Gå til innhold

Regner dere adopterte som nordmenn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kulturelt og sosialt norsk

etnisk ikke-norsk

Anonymkode: 8c7d3...c4e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kulturelt og sosialt norsk

etnisk ikke-norsk

Anonymkode: 8c7d3...c4e

Hva er en etnisk nordmann? 

Anonymkode: e95bf...c31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er like norske som meg. Det er først og fremst kulturelle forskjeller som gjør at jeg anser noen som norske eller ikke. Flertallet av muslimer og koptisk kristne anser jeg ikke som norske i det hele tatt, de har verdier som er for langt fra noe jeg synes er akseptabelt.

Anonymkode: a0bd1...723

AnonymBruker
Skrevet

Ja, eller, jeg pleier si at jeg er norsk, men adoptert fra Korea. Så jeg anser meg selv som adoptert 😅

Anonymkode: 7ca6d...a58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er en etnisk nordmann? 

En som sier han er norsk og som er hvit i huden.  Du kan se på det slik...En mann som ser ut som en kvinne, kan kle seg som en kvinne og gli inn i mengden. En maskulin mann vil ha større problemer å bli akseptert som kvinne, uten å få blikk. De fleste liker å være hyggelige, sier personen at han er en kvinne så er det få som vil si noe. Men det forhindrer ikke problemets kjerne. Han må insistere på sin identitet. Det er ikke åpenbart hva vedkommende er, og det at det ikke er det, kan føre til knistringer. 

Anonymkode: 73a6e...3cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig 

Anonymkode: 0d8a9...fa3

AnonymBruker
Skrevet

Adopterte er norske. Og jeg regner tilogmed førstegenerasjons innvandrere som norske, dersom de snakker flytende norsk. 

(Men jeg sliter med å regne andregenerasjons innvandrere som norske dersom de faktisk ikke høres ut som nordmenn - utseende er én ting, men hvis jeg kan plassere hvor foreldrene dine er fra basert på en anonym telefonsamtale, da har integreringen feilet veldig.)

Anonymkode: 737df...937

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

En som sier han er norsk og som er hvit i huden.  Du kan se på det slik...En mann som ser ut som en kvinne, kan kle seg som en kvinne og gli inn i mengden. En maskulin mann vil ha større problemer å bli akseptert som kvinne, uten å få blikk. De fleste liker å være hyggelige, sier personen at han er en kvinne så er det få som vil si noe. Men det forhindrer ikke problemets kjerne. Han må insistere på sin identitet. Det er ikke åpenbart hva vedkommende er, og det at det ikke er det, kan føre til knistringer. 

Så en adoptert (hvit) amerikaner, brite eller tysker, kan kalle seg norsk. I og med at han sier han er norsk, og er hvit i huden? Men er briten mørkhudet kan han ikke kalle seg norsk? 

Du vet at det går en hårfin grense mellom etnisitet og rasisme? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja så klart. 

Anonymkode: 9366a...b05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er de norsk.

Anonymkode: 9f867...d54

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, norw said:

Jeg heller mest mot nei. Hvis man for eksempel er født i Sør-Korea, med sør-koreanske foreldre, og så flyttet til Norge og adoptert av nordmenn, så er man jo egentlig sør-koreaner.

Du får det til å høres ut som den adopterte valgte å komme til Norge, det er jo ikke slik. Greit nok å si at en adoptert er etnisk koreansk, hvis det er tilfellet, men å si at vedkommene egentlig er sør-koreansk blir jo fullstendig feil. Sør-koreansk er et statsborgerskap, som en adoptert naturligvis ikke har, ei heller tilknyttning til språk og kultur. Utenlandsadopterte er selvfølgelig norske, akkurat som Ola og Kari.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så en historie på TV om en mann som ble adoptert fra Sør-Korea til USA da han var baby. Men adoptivforeldrene hadde rotet med adopsjonspapirene, så det viste seg at den nå 40 år gamle mannen ikke var amerikansk statsborger. Så ble han tvangsutsendt tilbake til Korea og lever der i dag. 

