Gå til innhold

Permisjonssøknad i grunnskolen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er rett og slett litt usikker på hvilken avgjørelse som er rett å gjøre i denne situasjonen. Barnet på mellomtrinnet har fått forespørsel om å bli med noen nære i familien på en flott utenlandstur, men minuset er at dette er rett før skolestart. Slik at eleven vil bli borte  minimum 8 dager fra skolen, pluss ev kanskje 3 dager i hjemmekarantene. Permisjonssøknaden vil trolig ikke rekke å bli behandlet av skolen desverre, de er i ferie. Turen skal bestilles nå. Hva ville dere gjort? Go eller no go? 

Anonymkode: a09b9...f79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå hadde jeg sagt nei fordi jeg vet at mitt barn ikke har lyst til å reise rundt når ting er som de er nå. 

Og så er jeg litt sær på dette med å forholde seg til skolen og feriene. Vi har så mye ferie i skolen at det må kunne gå an å holde seg innenfor rammene man har.

Når det er sagt så er jo dette kanskje en mer spesiell tur og hadde det ikke vært for korona så tror jeg at jeg ville sagt ja, men slik ting er nå så ville jeg nok endt opp med et nei. Men det er jo bare du som kan svare på om du er komfortabel med at barnet reiser under disse omstendighetene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Permisjonssøknad hadde dere fått automatisk nei til her (i Oslo), så jeg ville sett bort fra det, men vurdert om det var verdt det. Er det en sånn "one in a life-time"-mulighet, hadde jeg gjort det, det blir verre på ungdomstrinnet.

Anonymkode: 9b61e...f37

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er rett og slett litt usikker på hvilken avgjørelse som er rett å gjøre i denne situasjonen. Barnet på mellomtrinnet har fått forespørsel om å bli med noen nære i familien på en flott utenlandstur, men minuset er at dette er rett før skolestart. Slik at eleven vil bli borte  minimum 8 dager fra skolen, pluss ev kanskje 3 dager i hjemmekarantene. Permisjonssøknaden vil trolig ikke rekke å bli behandlet av skolen desverre, de er i ferie. Turen skal bestilles nå. Hva ville dere gjort? Go eller no go? 

Anonymkode: a09b9...f79

Jeg innvilger ikke søknader til ferie. Etter 10 skoledager risikerer dere også å bli skrevet ut av skolen og om de har barn som venter på plass er det ikke sikkert barnet får fortsette på samme skole. 

• Liker 2
Skrevet

Administrasjonen på skolen har vell ikke ferie nå?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt ja, hvis det er et land med fungerende helsevesen og alt ser bra ut mtp corona. 

Man søker vell bare på en kommunal elevportal om fravær så skolen får beskjed. De rekker nok å behandle den. Vi bor i et fylke der det er innafor å være 10 skoledager borte i året, så kan man eventuelt om det er mulighet for å bli lagt til hjemmeskole de 3 dagene i karantene?

Anonymkode: 2850c...4b9

AnonymBruker
Skrevet

Hei:)

Det blir ugyldig fravær. Også karantenen vil telle som ugyldig ettersom turen ikke er særlig viktig art. Etter to uker (10 sammenhengende skoledager) er det vanlig at barnet blir skrevet ut av skolen. Blir barnet det kan også NAV følge opp med å slutte å betale barnetrygd. Så lenge fraværet ikke overstiger 10 dager mister dere ikke skoleplass eller barnetrygd. Det kan høres strengt ut, men skole er jo tross alt ganske viktig.. Den tiden barnet har ugyldig fravær er det dere foreldre som er ansvarlige for undervisningen. Dere kan dermed ikke regne med opplegg fra skolen, men må ordne dette selv. 

Anonymkode: 5a93f...d37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det blir ugyldig fravær. Også karantenen vil telle som ugyldig ettersom turen ikke er særlig viktig art. Etter to uker (10 sammenhengende skoledager) er det vanlig at barnet blir skrevet ut av skolen. Blir barnet det kan også NAV følge opp med å slutte å betale barnetrygd. Så lenge fraværet ikke overstiger 10 dager mister dere ikke skoleplass eller barnetrygd. Det kan høres strengt ut, men skole er jo tross alt ganske viktig.. Den tiden barnet har ugyldig fravær er det dere foreldre som er ansvarlige for undervisningen. Dere kan dermed ikke regne med opplegg fra skolen, men må ordne dette selv. 

Meg igjen. Så lenge fraværet ikke overstiger 10 sammenhengende ugyldige dager skulle det stå. 10 dager k løpet av året er noe ganske annet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det der med barnetrygd er bare tull. Barnet må oppholde seg i utlandet i mer enn 6 mnd pr år i to år. Ikke relevant. Skrevet ut av skolen blir man heller ikke etter 10 dagers fravær (som er søkt om, men ikke innvilget). 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det der med barnetrygd er bare tull. Barnet må oppholde seg i utlandet i mer enn 6 mnd pr år i to år. Ikke relevant. Skrevet ut av skolen blir man heller ikke etter 10 dagers fravær (som er søkt om, men ikke innvilget). 

Du kan bli skrevet ut jo. Vet om flere som har opplevd det,  men de fleste ble fort skrevet inn  igjen.

Anonymkode: a6680...b5f

Skrevet

Fikk innvilget 14 dager perm til begge mine grunnet reising. Ga forsåvidt beskjed til skolen at vi reiste uansett. Perm eller ikke. Men fikk altså perm.

AnonymBruker
Skrevet

Til unike sjanser så syntes jeg ikke skolens regler er så viktig. Unike turer er verdifull erfaring, kunnskap og minner som huskes resten av livet. At man hadde 8 (eller 11)  mindre skoledager et år huskes derimot ikke, og hva som læres på de 8 dagene er virkelig begrenset. Jeg syntes vi har blitt rigid opptatt av å være A4. 

Anonymkode: e3ea5...246

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg henger det også litt sammen med omstendighetene rundt barnet. Hvis dette er et barn som ofte har litt ekstra fravær pga sykdom, så er en reise dumt. Hvis barnet har lærevansker eller vil få trøbbel med å ta igjen det faglige, så teller det inn. 

Det er enklere å ta barnet ut om det har hatt 0-5 fraværsdager pr år de siste årene, og ligger godt an faglig/klarer å hente seg inn igjen selv. 

Jeg ville også tatt i betraktning hvor stor sjanse det er for at karantenereglene endres, og forlenges. På mange måter er det uforsvarlig å dra til utlandet akkurat nå, og komme rett inn i et klasserom med masse barn og voksne bare tre dager etter ankomst til Norge. 

Så jeg ville vurdert hvor unik denne sjansen er. Kommer den aldri igjen, eller bare frister det veldig? Og bestemt meg deretter. 

Anonymkode: e7492...575

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Veldig mange skoler gir opplegg altså, evt får eleven holde foredrag om turen .

om barnet blir skrevet ut , kommer helt an på hvor man bor 

Anonymkode: 4db55...bdb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...