Gå til innhold

Kan katten ha hatt et illebefinnende?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst må jeg bare presisere at jeg dro sporenstreks til dyrehospitalet med pus da jeg oppdaget at hun ble akutt dårlig. Der ble hun undersøkt og det ble tatt blodprøver, uten at det ga noen svar på hva som kan ha skjedd. Venter på et blodprøvesvar til, men det kommer nok først i morgen. Har dessuten 24 timers åpen retur dersom pus skulle bli dårlig igjen! Krysser fingrene for at hun ikke blir det! 

Jeg har en katt som er rundt 17 år gammel. Alltid vært frisk og rask. I dag ble hun akutt dårlig, dvs at hun ble utrolig slapp og til tider vanskelig å få kontakt med. Jeg oppdaget dette heldigvis med én gang det skjedde, for i det ene øyeblikket var hun helt fin, mens i det andre øyeblikket var det noe som var galt. Jeg var sikker på at hun kom til å dø rett foran øynene mine.  Jeg ringte dyreklinikken med én gang, og gjorde katten klar for transport. Normalt sett ville katten ha gjort aktiv motstand for å unngå å bli satt i buret, men pus gjorde absolutt ingen motstand what so ever. 

I bilen så kviknet imidlertid pus til. Om det var pga adrenalin, vites ikke. Etter det har hun egentlig vært i fin form. Dyrlegen kunne ikke finne noen åpenbare feil, verken under den kliniske undersøkelsen eller på de blodprøvene som ble tatt. Det eneste som var, var at hun var mildt dehydrert. Lettelsen var stor da beskjeden var at vi kunne ta med pus hjem igjen ❤️   Men jeg undres; hva i all verden er det som kan ha skjedd? Kan hun ha hatt et lite slag? Kan hun ha blitt stukket av en veps i forkant? Det var nesten som å skru på en bryter. 

Har du opplevd noe liknende?

Anonymkode: aefbb...789

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner at jeg er litt tilbøyelig til å skylde på alder her. Hun er svært gammel, og eldre folk og dyr kan få alle slags illebefinnende når som helst, og faktisk dø av det i noen tilfeller. 

Du er kanskje inne på noe når du snakker om et mindre slag eller noe, noe som kan ha klikket i hjernen på dyret. Hjerneslag er jo typisk for eldre dyr (og mennesker). 

Forrige katten min ble 14 år, og da sa dyrlegen at hun var "gammel". Din på 17 må da være meget gammel (selv om jeg vet det er katter som har klart å bli eldre, men de er vel i fåtall).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner at jeg er litt tilbøyelig til å skylde på alder her. Hun er svært gammel, og eldre folk og dyr kan få alle slags illebefinnende når som helst, og faktisk dø av det i noen tilfeller. 

Du er kanskje inne på noe når du snakker om et mindre slag eller noe, noe som kan ha klikket i hjernen på dyret. Hjerneslag er jo typisk for eldre dyr (og mennesker). 

Forrige katten min ble 14 år, og da sa dyrlegen at hun var "gammel". Din på 17 må da være meget gammel (selv om jeg vet det er katter som har klart å bli eldre, men de er vel i fåtall).

Ja, jeg vet hun er en gammel dame, men det har liksom ikke vært et issue 😅 Altså, hun har vært frisk og rask hele livet frem til i dag. Det kom som lyn fra klar himmel. Jeg bare tenker at hvis det er snakk om et lite drypp e.l, får de ikke samme symptomer som f.eks mennesker? Typ skjevhet eller lammelser i kropp?

Dyrlegen sa egentlig ingenting om alder, heller.  Forrige katten min ble rundt 17 den også, men på hun merket jeg at alderen tok tak. 

Hun har spist og drukket godt etter at vi kom hjem, men jeg har henne under varig oppsyn nå. Hun skremte meg skikkelig! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke svar, men sender en klem. 

Det er krevende å ha en gammel katt. Det var så mange runder med "nære på" de siste par årene, og det krevde så utrolig mye. Jeg bar følelsene utenpå kroppen til tider. 

Den feilen jeg gjorde var at jeg brukte for mye tid på bekymringer, redsel for hva som ville skje, redsel for at hun hadde det vondt, timer på internett for å søke, og ikke minst tvil om dyreklinikken ga de riktige svarene, og gjorde alt. Man bør egentlig bare nyte de gode stundene maks, og ha et lite øye på formen deres, og ut over det stole på klinikken. 

Anonymkode: fb708...204

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke svar, men sender en klem. 

Det er krevende å ha en gammel katt. Det var så mange runder med "nære på" de siste par årene, og det krevde så utrolig mye. Jeg bar følelsene utenpå kroppen til tider. 

Den feilen jeg gjorde var at jeg brukte for mye tid på bekymringer, redsel for hva som ville skje, redsel for at hun hadde det vondt, timer på internett for å søke, og ikke minst tvil om dyreklinikken ga de riktige svarene, og gjorde alt. Man bør egentlig bare nyte de gode stundene maks, og ha et lite øye på formen deres, og ut over det stole på klinikken. 

Anonymkode: fb708...204

Takk ❤️ Ja, man blir jo så ufattelig glad i disse dyra! Hun har jo faktisk vært med meg over halvparten av mitt liv (jeg er 30 år, så hun har vært en del av livet mitt siden jeg var ca 13 år). Jeg stoler på dyreklinikken når de sier at de ikke finner noe som er alvorlig galt, men jeg lurer veldig på hva det var som gjorde katten så tilsynelatende syk der og da. Virket nesten som at hun gikk ut og inn av bevissthet. Var først i bilen på vei til dyrehospitalet at hun kviknet til, men det hadde jeg i starten på adrenalin-kontoen. Var imidlertid veldig godt å se at hun både spiste og drakk i stad! 

Skrevet

Jeg vet ikke hva det kan være. 

Men vil sende healende tanker. Tenker på deg og pus. ❤️ Håper hun føler seg bedre i løpet kvelden.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ha hatt et TIA- anfall, altså et drypp som du kaller det (hjerneslag), bare forbigående. Samme symtomer som hjerneslag bare at det går over etter en kort stund. 

Anonymkode: b82d3...5b7

AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (19 minutter siden):

Jeg vet ikke hva det kan være. 

Men vil sende healende tanker. Tenker på deg og pus. ❤️ Håper hun føler seg bedre i løpet kvelden.  

Pus og jeg sier tusen takk ❤️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hun kan ha hatt et TIA- anfall, altså et drypp som du kaller det (hjerneslag), bare forbigående. Samme symtomer som hjerneslag bare at det går over etter en kort stund. 

Anonymkode: b82d3...5b7

Ja, jeg lurer nesten på om det kan ha vært noe sånt. Helt merkelig.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...