Anonymkode: e122f...c01

AnonymBruker
Skrevet

100% norske. Vokste opp med to nabobarn som var adoptert fra Korea. I mitt barnesinn var de like norske som meg og slik ser jeg det enda. Lekte masse med dem og tenkte aldri på at de hadde litt annerledes utseende. 

Anonymkode: 10384...e0b

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Så en historie på TV om en mann som ble adoptert fra Sør-Korea til USA da han var baby. Men adoptivforeldrene hadde rotet med adopsjonspapirene, så det viste seg at den nå 40 år gamle mannen ikke var amerikansk statsborger. Så ble han tvangsutsendt tilbake til Korea og lever der i dag. 

Anonymkode: e122f...c01

har vært flere slike saker, en adoptert som hadde vokst opp i USA og senere ble deportert tilbake til Korea tok selvmord for et par år siden.  

Skrevet
Tanuki skrev (1 time siden):

Du får det til å høres ut som den adopterte valgte å komme til Norge, det er jo ikke slik. Greit nok å si at en adoptert er etnisk koreansk, hvis det er tilfellet, men å si at vedkommene egentlig er sør-koreansk blir jo fullstendig feil. Sør-koreansk er et statsborgerskap, som en adoptert naturligvis ikke har, ei heller tilknyttning til språk og kultur. Utenlandsadopterte er selvfølgelig norske, akkurat som Ola og Kari.

Nei, det er ingenting i mitt innlegg som kan tolkes i den retningen.

Sør-koreansk er et opphav.

Skrevet
5 minutter siden, norw said:

Nei, det er ingenting i mitt innlegg som kan tolkes i den retningen.

Sør-koreansk er et opphav.

Opphav, men null tilknyttning. Er man adoptert som spedbarn så er man norsk.

Skrevet

Tilknytningen er ikke nødvendigvis særlig sterk, men opphavet er sør-koreansk. 

Man bare blir nordmann på et tidspunkt, og er ikke lenger sør-koreaner? Man kan for eksempel gå fra å være sør-koreaner til nordmann når man er 6 mnd? 2 år? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så en adoptert (hvit) amerikaner, brite eller tysker, kan kalle seg norsk. I og med at han sier han er norsk, og er hvit i huden? Men er briten mørkhudet kan han ikke kalle seg norsk? 

Du vet at det går en hårfin grense mellom etnisitet og rasisme? 

Ja, for ingen vil stille spørsmål ved hans norskhet ved første øyeblikk. En tysker i Norge ser norsk ut, med mindre du blir kjent med han. Hans norskhet er automatisk, og blir fratatt når han åpner munnen og snakker snakker tysk eller gebrokken norsk. Dessverre er ikke identitet noe vi bare bestemmer selv. En adoptert unge fra Russland vil gli in i mengden og dermed får du ikke spørsmål som "hvor kommer du egentlig i fra?", De på skranken på flyplassen må ikke tenke seg om de skal snakker norsk eller engelsk, osv. En (hvit) amerikaner, brite eller tysker vil ikke ha dette problemet. Norskhet er som sagt automatisk i første øyeblikk og bekreftet eller avkreftet ved møte. Den briten mørkhudet kan kalle seg norsk, men i første øyeblikk er han utenlandsk og vedkommende han snakker til må ta stilling til om han kjøper hans norskhet. Snakker han flytende norsk ?, hvor lenge har han vært i Norge ?, osv. Avhengige av han svarer vil han kanskje få sin norskhet bekreftet. Men han må ta denne usynlige testen hver gang han møter "etnisk norske". ergo en hvit person som sier han er norsk. 

• Liker 1
Gjest Passpartou
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Adopterte er norske. Og jeg regner tilogmed førstegenerasjons innvandrere som norske, dersom de snakker flytende norsk. 

(Men jeg sliter med å regne andregenerasjons innvandrere som norske dersom de faktisk ikke høres ut som nordmenn - utseende er én ting, men hvis jeg kan plassere hvor foreldrene dine er fra basert på en anonym telefonsamtale, da har integreringen feilet veldig.)

Anonymkode: 737df...937

Andregenerasjon er til tider mindre integrert enn førstegenerasjon, tragisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...