Gå til innhold

Colin babyteppe

Coiljente

Anbefalte innlegg

Har noen strikkeoppskriften på Colin babyteppe? Evt hvor jeg kan finne den? Har kikket på nettet, og House of yarn som skal være de som selger garn til teppet, men finner ingen oppskrift..

image.thumb.jpeg.cab9e823ef63355b24269109c1889ee7.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er et enkelt mønster, egentlig, jeg tror faktisk det var noe slik jeg brukte når jeg selv strikket babyteppe. Du må kunne å strikke rette og vrange masker. 

Du ser at det er ruter strikket i forskjellige mønster, jeg teller at hver rute er 8 masker bred.

De tre mønstrene er rett, vrang og et til jeg ikke kan navnet på, kanskje patentstrikk eller perlestrikk. Det er uansett ikke så farlig, bare finn et mønster du synes er fint på begge sider. 

Legg opp passe mange masker, antallet må være delelig på 8. Jeg liker å ha en kantmaske i hver side, hvis du også liker det må du legge opp to ekstra masker. Strikk en pinne rett.

(Ta kantmaske løst over.) Strikk 8 masker rett. Sett maskemarkør på pinnen. Strikk 8 masker vrang. Sett maskemarkør på pinnen. Strikk 8 masker patentstrikk. Sett maskemarkør på pinnen. Gjenta til enden. (Strikk kantmaske rett).

Neste pinne må du holde styr på hva slags strikk det er på ruten du strikker. Hvis ruten er rett eller vrang skal du strikke slik at den ene siden blir glatt, altså rett over rett og vrang over vrang. Hvis ruten er patentstrikk må du strikke patent, det finner du ut av når du velger mønster. 

Strikk slik til du har strikket 8 pinner rute, eller så mye du synes er passe. Så skal du forskyve mønsteret et hakk. Strikk først 8 masker vrang, så 8 masker patent og så 8 masker rett. Gjenta som før.

Dette gjør du til teppet er passe stort.

Til slutt plukker du opp masker langs kantene og strikker kant. Du kan også strikke kant mens du strikker teppet, det gjorde jeg, men jeg synes det blir finere om man gjør deg til slutt.

Hvis du ikke skjønte noe av forklaringen er det bare å spørre. Jeg er ikke strikkeoppskriftforfatter.

Ps: til mitt teppe hadde jeg rillestrikk som tredje mønster. Det anbefales ikke. Riller blir kortere enn glattstrikk, så rutene er ikke like fine. I tillegg var det veldig forvirrende og førte til mange feil.

Anonymkode: 0cbc7...365

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den tredje ruten er perlestrikk :) 

Anonymkode: 0b801...27f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Colin teppe? Dette er en kopi av et babyteppe som har eksistert i mange år ;) 

Anonymkode: 32a2b...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...