Gå til innhold

Syklister på fortau

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så forbannet at jeg snart sprekker.

Jeg var ute og gikk tur med barnebarn på 2 år. Hun vil jo gå selv og jeg triller vogna hennes. Hun går jo sikk sakk på fortauet siden det er så mye å studere og se i grøftekanten.

Jeg ser opp ganske ofte nettopp for å sjekke om det kommer syklister. Da ser jeg en syklist i møte med oss. Han veiver med ene armen og viser til at jeg skal trekke meg inn til siden. Ingen tegn til at han bremser ned. Jeg får sugd tak i jenta og styrer vogna inn på kanten så fort jeg dår til. Da kommer han forbi i en helvetes fart og skriker faen.

Ærlig talt, jeg håper han kræsja med den sykkelen. Maken til egoist som uke kan ta hensyn. Virker som forgjengere ikke har lov å ferdes på fortau når syklistene er ute.

Har møtt på 1 mann som kom bak oss. Han plinget i Ringeklokka og jeg skvatt ig sugde tak i jentungen. Han stoppet omtrent helt opp og sa det gikk så fint atte. Attpåtil tok han seg tid til å hilse på jentungen før han syklet forsiktig avgårde igjen. Er sånn jeg ønsker syklister kan være.

Anonymkode: 1094d...db6

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du håper han kræsja med sykkelen? Du er ikke bedre selv. Håper han sykler på deg neste gang.

En syklist er ikke en syklist. Tenk på det. Noen skal fram en plass og noen trener. Folk skriker syklister i trening av veien og over på fortauet. Skal de som trener bremse vær gang de møter en person?  

Om din datter vil gå fins det garantert litt mindre travle plasser der hun kan få gå. Du kan gjøre mye selv.

Anonymkode: 7f47d...e89

• Liker 3
Skrevet (endret)

Som både gående og kjørende synes jeg sikkerhetsmessig det er skummelt med syklister. Spesielt når "herreklubben" er ute på racing 😅 Når det gjelder barn så må de vise hensyn. Barn er uforutsigbare når de går, og for min del blir det for dumt at jeg må holde fast datteren min hvis hun ønsker å løpe litt foran meg. De aller fleste hilser og kjører forsiktig forbi henne når vi møter på noen. Også vet jeg stort sett hvilke veier vi møter på syklister i stor fart så er vi litt ekstra forsiktige der. Når jeg selv er ute på tur så går jeg alltid inntil kanten så det er mulig for de på sykkel og rulleski å kjøre forbi. Alle har ansvar for å vise hensyn.. 

Endret av Hanneli
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når de sykler på fortau så er de teknisk sett fotgjengere, altså de skal roe farten godt ned og være til fare for andre fotgjengere. Mange er så sykt hensynsløse og egoistiske 

Anonymkode: b361a...8d9

• Liker 13
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.6.2021 den 23.36):

Du håper han kræsja med sykkelen? Du er ikke bedre selv. Håper han sykler på deg neste gang.

En syklist er ikke en syklist. Tenk på det. Noen skal fram en plass og noen trener. Folk skriker syklister i trening av veien og over på fortauet. Skal de som trener bremse vær gang de møter en person?  

Om din datter vil gå fins det garantert litt mindre travle plasser der hun kan få gå. Du kan gjøre mye selv.

Fortauet er laget for gående, så enkelt er det. Sykler har vikeplikt. Han hadde fortjent ei klekkelig bot, og en bitchslap. Men en bot er vel en mer effektiv klask på lanken.

Endret av Cordelia
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når de sykler på fortau så er de teknisk sett fotgjengere, altså de skal roe farten godt ned og være til fare for andre fotgjengere. Mange er så sykt hensynsløse og egoistiske 

Og ikke være til fare for andre skal det selvfølgelig stå 😝

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det var bra han ikke var i ilveien da. Det er det værste jeg ser når det er dødsulykker med syklister i bilveien, så er det et helt trygt gang og sykkelvei rett ved der syklisten ble drept. 

Anonymkode: b5512...bbb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2021 den 14.30):

Jeg ser opp ganske ofte nettopp for å sjekke om det kommer syklister. Da ser jeg en syklist i møte med oss. Han veiver med ene armen og viser til at jeg skal trekke meg inn til siden. Ingen tegn til at han bremser ned. Jeg får sugd tak i jenta og styrer vogna inn på kanten så fort jeg dår til. Da kommer han forbi i en helvetes fart og skriker faen.

Anonymkode: 1094d...db6

På vegne av syklister: unnskyld! Dette var et eksempel på et ekte rasshøl som antagelig er like dum av sykkelen som på. Hvis man sykler så fort og ikke vil bremse for fotgjengere har man INGENTING på fortauet å gjøre.

Jeg forsøker å unngå fortau så mye som mulig, men hvis jeg befinner meg der er det helt krystallklart for meg at det bare er greit så lenge det ikke er noe særlig fotgjengere. Og hvis det er noen bremser jeg ned og gir meg til kjenne dersom jeg må kjøre forbi noen som har ryggen til. Med klokka eller stemmen alt ettersom. 

• Liker 8
Skrevet

Ja. Når de er på fortauet skal de det. Og hvem søren er på treningstur på fortauet?

