AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 Jeg har aldri tenkt at jeg har flashbacks, bare sterke minner, men nå er jeg litt usikker. Ofte kommer det flere jævlige minner samtidig, som en strøm, jeg hallusinerer ikke eller noe slik, jeg er på en måte tilstede i virkeligheten, men minnene er så intenst vonde at hele jeg stivner, hodet blir tett og jeg blir helt oppslukt og fanget i minnet eller minnestrømmen og det knyter seg i hele meg. Jeg kan høre hva folk sier til meg, men jeg klarer ikke snakke eller respondere, hele kroppen er stiv. Er dette flashbacks? Anonymkode: fa748...8b6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 MammaMums skrev (1 time siden): Ja, det kan det være Takk for svar!😊 Anonymkode: fa748...8b6 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 Er det noen her som kan beskrive sine flashbacks? Anonymkode: fa748...8b6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har aldri tenkt at jeg har flashbacks, bare sterke minner, men nå er jeg litt usikker. Ofte kommer det flere jævlige minner samtidig, som en strøm, jeg hallusinerer ikke eller noe slik, jeg er på en måte tilstede i virkeligheten, men minnene er så intenst vonde at hele jeg stivner, hodet blir tett og jeg blir helt oppslukt og fanget i minnet eller minnestrømmen og det knyter seg i hele meg. Jeg kan høre hva folk sier til meg, men jeg klarer ikke snakke eller respondere, hele kroppen er stiv. Er dette flashbacks? Anonymkode: fa748...8b6 Sterke minner er ikke det samme som flashbacks. Ved flashbacks gjennomlever du hendelsen på nytt. Det du snakker om kalles ruminering «Gjenopplevelser er noe annet enn grubling over vanskelige eller skamfulle hendelser, det vi kaller ruminering. Når en grubler har en jo også tanker og følelser som en ikke blir kvitt, og som oppleves påtrengende. Personer utsatt for overgrep grubler mye over det som har skjedd, grubler over skyld, om andre er til å stole på og så videre. Gjenopplevelse er imidlertid mer sensorisk og har en kvalitet som gjør at det oppleves som om det hele skjer igjen.» https://www.traumebehandling.no/oppdage/gjenopplevelse/ Anonymkode: 66bc3...156
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #6 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sterke minner er ikke det samme som flashbacks. Ved flashbacks gjennomlever du hendelsen på nytt. Det du snakker om kalles ruminering «Gjenopplevelser er noe annet enn grubling over vanskelige eller skamfulle hendelser, det vi kaller ruminering. Når en grubler har en jo også tanker og følelser som en ikke blir kvitt, og som oppleves påtrengende. Personer utsatt for overgrep grubler mye over det som har skjedd, grubler over skyld, om andre er til å stole på og så videre. Gjenopplevelse er imidlertid mer sensorisk og har en kvalitet som gjør at det oppleves som om det hele skjer igjen.» https://www.traumebehandling.no/oppdage/gjenopplevelse/ Anonymkode: 66bc3...156 Takk for svar! Jeg tror kanskje ikke det er grubling..? jeg er på en måte ikke til stede i egne tanker med egen stemme. Jeg tenker ikke, om man kan si det sånn? Jeg bare husker. Bilder, ord og lyder som kommer raskt og kaotisk og føles som de kveler meg. Jeg tenker ikke over minnene når de er der, jeg bare reagerer på dem... Anonymkode: fa748...8b6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #7 Skrevet 1. juli 2021 Flashback er feks noen som blir voldtatt for 3 år siden, de opplever at de er i den situasjonen igjen Anonymkode: 54c8b...764
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #8 Skrevet 1. juli 2021 Jeg vil absolutt beskrive det du opplever som flashbacks. Har du erfaringer du tenker kan gi traumer? Trigges du av noe? Lukt, lyd, visuelt? Andre vansker? Ville tatt dette opp med fastlege, eller kontaktet lavterskeltjenester for psykisk helse om det finnes et slikt tilbud i din kommune. Lykke til! Anonymkode: b70ac...1e5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vil absolutt beskrive det du opplever som flashbacks. Har du erfaringer du tenker kan gi traumer? Trigges du av noe? Lukt, lyd, visuelt? Andre vansker? Ville tatt dette opp med fastlege, eller kontaktet lavterskeltjenester for psykisk helse om det finnes et slikt tilbud i din kommune. Lykke til! Anonymkode: b70ac...1e5 Takk for svar og råd! Jeg hadde en generelt traumatiserende oppvekst med en mor med narsissistisk personlighetsforstyrrelse og en håndfull stefedre med ulikt hell... Det er mange hendelser som har vært spesielt skremmende og hjerteskjærende oppigjennom. Ofte de hvor min mor tydelig gir uttrykk for at hun hater meg. Er ofte disse minnene som blir ekstra intense. TS Anonymkode: fa748...8b6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå