Gå til innhold

Tror mamma er hypokonder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun snakker så mye om sine symptomer. Vond hals, vondt i hode, vondt i benet, vondt i armen. Og hun er stadig hos lege. Det er noe hele tiden hver dag. Pappa har også sagt dette til henne. At det er noe stadig med henne, men på en ordentlig måte da selvfølgelig. 

Jeg mistenker at hun har helseangst. Jeg er så sliten av å hele tiden måtte høre hva som plager hun. Jeg får dårlig samvittighet også. Jeg kunne ønske jeg klarte å sette meg inn i hennes situasjon og hjulpet henne, men jeg er bare så sliten av det hele. Jeg vet det høres veldig egoistisk ut. 

Når hun snakker om sine symptomer, så prøver jeg å endre fokuset til noe annet. Istede for å grave ned. Jeg beroliger hun mye når hun driver å overtenker alt mulig rart. 

Men jeg synes det begynner å bli slitsomt. Unnskyld hvis jeg høres egoistisk ut

Anonymkode: 30782...be4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er sykt slitsomt med sånne. Eksen min var sånn, det var så mye fokus på vondter og lidelser at jeg holdt på å forgå. Jeg sa ofte at det er lov å ikke nevne alle vondtene man har konstant. Det er ikke normalt. Alt skulle beskrives i detalj, hvor det gjorde vondt, hvor det strålte, hvordan det gjorde vondt, osv. Han slet med helsa konstant, alltid var det noe som var galt.

Mora hans var/er også sånn. Det er kun fokus på sykdom og lidelser, og ingenting annet. Hun har sykeliggjort seg selv, og pappaen til eksen min måtte stå på pinne for henne. Jeg tror hun rett og slett likte å ha noe og skylde på. Hun kunne ikke gå tur med hunden, for hun hadde jo så vondt. Kunne ikke dra på butikken, kunne ikke lage mat, kunne ikke vaske - skyldte alltid på en eller annen lidelse. 

Du er ikke egoistisk, det er slitsomt å høre om andres lidelser hele tiden. Det suger energi, og man blir utslitt. Nå sier jeg ikke at moren din er så ille som min eks svigermor, men jeg kan forstå at du blir sliten!

Anonymkode: 47432...acf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Muligens hun har fibromyalgia? Tar lang tid før en får utredet denne sykdommen. Hun har sikkert mye vondter i kroppen. Men noen klager mer enn andre. Jeg har mye vondter her og der jeg og, men kommenterer det aldri fordi jeg at folk flest syns det er slitsomt å høre på. Jeg prøver bare å leve med det, men merker jeg blir fort trøtt og sliten enn andre selv om jeg ignorer vondtene... 

Anonymkode: 5480f...aab

Skrevet

Det samme trodde jeg om min mor, til jeg sto i hennes sko. Vi har begge leddgikt, en variant mange går i åresvis med før de første dokumenterte funnene gjerne kommer. Nå vet jeg heldigvis bedre. 

Som veldig syk kan sykdom fort ta mye av hverdagen. Dessverre. Jeg prøver å fokusere på andre ting, men jo verre man blir jo mindre andre ting har man. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hun snakker så mye om sine symptomer. Vond hals, vondt i hode, vondt i benet, vondt i armen. Og hun er stadig hos lege. Det er noe hele tiden hver dag. Pappa har også sagt dette til henne. At det er noe stadig med henne, men på en ordentlig måte da selvfølgelig. 

Jeg mistenker at hun har helseangst. Jeg er så sliten av å hele tiden måtte høre hva som plager hun. Jeg får dårlig samvittighet også. Jeg kunne ønske jeg klarte å sette meg inn i hennes situasjon og hjulpet henne, men jeg er bare så sliten av det hele. Jeg vet det høres veldig egoistisk ut. 

Når hun snakker om sine symptomer, så prøver jeg å endre fokuset til noe annet. Istede for å grave ned. Jeg beroliger hun mye når hun driver å overtenker alt mulig rart. 

Men jeg synes det begynner å bli slitsomt. Unnskyld hvis jeg høres egoistisk ut

Kanskje du skal anerkjenne at hun har vondt -isteden for å ha fokus på å komme med løsninger eller berolige og «kimse av det»?! Kan hende fokuset på å fortelle hvor vondt hun har det forsvinner om hun føler hun blir møtt på og anerkjent at hun faktisk har vondt. 

Anonymkode: 62e9f...24d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kanskje du skal anerkjenne at hun har vondt -isteden for å ha fokus på å komme med løsninger eller berolige og «kimse av det»?! Kan hende fokuset på å fortelle hvor vondt hun har det forsvinner om hun føler hun blir møtt på og anerkjent at hun faktisk har vondt. 

Anonymkode: 62e9f...24d

Har prøvd det også 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...