• Liker 7
Skrevet (endret)

Her i byen er det og folk som kommer i stor fart på gangveien, når det er sykkelvei rett ved siden av. Er det mye folk, så gå av sykkelen, eller bruk sykkelfeltet. Verre er det ikke. Men desverre er det en del som ikke kan trafikkregler eller sunn fornuft. Desverre er det ofte disse mannlige midtlivskrisene som er verst.

Endret av Cordelia
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes syklistene bør plinge med ringeklokke og spesielt viktig er det om de ser små barn eller hunder.🙂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er enig i at han burde roet ned farten og plinget, de må vise hensyn for gående.

Men hvis syklister sykler på bilveien blir bilistene sure og det er farligere å sykle der. En plass må de få lov til å sykle når de ikke har egen sykkelvei.

Anonymkode: c6367...f55

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dere syklister skal følge loven.

En skal ikke trene på et fortau. Et fortau er de gåendes domene og skal en passere noen, skal en gjøre det i gåfart. Det er uakseptabelt at du ønsker at folk skal bli påkjørt. Hadde det vært ok hvis en bil traff deg når du var ute og syklet i veien?

Endret av Honey Dew
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke får vi sykle på veien og ikke får vi sykle på fortau 

Anonymkode: 1820e...e9c

• Liker 2
Skrevet

Syns det er mere irriterende med folk på rulleski. Men tar heller en sykkel på bilvei enn på fortau. De er tross alt kjørende. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke får vi sykle på veien og ikke får vi sykle på fortau 

Anonymkode: 1820e...e9c

Bruk ergometersykkel eller du kan sykle i normal hastighet.

Endret av Honey Dew
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er feil. Forskrift om sykkel beskriver 6 km/t ved passering av gående på fortau. Det har ingenting med å være "teknisk sett fotgjengere" .

Cordelia skrev (2 timer siden):

Her i byen er det og folk som kommer i stor fart på gangveien, når det er sykkelvei rett ved siden av. Er det mye folk, så gå av sykkelen, eller bruk sykkelfeltet. Verre er det ikke. Men desverre er det en del som ikke kan trafikkregler eller sunn fornuft. Desverre er det ofte disse mannlige midtlivskrisene som er verst.

Det er ingenting i norsk lov, altså trafikkreglene eller fornuft, som tilsier at man trenger å gå av sykkel ved passering av gående, nårman er på sykkel. Som nevnt over, 6 km/t. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er enig i at han burde roet ned farten og plinget, de må vise hensyn for gående.

Men hvis syklister sykler på bilveien blir bilistene sure og det er farligere å sykle der. En plass må de få lov til å sykle når de ikke har egen sykkelvei.

Anonymkode: c6367...f55

Det er ingenting som heter "bilvei". 

Honey Dew skrev (1 time siden):

Dere syklister skal følge loven.

En skal ikke trene på et fortau. Et fortau er de gåendes domene og skal en passere noen, skal en gjøre det i gåfart. Det er uakseptabelt at du ønsker at folk skal bli påkjørt. Hadde det vært ok hvis en bil traff deg når du var ute og syklet i veien?

Et fortau er ikke ment kun for gående. Dette er også ment for syklende, rullestoler, løperhjul osv.

Saph skrev (1 time siden):

Syns det er mere irriterende med folk på rulleski. Men tar heller en sykkel på bilvei enn på fortau. De er tross alt kjørende. 

"Bilvei" er feil betegnelse - du mener "kjørebane".

Anonymkode: 9ce1d...5d8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er feil. Forskrift om sykkel beskriver 6 km/t ved passering av gående på fortau. Det har ingenting med å være "teknisk sett fotgjengere" .

Det er ingenting i norsk lov, altså trafikkreglene eller fornuft, som tilsier at man trenger å gå av sykkel ved passering av gående, nårman er på sykkel. Som nevnt over, 6 km/t. 

Et fortau er ikke ment kun for gående. Dette er også ment for syklende, rullestoler, løperhjul osv.

Merkelig ting å rette på. Alle vet det heter kjørebane. Men siden KG ikke er en teoriprøve så tok jeg meg friheten å bruke det første ordet jeg tenkte på som beskriver veien jeg bruker bilen min på. 

Men for all del, hvis du får bedre selvtillit av å rette på folk, så kan jeg fortelle at jeg kaller gangfelt/fortgjengerovergang for fotfelt. Kos deg med den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lov med syklister på fortau, men det betyr ikke at dere skal tråkke som om fanden selv var i hælene på dere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Klippet litt innlegget ditt, der du "retter på" diverse brukere. Å pirke på nyanser i folks ordbruk("det heter ikke bilvei") er unødvendig, og hva lovverket angår bør du sjekke det før du belærer andre.

Om sykling på fortau og gangvei:

"Du kan sykle på gangvei og fortau når du ikke er til hinder eller fare for gående. Er det mange folk på fortauet, skal du gå av og trille sykkelen. Skal du sykle forbi noen må du sørge for å tilpasse farten og holde god avstand."

Om sykling på gang- og sykkelvei:

"Dette er anlegg som er ment for både de som går og de som sykler. Ta hensyn til at gående på en gang- og sykkel-vei kan bruke begge sider av veien, mens du som sykler skal kjøre på høyre side."

Sykle over gangfelt:

Du kan sykle over gangfelt så lenge du tar hensyn til de som går. Når du sykler over gangfeltet regnes du ikke som en gående og andre kjørende vil ikke ha vikeplikt for deg."

Mer om lovverket angående sykling:

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/trafikkregler-for-syklister

Anonymkode: d23b2...f76

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...