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende har vært sykemeldt siden vinter. og nå er det sommerferie. Skal den bare plotte inn ferie i juli og resten blir avspasering?

AnonymBruker
Skrevet

Er vedkommende organisert? Kan hun høre med organisasjonen sin?

Om vedkommende er sykmeldt etter ferien og, kan hun sikkert ikke være ikke sykmeldt i ferien? 

Anonymkode: 494bb...a3d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Du kan ta ut ferie midt i sykmeldingen så jeg skriver ferie 4 uker og en dag (?). Da blir maksdatoen utsatt med 4 uker.

Kunne sikkert motsatt meg ferie siden jeg er 100% sykmeldt, men da hadde ikke maksdatoen blir forskjøvet. Men jeg kunne vel da tatt tilsvarende i ferie etterpå? Ikke aktuelt for meg, selv om jeg ikke klarer å ha «ferie» (som i å reise/finne på ting..blir veldig begrenset pga sykdom). Rett og slett fordi jeg vil på jobb når jeg blir frisk, ikke ha ferie. Lei av å være hjemme 😕

Anonymkode: c4b17...0a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon. Du kan ta ut ferie midt i sykmeldingen så jeg skriver ferie 4 uker og en dag (?). Da blir maksdatoen utsatt med 4 uker.

Kunne sikkert motsatt meg ferie siden jeg er 100% sykmeldt, men da hadde ikke maksdatoen blir forskjøvet. Men jeg kunne vel da tatt tilsvarende i ferie etterpå? Ikke aktuelt for meg, selv om jeg ikke klarer å ha «ferie» (som i å reise/finne på ting..blir veldig begrenset pga sykdom). Rett og slett fordi jeg vil på jobb når jeg blir frisk, ikke ha ferie. Lei av å være hjemme 😕

Dersom du vet at sykdomsperioden din vil vare ut over maksdato så kan du like gjerne avvikle ferie og få maksdatoen forskjøvet, ja. Men ved sykdom av kortere varighet lønner det seg ikke å avvikle ferie i sykmeldingsperioden, da «mister» man jo ferien pga. sykdom. Merk at dette kun gjelder dersom man er 100% sykmeldt i ferien. Er man gradert sykmeldt så må planlagt ferie avvikles fullt ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

LA oss si vedkommende har vært sykemeldt fra 01/01/21 og blir sykemeldt i ett år frem til 01/01/22. Så er det sommerferie. Skal vedkommende plotte inn en mnd og en dag? eller kun 30 dager? Og da vil maks datoen bli 01/02/22?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

LA oss si vedkommende har vært sykemeldt fra 01/01/21 og blir sykemeldt i ett år frem til 01/01/22. Så er det sommerferie. Skal vedkommende plotte inn en mnd og en dag? eller kun 30 dager? Og da vil maks datoen bli 01/02/22?

Vedkommende kan jo like gjerne la være å avvikle ferie i sykmeldingsperioden, i tilfelle h*n blir frisk før h*n tror. Og blir h*n ikke det så avvikler h*n jo bare ferien etter maksdato, før overgang til AAP. Merk at beskjed om at evt. avtalt ferie ikke avvikles da må gis arbeidsgiver før ferien starter. 

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vedkommende kan jo like gjerne la være å avvikle ferie i sykmeldingsperioden, i tilfelle h*n blir frisk før h*n tror. Og blir h*n ikke det så avvikler h*n jo bare ferien etter maksdato, før overgang til AAP. Merk at beskjed om at evt. avtalt ferie ikke avvikles da må gis arbeidsgiver før ferien starter. 

Vedkommende skal være sykemeldt i ett år, det vet den pga operasjon. Så hva er best?

AnonymBruker
Skrevet

Lærernes ferie er 5 uker. I år faller de ukene på 28.06.-30.07. Resten er avspasering.

Anonymkode: f8448...9d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lærernes ferie er 5 uker. I år faller de ukene på 28.06.-30.07. Resten er avspasering.

Anonymkode: f8448...9d5

Så det er det en skal plotte inn på sykepenger?

AnonymBruker
Skrevet

*

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

*

Ring eller chat med NAV slik at du får riktige opplysninger!

Anonymkode: 58130...8a8

AnonymBruker
Skrevet

De kunne ikke hjelpe! :(

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg tenker:

Har du avtalt med arbeidsgiver at du skal ta ferien din senere? Da huker du IKKE av for ferie.

Hvis ikke spiller det ingen rolle.

Hvis man skal få ferien senere når man er sykemeldt FØR ferien, må det avtales med arbeidsgiver. Og siden lærere kun har ferie i juli, ryker jo muligheten for annen ferie senere på året. Du får med andre ord ikke denne ferien igjen. 

Har du kontaktet UDF/fagforbundet ditt? Kanskje de kan hjelpe deg?

Anonymkode: 8eaaf...469

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg tenker:

Har du avtalt med arbeidsgiver at du skal ta ferien din senere? Da huker du IKKE av for ferie.

Hvis ikke spiller det ingen rolle.

Hvis man skal få ferien senere når man er sykemeldt FØR ferien, må det avtales med arbeidsgiver. Og siden lærere kun har ferie i juli, ryker jo muligheten for annen ferie senere på året. Du får med andre ord ikke denne ferien igjen. 

Har du kontaktet UDF/fagforbundet ditt? Kanskje de kan hjelpe deg?

Anonymkode: 8eaaf...469

Takker for svar. Men forholdet til arbsgiveren er i bunn. Derfor er vedkommende sykemeldt.  De vil heller spøre andre enn henne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...